Cez víkend bývajú v staromestskej Starej tržnici farmárske trhy. Je v tom kus symboliky, keď sa bratislavská kaviareň aj so svojimi franšízami z celého Slovenska stretne v tomto priestore. Ponúka sa tak domnienka, že idey sú vlastne tiež len tovar, ktorý potrebuje dobre nasvietiť, umiestniť, vychváliť.
Na včerajšiu konferenciu Network pozvala Aliancia Fair-play hostí, ktorých „trápi, že sa vytrácajú slušnosť a férovosť. Že nás v politike beznádejne nikto nereprezentuje“. Dobré riešenia na diagnostikované neduhy krajiny však nemali prísť ponúknuť či diskutovať primárne politológovia, sociológovia, ekonómovia, umelci či učitelia.
Tieto skupiny dnes u nás netvoria myšlienkovú avantgardu. A s nimi odchádza aj komplexnejší jazyk a vedecká metóda, ktorú suplujú prieskumné agentúry a simulovanie exaktnosti. Preto tiež spôsob, akým dnes hovoríme o novej politike, pripomína jednoduché heslá.
Aby sa nekradlo, neklamalo, štát dával za peniaze služby, v medziľudských vzťahoch na všetkých úrovniach vládla slušnosť. Ťažko byť proti, keď už sme sa dostali na najnižší možný menovateľ hodnôt. Až takmer k desiatim prikázaniam.
Nový spoločenský kontrakt
Konferencia Network sa snažila účastníkom pretlmočiť nový spoločenský kontrakt, novú zmluvu. Mladým aktivistom, viac aj menej profi mimovládkarom, ľuďom občianskeho aj súkromného sektora, ale aj štátnym zamestnancom domácim aj cudzím.
Mnohí títo už opustili vízie z 90. rokov, v ktorých štát mal byť ako firma – dnes toto heslo evokuje skôr Babiša než reformné politiky. Už sa nehovorí ani o malom štáte ustupujúcom rezkému trhu až kamsi na horizont potrebnosti.
Návštevníci Networku sú skôr ľudia, ktorí prenášajú étos súkromného sektora do toho verejného. To znamená, že modelovým spoločenským vzťahom, od ktorého sa odvíja usporiadanie spoločnosti, je vzťah zákaznícky. S nárokmi na profesionalitu, seriózny a ústretový prístup, kvalitu a udržanie si puta. Nie na báze krvi, ale voľby a vzájomnej prospešnosti.