Autor je analytik INESS
Pred dvoma mesiacmi musel Uber vypnúť aplikáciu na Slovensku. Nestalo sa tak preto, že by o jeho služby prestali mať záujem zákazníci alebo by sa vodičom nepáčili podmienky.
Dôvodom bola nečinnosť politikov a úradníkov, ktorí za takmer tri roky neboli schopní prispôsobiť regulácie z minulého storočia technológiám 21. storočia.
Za takmer tri roky, čo u nás mohla táto forma zdieľanej ekonomiky fungovať, si prostredníctvom nej privyrobili tisícky ľudí. Pred vypnutím mal Uber okolo 650 aktívnych vodičov. Na platforme sa však vodiči rýchlo striedajú.
Viac ako polovica skončí s jazdením do pol roka a väčšina jazdí len 10 - 15 hodín do týždňa. Mňa osobne v Bratislave viezli učitelia, mamička na materskej, mnoho dôchodcov, jeden Bulhar, ale aj nepočujúci vodič.
Flexibilita pre všetkých
Zdieľaná ekonomika je flexibilná príležitosť pre tých, ktorí majú inak problém si privyrobiť. Títo ľudia dokázali v roku 2017 utŕžiť priemerne 8,9 eura v hrubom na hodinu pred odpočítaním nákladov.
Rovnako dôležitý je aj potenciál týchto služieb do budúcnosti. Medzi rokmi 2016 a 2017 vzrástol celkový počet jázd o 230 percent. Ak bude môcť Uber znova fungovať, tak môžeme očakávať rastúci vplyv zdieľanej ekonomiky.