SME

Českí turisti sú obeťou mýtov

Tvrdenie, že v slovenských horách umierajú najmä nezodpovední Česi, je len mýtus, ktorý ochotne živia médiá.



Za posledné dva týždne zomreli pod lavínami traja Česi. Vzápätí nasledovali obvyklé vášnivé diskusie o turistoch, ktorí mali zostať na Řípe a nepridávať svojou nezodpovednosťou prácu Horskej službe. Pretože predsa platí, že najčastejšie v slovenských horách zomierajú Česi.

Toto nezmyselné tvrdenie ochotne preberajú slovenské médiá už roky a z českých turistov vytvorili dokonalý mýtus. I keby skončili pod lavínou v ten istý deň dvaja Poliaci a traja Slováci, aj tak si médiá vyberú jedného Čecha, ktorý šiel náhodou okolo a lavína mu zobrala palice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Českí turisti sú nekonečným zdrojom zábavy slovenských horalov a pritom sú v tom celkom nevinne. Vie to i šéf Horskej záchrannej služby Jozef Janiga a považuje to za slovenský folklór. Pravda je taká, že najviac práce pridávajú záchranárom sami Slováci a aj na horách najčastejšie zomierajú. Lenže to je nudná informácia.

Vedú Slováci

Pritom si stačí prelistovať výročnú správu Horskej záchrannej služby, z ktorej vyplýva, že okrem roku 2005, keď zahynulo na Silvestra v Roháčoch sedem Čechov pod jednou lavínou, vždy smutnú štatistiku vedú s veľkým náskokom Slováci, prípadne ich striedajú Poliaci.

Ešte horšie pre Slovákov sú však údaje o úrazoch. Podľa nich domáci turisti majú na svedomí v priemere 40 percent všetkých záchranných akcií. Poliaci sú druhí s 18 percentami a Česi spôsobujú 12 percent výjazdov Horskej služby.

SkryťVypnúť reklamu

Je teda evidentné, že domorodci majú s turistikou vo vlastných horách dosť veľké problémy. A to je na zamyslenie a možno i na nejaký ten kurz prežitia v školských osnovách. Našťastie to však novinári zdatne a veľmi úspešne maskujú a obetných baránkov si už našli. Vedú ťarbáci z Česka.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C32FU na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 292
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 659
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 234
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 923
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 525
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 256
  7. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 2 625
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 574
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Erikova pozícia na ruskej ambasáde oficiálne priznaná.


21
Peter Schutz

Zelenského win-win.


8
Peter Tkačenko.

„Ale dupeme,“ hovoril si Milan Majerský, keď premiérovi skočil na hák.


45

Prečo milovať Petržalku (a možno aj Slovnaft).


6
  1. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá
  2. Jolana Čuláková: Fico s bradavkami vykosťuje KDH a úspešne mu sekunduje SME a DenníkN
  3. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska.
  4. Tupou Ceruzou: Zámočky
  5. Ivan Beňovič: Prestaňme konečne veriť ruskému prezidentovi
  6. Vladimír Krátky: Šaškáreň na Ministerstve zdravotníctva ?
  7. Ján Škerko: Nájdi vodníka
  8. Ján Valchár: Nedostatok Pampersiek v Moskve
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 17 140
  2. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 13 453
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 13 399
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 10 024
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 8 760
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 8 499
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 168
  8. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu 5 982
  1. Tupou Ceruzou: Zámočky
  2. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  3. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  4. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  5. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  6. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  7. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  8. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
SkryťZatvoriť reklamu