Mark Deuze: Media life, Život v médiích (Karolinum, Praha, 2016)
Médiá nie sú veci okolo nás, ktoré môžeme vypnúť, odložiť a len si tak spokojne žiť. Médiá, to je komunikácia, jazyk, vizuálny smog vonkajšej reklamy, hudba, knihy, telefóny, múdre chladničky, inteligentné smetiarske autá, počítače.
Médiá sa stali našou rozšírenou pamäťou, často precíznejšou a až nechutne dobrou (vďaka, mozog, za zabúdanie), aj keď občas ohnuteľnou a manipulovateľnou. Pamäťou, ktorá si neraz žije vlastný život neposlúchajúc nás, svojich „pánov“. Bez médií môžeme žiť len vtedy, keď budeme mŕtvi.
Ponoriť sa do odkazov
Európska vedecká precíznosť a americký ťah na čitateľa prostredníctvom zaujímavých, štatisticky podložených a občas extrémnych príkladov – to je hmota, z ktorej je utkaná kniha holandského profesora mediálnych štúdií Marka Deuza. Čítanie jeho práce Media life. Život v médiách je vzrušujúci, ale zároveň ťažký. Vzrušujúce pre silný interpretačný potenciál a schopnosť objavovať nové krajiny, odhaľovať súvislosti v súčasnom svete a ukazovať vzťahy s minulým mediálnym prostredím.
Ťažkosti čítania spôsobuje až prílišná snaha po exaktnom vedeckom jazyku, „precitátovanie“ typické pre najmä nemecké a často aj francúzske odborné texty, ktoré pôsobia občas takmer neprehľadne (nemusí to byť chyba autora, ale skôr prekladu).
Ťažkosti môže spôsobovať aj samotné autorovo snaženie nahustiť na malom priestore veľké množstvo informácií, ktoré pôsobia najprv dezorientovane ako veľké námestie veľkomesta. Neviete vlastne, čo je v texte dominantné a čo ešte dominantnejšie. Nie, toto nie sú rozpaky naivného čitateľa, ale skôr povzdych nad tým, ako v tejto našej prirýchlej a postmoderne povrchnej dobe sa ťažké a zložité myšlienkové konštrukty vstrebávajú.
Odmenou za čítanie Deuza však bude viacero nových, provokatívnych a nápaditých pohľadov na svet, v ktorom dnes žijeme.
Každodennosť médií
Deuzove východiská sú jasné: žijeme vo svete médií, sú pre nás tým, čím je voda pre ryby. Médiá sú všadeprítomná a nie je možné ich vypnúť. Väčšinu času svojho bdelého života sme ponorení v mediálnom prostredí, ktoré však ako mediálne nevnímame.