SME

Kto je tu v skutočnosti závislý od fajčenia?

Pre čie dobro treba zvyšovať dane z cigariet? Nie je to pre dobro samotných fajčiarov ani pre dobro daňových poplatníkov a ani pre dobro chudobnejších obyvateľov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Autor je analytik INESS (Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz)

Úradnici ministerstva financií prišli s analýzou, ktorej záverom je návrh na zvýšenie spotrebnej dane z tabaku. Tento záver je odvodený z dvoch premís. Slovenskí fajčiari sú necitliví na zmenu ceny, fajčia rovnako, aj keď cigarety zdražejú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po druhé, nastavenie spotrebných daní dostatočne nereaguje na nárast ceny cigariet, a tak sa stalo, že podiel daní na škatuľke cigariet poklesol z 80 % na 78 %, teda o celé dva percentuálne body. Záverom je, že spotrebné dane sa majú stať flexibilnejšími a pomáhať tak udržiavať úroveň miery zdanenia cigariet s „dôrazom na ochranu zdravia obyvateľov“.

SkryťVypnúť reklamu

To je doslovné znenie záveru z práce analytikov. Dôkazom, že nešlo len o akési akademické cvičenie, je aktuálny návrh ministerstva financií na zvýšenie spotrebnej dane z cigariet o 7 - 13 centov na škatuľku.

Chrániť necitlivých na cenu?

Samotná analýza má však niekoľko problémov. Ten najhlavnejší je, že z jej predpokladov nevyplýva jej záver. Nemôže  platiť, že slovenskí fajčiari sú necitliví na zmenu ceny cigariet, a zároveň, že ministerstvo plánuje zvyšovať dane s „dôrazom na ochranu zdravia obyvateľov“.

To je jednoducho omyl non-sequitur. Ak je cieľom zvýšenia dane odrádzať ľudí od fajčenia, tak je tento nástroj v podobe daní – na základe zistení samotných úradníkov ministerstva –  nefunkčný (!). Skutočný zámer ministerstva financií je tak niekde inde.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C48W7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Daňové priznanie

Súvisiace témy: Fajčenie, Závislosť, Podnikanie
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 712
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 329
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 285
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 149
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 349
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 880
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 387
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 203
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz

Legislatívne predpisovať národu čo môže a čo nemôže je krajnosť.


4
Premiér Robert Fico a prezident Peter Pellegrini.

Fico si vybral najhorší možný čas.


63

Geograficky užitočný vtip.


30
Fotku z osláv zverejnila aj kancelária ruského prezidenta.

Na Deň Európy Fico hrá štatistu v Putinovej divadelnej hre s názvom oslobodenie.


132
  1. Anna Miľanová: Keby sme zabudli na hrôzy vojny,
  2. Martin Škopec Antal: Čo sa udeje po Ficovej návšteve v Moskve? V SR jedno veľké Nič
  3. Tomáš Búran: Občan po voľbách nesmie držať hubu
  4. Vladimír Čuchran: Vztýčený prostredník
  5. Daniela Čičkánová: Finančné hrozby číhajúce na (nielen) deti na internete
  6. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - druhá časť.
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20)
  8. Tomáš Susko: Koniec WW2 a SNP: Medzi Stalinom, Benešom a stratou vlastnej suverenity.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 100
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 825
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 511
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 419
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 796
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 006
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 908
  8. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 100
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťZatvoriť reklamu