Keby ste odo mňa chceli pred desiatimi rokmi vysvetliť čokoľvek zo sveta počítačov, zrejme by som vás zasypal hromadou rôznorodých pojmov, trojpísmenkových skratiek. Podcast, xml, php, mysql.
Ságy o tom, ako niečo nejde na jednej platforme a na inej ide, alebo že je to niečo, čo ani nedokážem jednoducho vysvetliť.
Systémy svojich kamarátov som chodil inštalovať sám, lebo bežný človek nič také nemal šancu zvládnuť. Urobiť web? To bežný smrteľník (myslím nie technicky zdatný) nedokázal, bolo treba firmu, ktorá si zapýtala pekné peniaze.
Technológie boli nové, pre ľudí v mojom okolí priam zázračné. A preto aj: a) nevyspytateľné b) neoceniteľné a po c) drahé.
Doba technologická
Nič vo svete technológií nie je konečné, všetko sa každý deň mení, ale jedna podstatná vec sa od tých čias už stala: technológie prestali byť strašiakom.
Zlacneli, ich ovládanie sa zjednodušilo. Konkurencia a pokrok spôsobili, že väčšinou stačí povedať „Choď na tú stránku a vyklikaj si to“.
Na väčšinu vecí stačia jednoduché vysvetlenia. Softvér sa aktualizuje sám, už ani nevieme, aká je vlastne jeho aktuálna verzia.
A už nikto z bežných ľudí nepolemizuje, aké technológie poháňajú e-maily, webové stránky, podcasty, nikto nerieši, či je niečo blog, webový magazín, katalóg alebo portál. Väčšina vecí ide vyklikať. Doba technologická sa skončila.
Ľudia v mojom okolí (a priznávam, že je to vysoko subjektívne) prestali na techniku hľadieť ako na niečo zázračné, skôr ako na ďalšie z nástrojov, ktoré môžu používať.
Technológie sú bežné. Zlacneli. Lepšie im ľudia rozumejú. Všimnite si, že najväčšie startupy už nie sú Google s veľkou novou technológiou, ale obyčajné webové stránky ako Facebook.com.
Pridaná hodnota nie je už iba v nových technológiách, ale v tom, ako staré technológie využiť na niečo užitočné.
Zázrak je preč
Je to všetko dobré alebo zlé? Dobré pre ľudí, dokonca sa človeku chce vykríknuť: konečne! A zlé pre iných ľudí, ktorí weby a technológie vyrábajú.
Prečo? Pretože ak je niečo jednoduché, ľahké na pochopenie, ťažko sa to predáva predražene. Niektoré firmy v IT priemysle žili z toho, že predávali zázrak - veci, ktorým nikto nerozumie. Ale keď je niečo bežné, zázrak sa zrazu stratí.
Už nepredáte malý web za 20-tisíc eur, ľudia vedia, že takú cenu nemá. Už nenalákate ľudí na nový tablet iba preto, že je nový. Zákazníci sa pýtajú, na čo im taká vecička bude. A tiež či je tých peňazí vôbec hodná.
Skončila sa zlatá horúčka. Nastal čas normálneho života.
Tomáš Ulej je publicista a webdeveloper