Autorka pracuje v Nadácii otvorenej spoločnosti
Viete si predstaviť školu, kde deti počúvajú vyučujúceho poležiačky, samostatne pracujú a behajú v ponožkách? Aj takto sa vyučuje na Islande.
Škola tu nie je vnímaná len ako inštitúcia, ktorá poskytne vzdelanie a naučí deti poslušnosti. Základným princípom islandského vzdelávacieho systému je, že každý by mal mať rovnaké príležitosti na získanie vzdelania, a to bez ohľadu na pohlavie, ekonomické postavenie, pôvod, náboženstvo, možný hendikep a kultúrne alebo sociálne zázemie.
Školu vyberá rodič
Neznie to príliš revolučne až do chvíle, keď si uvedomíme, že aj deti s vážnym zdravotným postihnutím, autizmom alebo rôznymi poruchami správania chodia do tej istej školy ako ostatné.
V praxi to vyzerá tak, že rodič postihnutého dieťata si vyberie vzdelávaciu inštitúciu, ktorá mu najviac vyhovuje a škola sa potrebám dieťaťa prispôsobí. Nemôže dieťa odmietnuť z dôvodu, že nemá dodstatok zdrojov alebo potrebné vybavenie.
Práve naopak, musí urobiť všetko preto, aby poskytla dieťaťu vhodné podmienky a oproti ostatným deťom ho nediskriminovala. Preto nie je žiadnou zvláštnosťou, že školy majú bezbariérový prístup, ošetrovateľňu s vybavením ako na súkromnej klinike alebo učebné pomôcky pre žiakov so špeciálnymi potrebami.
Učitelia nevykladajú pred tabuľou
Islandské školy len zriedka používajú frontálny spôsob vyučovania, pri ktorom žiaci príjímajú informácie pasívne. Naopak, veľký dôraz sa kladie na individuálny prístup. Učiteľky a učitelia teda netrávia čas vysvetľovaním učiva spoza katedry, ale paralelnou prácou s malými skupinkami. Deti pracujú aj samostatne podľa individuálneho plánu, ktorý im vyučujúci vytvorí na mieru, v závislosti od ich kapacít a ambícií.