SME

Prečo je dobré hlásiť sa k Československu

Spoločný štát reprezentuje tie isté ideály, ako súčasná Slovenská republika.

Pestúnka s dieťaťom. (Zdroj: FORTEPAN)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Tomáš Jahelka je politológ, pôsobí na Trnavskej univerzite v Trnave.

Roman Jančiga je politológ, zaoberá sa históriou politického myslenia na Slovensku.

Výročia významných historických udalostí poskytujú spoločnostiam príležitosť, aby si pripomenuli to, čo považujú za vlastné definičné znaky. Napĺňa sa tým obsah kolektívnej identity, ktorá je základom politického, spoločenského aj ekonomického smerovania každej spoločnosti.

Kolektívna identita je teda súborom hodnôt, ktoré sú v spoločnosti široko akceptované a tradícií, z ktorých tieto hodnoty vyrastajú. Nebyť kolektívnej identity, nemohli by sme hovoriť o národoch a národných spoločenstvách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To, čo robí z človeka Francúza či Nemca, nie je totiž iba ich spoločný jazyk a územie, ktoré obývajú. Rovnako dôležitými faktormi sú aj spoločné dejiny a ich interpretácia.

Aký zmysel by mala existencia francúzskeho národa bez veľkých ideí Francúzskej revolúcie? Kým by dnes boli Nemci, ak by nepovažovali prehnaný nacionalizmus a pangermanizmus za fatálne omyly, ktorých odčinením môže byť iba európska integrácia a prevzatie zodpovednosti za demokratické smerovanie Európy?

Historické narácie národných spoločenstiev teda určujú ich kolektívne vedomie a hodnotové ukotvenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sté výročie vzniku Československa možno v tejto súvislosti považovať za jedinečnú príležitosť k zmysluplnému definovaniu našej kolektívnej identity. Nedávne pokusy o jej definovanie totiž neboli úspešné.

Hlinka sa neujal, jazyk je precenený

Pripomeňme si aspoň zákon o zásluhách Andreja Hlinku, ktorým chcel zákonodarca definovať Hlinkovu činnosť za jeden z nosných pilierov identity slovenského národného spoločenstva.

Tento pokus nepriniesol pozitívny výsledok, a to z logického dôvodu: dnešné Slovensko sa svojou ústavou, zákonmi a zažitými spoločenskými normami radí k štátom, ktorých nosnými ideami sú demokracia, rovnosť, liberalizmus a pluralizmus.

Môže spoločnosť, ktorá vyznáva tieto hodnoty, prijať “za svoje” pôsobenie Hlinku, ktorý prejavoval sympatie k autoritárskemu spôsobu politiky? Môže sa ona hlásiť k strane, ktorú Hlinka založil a viedol, ak je s touto stranou spájané odstránenie demokratických inštitúcií a obmedzovanie ľudských práv?

Obrazom týchto schizofrenických pokusov je dnešný stav, v ktorom sa prívrženci takto rozpačito vnímanej národnej identity snažia buď bagatelizovať prečiny Hlinku a jeho nasledovníkov, alebo ich priamo popierajú.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5KG5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ján Figeľ.

Čo sa zmenilo pre Slovensko od času keď sa snažilo o členstvo v NATO?


Ján Figeľ
Mathias Grunewald: Ukrižovanie Krista (1513 – 1518).

Zodpovednosť sa celé stáročia pripisovala Židom.


Medveď hnedý.

Stratené dokumenty hovorili o zastrelení medvedice s hmotnosťou 67,9 kg.


Michal Wiezik
Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.

Čo môžu naozaj zmeniť nové pravidlá pre štátne nákupy


SkryťZatvoriť reklamu