SME

Reforma reforiem v školstve

Slovenské školstvo potrebuje spotrebiteľmi vykonanú selekciu od ľudí a škôl, ktoré nemajú záujem ponúkať kvalitné vzdelanie, ale len zotrvačnosťou rok za rokom učia učivo.

Odobratie dieťaťa priamo zo školy je veľkou traumou aj pre ich spolužiakov. Odobratie dieťaťa priamo zo školy je veľkou traumou aj pre ich spolužiakov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – ZUZANA MATKOVSKÁ)

Autor je analytik INESS

Odborníci bijú na poplach. Slovenské vzdelávanie sa prepadá v komparatívnych porovnaniach s ostatnými krajinami, v rámci ktorých sú však aj tí najlepší nespokojní s výkonmi ich verejného školstva.

Reforma vzdelávania je aktuálna téma prakticky na celom svete. Voliči si však z nejakého dôvodu tento problém nepripúšťajú. Aspoň nie v dostatočnej miere. Rovnako sa následne správajú aj politici. Tí si vystačia s deklaratívnymi výstupmi o tom, akou sú vzdelávanie a školstvo priorita a aká je potrebná zmena. Ako sa však hovorí po česky, skutek utek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Apatia voličov a následne politikov voči školstvu však nie je chyba, ale vlastnosť systému zodpovedného za jeho zabezpečovanie. Voliči sa racionálne (ne)zaujímajú len o témy, ktoré sa ich bytostne dotýkajú. Ten istý človek ako spotrebiteľ môže stráviť hodiny výberom toastovača, ale ostať v stave nevedomosti ohľadom všetkého, čo sa týka ministerstva školstva.

Príliš vzdialené ciele

Pritom sa správa racionálne. Pri výbere domácich spotrebičov je jeho voľba rozhodujúca a záväzná. Keď vyberie zle, večera mu chutiť nebude. Pri formovaní rozhodnutí o školstve mu však aj akokoľvek veľká snaha analyzovať rôzne vzdelávacie systémy a prácu súčasných politikov neprinesie žiadne viditeľné benefity. Volič je len zrnkom piesku v púšti voličov.

Rovnako aj politici majú tendenciu v rámci systému sa nezaujímať o témy, ktoré nie sú relevantné pre úspech v najbližších voľbách (prípadne získanie osobného prospechu). Reforma školstva na rozdiel od sociálnych balíčkov alebo témy vianočných dôchodkov je ďaleko za horizontom štvorročného politického cyklu.

SkryťVypnúť reklamu

Tento záver však neneguje tvrdenie, že školstvo skutočne potrebuje reformu. Naozaj je v dnešnej forme neefektívne a už dnes produkuje vzdelanie, ktoré včera neodpovedalo dopytu a zajtra bude ešte menej.

Pusťme k slovu trh

Riešením je prijať niečo, čo môžeme nazvať reformou reforiem. Nastaviť inštitucionálne vzťahy medzi aktérmi vo vzdelávaní tak, že bude v rámci neho prebiehať neustále množstvo paralelných reforiem a presunie sa rozhodnutie o podobe vzdelávania z voličských rúk do rúk spotrebiteľov a z rúk zaspatých politikov do rúk ostražitých podnikateľov. Inak povedané, pustiť do vzdelávania trh.

Problémom, ktorého si nie sú vedomí predovšetkým rôzni odborníci na vzdelávacie techniky, je, že nikto na svete nevie, ako má vyzerať správne vzdelávanie. Rovnako ako nikto nevie, ako má vyzerať správne auto, notebook alebo kurz angličtiny.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto otázky musia byť zodpovedané v procese trhového objavovania, kde zisk a strata (ne/uplatniteľnosť vzdelania) neustále testujú tie správne postupy a selektujú tie nesprávne. Spomínaní odborníci na vzdelávacie techniky skôr ako reformné návrhy predkladajú podnikateľské plány. Nepotrebujeme reformu, ktorá zakonzervuje ich predstavu o správnom vzdelávaní, ale reformu, ktorá im umožní preraziť s ich predstavou.

Pokus a omyl

Takáto inštitucionalizovaná metóda pokusu a omylu je kľúčovým mechanizmom v rámci fungovania akéhokoľvek systému. „Pokus“ v školstve znamená, že by nemalo žiadne centrum určovať čo, kto, ako a kedy môže vyučovať, ale že by mala existovať sloboda pokúsiť sa uspokojiť dopyt po vzdelaní. Teda presný opak toho, čo sa deje.

„Omyl“ je azda ešte kľúčovejší. Bez omylov a ich selekcie by sa celý proces inovácie a pokroku zahltil množstvom pokusov a nebolo by možné sa pohnúť ďalej. Tento prvok však rovnako chýba v dnešnom systéme vzdelávania. Koľko jazykových škôl vo vašom okolí skončilo neúspešne a muselo opustiť „vzdelávací trh“? A koľko bežných základných škôl postihol obdobný osud?

SkryťVypnúť reklamu

Slovenské školstvo potrebuje spotrebiteľmi vykonanú selekciu od ľudí a škôl, ktoré nemajú záujem ponúkať kvalitné vzdelanie, ale len zotrvačnosťou rok za rokom učia učivo, nie deti. Veľa ľudí bude musieť zo školstva odísť a veľa starých štruktúr sa bude musieť rozpadnúť. Tento proces obnovy nedokáže nahradiť žiadna reforma zhora, musí prebehnúť organicky a postupne zdola.

Najlepšie školy z 18. storočia

Trhový proces navyše umožňuje, aby prebiehalo paralelne stovky či tisíce decentralizovaných reforiem na rôznych miestach súčasne. Na druhej strane v súčasnom systéme môže prebiehať len jedna uniformná reforma pre veľké územia a množstvo škôl.

Rovnako je kľúčovým faktorom čas potrebný na návrh, implementáciu a zhodnotenie reformy. V systémoch kontrolovaných zhora sa tento čas pohybuje v rokoch alebo až desaťročiach (ako sme svedkami u nás), naopak, na trhu sú to týždne až mesiace. Navyše v rámci trhu existuje neustále prítomný mechanizmus spätnej väzby v podobe ziskov a strát.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane zhodnotiť politickú reformu spätne je nikdy sa nekončiaca diskusia rôznych interpretácií. Ďalšou nevýhodou súčasného mechanizmu je aj uniformita riešení v prípade citlivých a nábožensko-etických otázok. Trh túto umelú uniformitu riešení nevynucuje a naopak umožňuje vysokú diverzitu.

Ako povedal zakladateľ časopisu Dobrá škola Vladimír Burjan: „Máme najlepšie školy, aké si ľudia v 18. storočí vedeli predstaviť.“ To je presne ten problém. Verejné školstvo posadené do systému riadeného z ministerského kresla z definície nedokáže reagovať na podmienky meniace sa v čase. Špeciálnym problémom súčasnosti je, že sa tieto podmienky menia bezprecedentnou rýchlosťou.

Školstvo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 181
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 4 382
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 267
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 448
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 126
  6. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 546
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 511
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 064
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sergej Lavrov vo svetri s nápisom CCCP.

Ďakujme ministrovi Lavrovovi, že všetkým pripomenul dedičstvo Sovietskeho zväzu.


Carl Bildt

Tu to skôr vyzerá, že niekto chce garanciu, že sa mu nebudeme brániť.


2
Premiér Robert Fico a podpredseda vlády a minister obrany Robert Kaliňák.

Ficovská krajná pravica chce opäť vymazať demokratickú identitu Slovenska.


13

Sú Erik a Eduard koaličnými agentmi predstierajúcimi lásku k Sulíkovcom?


27
  1. Irena Šimuneková: Kvetnica
  2. Daniel Bíro: Kaštieľ v Seredi je prestavaný pozostatok Šintavského hradu. Medzi vlastníkmi boli napríklad Thurzovci a Esterházyovci
  3. Igor Pogány: Týždenný prehľad noviniek zo sveta AI
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Buvala a Záleská mimo dosahu: Prokurátor stopol preverovanie podozrení (+ audioverzia)
  5. Rudolfa Vallová: Drucker nebojuje za seba!
  6. Aleksander Prętnicki: Ostatný tanec
  7. Štefan Šturdzík: Súdruhovia kto zaplatí SAV skúmanie vakcín ? Mali by sa podeliť Kotlár s Ficom pol na pol.
  8. Martin Fronk: Kremničan v Paríži
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 730
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 17 722
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 13 442
  4. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 12 015
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 809
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 663
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 640
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 5 748
  1. Igor Pogány: Týždenný prehľad noviniek zo sveta AI
  2. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  3. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  4. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  5. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  6. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  7. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  8. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
SkryťZatvoriť reklamu