SME

Môže byť doprava zadarmo?

V Talline skúsili zaviesť bezplatné cestovanie, no experiment sa neosvedčil ani nezvýšil záujem verejnosti. Nové riešenia sa hľadajú inak.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR)

Autor je analytik INESS

Verejná doprava má vo väčšine vyspelých štátov sveta rovnaký problém – je hlboko stratová. Tržby z cestovného zďaleka nepokrývajú náklady a verejná doprava musí byť dotovaná z verejných zdrojov.

Na Slovensku asi každému najskôr príde na myseľ železničná doprava. No rovnaká situácia je aj v podnikoch mestskej hromadnej dopravy.
Výhody bezplatnej MHD

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napríklad Dopravný podnik mesta Bratislavy generoval v roku 2014 náklady 2,45 eura na vozokilometer, no tržby dosiahli len 94 centov na vozokilometer. V takej situácii sa ponúka myšlienka vzdať sa tržieb úplne a prevádzkovať verejnú dopravu kompletne zadarmo. Prinesie to, samozrejme, zvýšené rozpočtové náklady, ktoré musia pokryť výpadok tržieb. No fanúšikovia tohto riešenia to vidia ako akceptovateľnú cenu za očakávané prínosy „MHD zadarmo“.

SkryťVypnúť reklamu

Tými sú najmä presun cestujúcich z automobilov do verejnej dopravy a následné odbremenenie ciest, parkovacej situácie, zníženie exhalátov.

Experiment v Estónsku

V 90. rokoch takúto politiku skúsilo niekoľko menších miest (do stotisíc obyvateľov) v západnej Európe (Hasselt, Templin, Aubagne).

Skutočným pokusným laboratóriom sa stalo až 420-tisícové estónske hlavné mesto Tallinn, ktoré zaviedlo MHD zdarma pre obyvateľov od roku 2013.

Okrem počtu obyvateľov sa Tallinn podobá Bratislave aj finančnou štruktúrou MHD (zhruba tretinové pokrytie nákladov tržbami, cena lístka 1 euro, mesačného lístka okolo 20 eur).

Tallinn sa týmto ťahom stal celosvetovo známym a ako pionierske mesto sa často dáva za príklad. Aké však sú skutočné efekty cestovného zdarma v tomto meste? Po roku fungovania sa na to pozrel švédsky Royal Institute of Technology.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledky boli rozpačité. Nárast dopytu pasažierov po hromadnej doprave v Tallinne dosiahol len zhruba tri percentá (2,5-percentný nárast pasažierokilometrov), pričom väčšina z tohto nárastu nesúvisela s poklesom ceny, ale s vyšším počtom liniek a zrýchlením prepravy. Jazdné zdarma zvýšilo dopyt cestujúcich len o 1,2 %. Z deviatich mestských častí len dve zaznamenali nárast záujmu viac ako 10 % (bez očistenia, čiže vrátane efektov nových liniek a buspruhov).

Pohyblivé chodníky

Ešte zaujímavejšie však bolo zistenie, že priemerná dĺžka jazdy pasažiera poklesla z 2,72 km na 2,40 km. Z toho vyplýva, že noví pasažieri cestovali prevažne na veľmi krátke trasy. Inak povedané, do autobusov nastúpili chodci. Tomu nasvedčuje aj praktický nulový efekt zavedenia MHD zdarma na rýchlosť (plynulosť) motorovej dopravy v meste.
Ľudské konanie je veľmi komplexné a dopady rôznych zmien verejných politík môžeme len hrubo odhadovať.

SkryťVypnúť reklamu

Zdá sa, že v Tallinne sa MHD stala akýmsi „pohyblivým chodníkom“ či „eskalátorom na kolesách“. Prší? Mám ťažkú kabelu? Ulica ide do kopca? Tak naskočím na okoloidúci autobus či električku a odveziem sa jednu zastávku.

Zákazníci už nie sú zaujímaví

Podľa týchto výsledkov sú pre pasažierov v automobiloch dôležitejšie iné motivátory ako cena lístka – komfort, súkromie, rýchlosť, status, menej vírusov... Dáva to zmysel, ak si môžete dovoliť prevádzku automobilu v meste, cena dotovaného lístka na MHD asi nebude pre vás kľúčovou prekážkou.

Zavedenie MHD zadarmo má svoje náklady. A nie sú to len tie očividné, rozpočtové. Každá služba spotrebúva vzácne zdroje.

Zrušenie aspoň symbolickej cenovky vedie k menej optimálnemu využívaniu tejto služby a tým k menej optimálnej spotrebe vzácnych zdrojov na túto službu.

SkryťVypnúť reklamu

Úplne sa stratia dôležité cenové signály, ktoré ukazujú, ako sa potreba dodávanej služby vyvíja v priestore a čase.

Potreby zákazníkov (ak ich tak vôbec ešte môžeme volať) prestanú byť pre dodávateľa služby akokoľvek zaujímavé, keďže od zákazníkov pri službe zadarmo nezávisí nič.

Čo sú skutočné inovácie

Zavedenie nulového cestovného nie je inovácia, ale politické (fiškálne rozhodnutie).

Pri vlakoch ho zvládla spraviť aj naša vláda. Skutočné inovácie spočívajú v objavovaní nových riešení. Služba označovaná ako „verejná doprava“ nemusí byť naveky doménou 50-miestnych autobusov, biznis modelu pevných spojov, a vlastne ani verejného sektora.

Aj súkromný sektor prichádza s nápadmi od jednoduchých riešení, ako je Martinská strela (mikrobus s definovanou trasou, ale len voľne definovanými zastávkami a časmi, ktorý nie je ničím iným ako legendárnou maršrutkou známou zo Sovietskeho zväzu) až po využitie rastúcej „zdieľanej dopravy“.

SkryťVypnúť reklamu

Na rozdiel od zrušenia cestovného toto sú skutočné inovácie. Na objavovanie správnych riešení však treba práve tú cenu. Inak nevieme povedať, čo je len hipsterský výstrelok na získanie titulkov vo svetových médiách a čo skutočná hodnota pre zákazníkov.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 976
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 548
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 480
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 434
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 755
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 896
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 703
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz

Legislatívne predpisovať národu čo môže a čo nemôže je krajnosť.


51
Premiér Robert Fico a prezident Peter Pellegrini.

Fico si vybral najhorší možný čas.


72

Geograficky užitočný vtip.


30
Fotku z osláv zverejnila aj kancelária ruského prezidenta.

Na Deň Európy Fico hrá štatistu v Putinovej divadelnej hre s názvom oslobodenie.


138
  1. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  2. Eva Bachletová: Pre mamy
  3. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  4. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  5. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  6. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  7. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  8. Eva Gallova: Hrob neznámeho vojaka
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 476
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 932
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 558
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 769
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 12 411
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 058
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 041
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 5 820
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu