Autor je predseda správnej rady neštátneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo
To, čo sa dnes deje v rezorte dopravy na Slovensku, sa nedá nazvať inak ako „dopravný chaos“.
Od zmeny na poste ministra sa kompetentní nevenujú ničomu inému len personálnym zmenám a umiestňovaniu politických nominantov strany Sieť.
Po sto dňoch vlády je jasné, že nové vedenie ministerstva nemá jasnú predstavu, ako riadiť rezort, kde sú jeho priority a čo je horšie, nemá ani kvalifikovaných a skúsených odborníkov.
Vidno to na programovom vyhlásení vlády, na nomináciách do Národnej diaľničnej spoločnosti a ďalších spoločností, ktoré patria do pôsobnosti ministerstva, ale aj na prístupe k riešeniam problémov, ktoré sa ukázali za minulé obdobie.
Z pohľadu efektívneho a odborného riadenia rezortu nie je dobré, keď nové vedenie ministerstva za každú cenu urobí výmenu na druhej, tretej a štvrtej úrovni riadenia a nahradí ich straníckymi nomináciami bez odborných skúseností.
Ako vyzerá mega rezort
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR je „mega rezort“. Jeho riadenie si vyžaduje odborné skúsenosti a elementárnu znalosť problematiky. Patrí podeň obrovský záber agendy.
Aby čitateľ mal aspoň predstavu, uvediem tie najdôležitejšie – verejná doprava (od vlakovej až po leteckú dopravu), dopravná infraštruktúra (prevádzka a výstavba diaľnic, rýchlostných ciest, ciest I. triedy a železníc), výstavba, regionálny rozvoj a cestovný ruch, telekomunikácie, poštové služby atď.
Pod ministerstvo dopravy patria veľké štátne firmy, ako sú Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest, Železnice Slovenskej republiky, Železničná spoločnosť Slovensko, ZSSK Cargo, Slovenská pošta atď.
Nie je dosť ľudí
Slovensko je malá krajina s obmedzenými personálnymi možnosťami. Dlhodobo sa ukazuje, že z kapacitných dôvodov nie je možné meniť vrcholové vedenie ministerstiev a štátnych podnikov vždy po výmene vedenia rezortu.