SME

Plánujete kúpu auta? Počkajte si na elektrické!

Elektromobilita sa rozširuje závratnou rýchlosťou. V Európe, Číne aj v USA. Prelomom bude, ak e-autá zlacnejú tak, ako pred rokmi klesla cena mobilov spolu s ich masovým rozšírením.

Pri elektrárni sa dajú elektromobily nabíjať na novej rýchlonabíjacej stanici. Pri elektrárni sa dajú elektromobily nabíjať na novej rýchlonabíjacej stanici. (Zdroj: Archív BR)

Autor je publicista a občiansky aktivista

Tiché auto bez emisií, so zrýchlením hravo prekonávajúcim športové vozidlá a bez nutnosti chodiť na časté návštevy údržbárov a čerpacích staníc. Neznie to ako ideálne vozidlo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre väčšinu používateľov áut asi áno. Napriek tomu žijeme vo svete zadymených a hlučných miest. S automobilmi s motormi spaľujúcimi naftu a benzín to inak nejde. Hluk, dym, kontroly a výmeny olejov, filtrov, výfukov, bŕzd či emisií sú, rovnako ako pravidelné zanechávanie značných súm peňazí na čerpacích staniciach, daňou spaľovacím motorom.

SkryťVypnúť reklamu

Čo vlastne bráni nahradeniu mobility založenej na motore s vnútorným spaľovaním elektrickou mobilitou? V značnej miere možno len naše predsudky alebo návyk. Hromadný prechod na autá s elektrickým pohonom už nie je žánrom sci-fi, ako by sa mohlo zdať, ale realitou a otázkou veľmi krátkej budúcnosti.

Technickým limitom boli dlho kapacita a cena batérií. Táto bariéra je však už minulosťou: po cestách vyspelých krajín dnes jazdia elektroautobusy s dojazdom 1000 kilometrov na jedno nabitie. Z ekologického hľadiska je oveľa dôležitejšie ako dojazd 1000 kilometrov na jedno nabitie ich použitie v mestách. Napríklad v Plzni chodia od roku 2015 a rýchlonabíjacia stanica MHD dobíja elektrobusy za šesť až desať minút.

Rast geometrickým radom

Pre mnohých ľudí sú však zaujímavejšie ako autobusy elektrické osobné autá. Ich symbolom sa stala Tesla vizionára Elona Muska. Aj vďaka nemu a napriek superlacnému benzínu, predaj e- áut v USA prekonal míľniky: v roku 2016 sa ich predalo o 30 percent viac než v roku 2015. V decembri prekročil ich podiel 1,1 percenta z celkového predaja v USA.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte zaujímavejší je globálny vývoj. Počet e-áut na svete prekročil jeden milión v septembri 2015 a dva milióny dosiahol v decembri 2016. Jednoduchá extrapolácia tohto trendu naznačuje, že tento rok by na svete mohli vyrobiť dva milióny e-áut, o rok neskôr štyri, potom osem, v roku 2020 už 16 a v roku 2021 až 32 miliónov.

Automobilky prežívajú obdobie veľkej neistoty: vedia, že budúcnosť patrí elektromobilom a všetky majú v programoch ich výrobu. Urobili však obrovské investície do vývoja a výroby spaľovacích motorov a ich predaj im vyhovuje.

Juraj Mesík

Zdá sa vám to nereálne tempo rastu? Možno. Vývoj v Číne, krajine, ktorá vyrába najviac automobilov na svete, je však ešte rýchlejší: v roku 2013 sa tam predalo skromných 18-tisíc e-áut. O rok neskôr štvornásobne viac, 75-tisíc. Vlani to bolo viac než 500-tisíc e-áut a plán čínskej vlády je vyrobiť v roku 2020 v Číne päť miliónov elektrických vozidiel.

Vedú Nóri a Holanďania

Ak by sa Európa – po Číne druhý najväčší výrobca áut – rozhodla nezaostať, nie je výroba 16 miliónov e-áut v roku 2020 mimo reality. Pre kontext: v roku 2015 sa na svete vyrobilo okolo 90 miliónov automobilov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4U4Q na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 837
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 455
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 919
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 589
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 136
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 896
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 371
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 1 873
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Nemocnice ročne zaznamenajú desiatky útokov pacientov na zdravotníkov.


Možno ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková bude vedieť, čo je to superpotrat.

O Robertovi Ficovi si treba pamätať, že z neho slová nevypadávajú náhodne.


Matej Ovčiarka je už novým šéfom sekcie plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva.

Ovčiarka šéfuje plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva od stredy.


Rudolf Huliak mal narodeniny

Nie, vaša kancelária nie je súkromná.


Neprehliadnite tiež

Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Nová iniciatíva spája vydavateľské domy v našom regióne.


Denis Bango (vpravo) počas vystúpenia FVCK_KVLT na tohtoročnom festivali Pohoda on the ground.

Slovensko, pozor! Blíži sa opäť peklo, koniec sveta a infekcia.


Ismael P. Májovský
Jindřich Šídlo

Riešením by bolo, keby mu svoje služobné auto požičal Peter Pellegrini.


Biely dom.

Českého premiéra Fialu vyniesla do Bieleho domu pomoc Ukrajine.


Peter Weiss
  1. Jozef Varga: Krkavci / 60. /
  2. Michal Pavlík: Patrí k sebe šport a politika ?
  3. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky CCXI - Daorson /BiH/
  4. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  5. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  6. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  7. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  8. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 218
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 76 158
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 281
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 698
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 483
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 598
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 266
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 726
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu