Autor je publicista a občiansky aktivista
Pamätáte si ešte na slávne „šrotovné“ – rozdávanie verejných peňazí na nákup nových automobilov? Ministerstvo hospodárstva práve oznámilo, že si akciu ide zopakovať – chystá sa rozdať 5 miliónov eur, tentoraz na nákup elektrických áut. Čo kus, to 5-tisíc eur dotácia.
Nič proti elektroautám: sú tiché, neznečisťujú miestne ovzdušie a pokiaľ je elektrina, čo ich poháňa z obnoviteľného zdroja, môžu byť pomerne ekologické. Navyše znižujú našu 100-percentnú závislosť od dovozu ropy.
Ale tisíc elektrických nebude medzi 2,1 milióna tradičných osobných automobilov registrovaných na Slovensku ani povestnou kvapkou v mori.
5-tisícová eurová dotácia poteší zopár ľudí dosť bohatých na to, aby si kúpili elektrické autá, ktoré sú momentálne asi dvakrát drahšie ako benzínové rovnakej triedy, ale efekt týchto dotácií sa skončí kdesi pri PR fotografiách premiéra Fica s dotovaným elektromobilom.
S hospodárskou politikou a podporou inovácií to nemá nič spoločné.
Elektropoštári v Nemecku
Kým sa u nás vytešujeme z novej štedrej dotačnej schémy, pribúdajú správy o raste elektromobility v Nemecku. O rast počtu elektromobilov sa tam zaslúžila medzi inými súkromná Deutsche Post.
Pošta ako doručovateľ obrovského počtu zásielok pred pár rokmi uvidela v elektrických automobiloch odpoveď na otázku ako zásadne znížiť náklady na dopravu, aj ekologickú stopu svojej práce. Firma vstúpila do partnerstva s technickou univerzitou v Aachene a spoločne vyvinuli a začali vyrábať elektrickú dodávku, ktorú nazvali Streetscooter.
Na rozdiel od výrobcov predražených luxusných elektromobilov, Nemci od začiatku vyvíjali elektromobil pre potreby vlastnej firmy. Teda s cieľom, aby bol čo najlacnejší, spoľahlivý, superodolný, výkonný a s technickými parametrami pre dopravu v mestách.