SME

Cyril a Metod v rukách politikov

Počas 20. storočia sa všetky režimy pokúšali prispôsobiť odkaz Cyrila a Metoda vlastným potrebám. Politici s tým neprestali ani po roku 1989. Výsledkom je zmes nacionalistických hesiel a prázdnych fráz.

V roku 1863, na prahu osláv 1000. výročia príchodu Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu, poslal olomoucký arcibiskup do Vatikánu žiadosť o zmenu termínu osláv. Zdôvodňoval to tým, že tradičný marcový dátum sa pre zlé počasie nehodí na organizovanie veľkých slávností. Ako ideálny náhradný termín navrhol 5. júl.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pápež okamžite súhlasil. Výber tohto dátumu totiž nebol náhodný a nesúvisel len s dobrým počasím. Práve naopak, 5. júl bol zvolený len preto, aby cyrilo-metodské oslavy čo najviac zatienili spomienku na upálenie Jana Husa, ktorá pripadala na 6. júl. Cyril a Metod sa tak (tentoraz už bez možnosti brániť sa) znova stali súčasťou spletitej, často komickej a ešte častejšie tragickej politiky v strednej Európe.

SkryťVypnúť reklamu

Ktosi raz povedal, že šťastné národy sa nemusia zaoberať svojimi dejinami a základom ich národnej kultúry preto môže byť filozofia alebo umenie. Menej šťastné národy, teda tie, ktoré častejšie prehrávali, sa o dejiny a ich „správnu“ interpretáciu musia starať oveľa viac. História sa tak často stáva ich národnou posadnutosťou.

Podľa potrieb

Stredná Európa je výstižným príkladom, pričom obsesia dejinami neobišla ani Cyrila a Metoda. Počas 20. storočia sa predstavitelia všetkých režimov a štátov na Slovensku vždy odvolávali na cyrilo-metodské dedičstvo. Vládnuci politici si ho však vždy najskôr „upravili“ podľa svojich aktuálnych potrieb, väčšinou aj s výdatnou pomocou „lojálnych“ historikov.

Do cyrilo-metodského dedičstva sa tak vždy niečo pridalo a niečo zas vymazalo, niečo bolo nutné redefinovať alebo očistiť od predchádzajúcich „deformácií“. Dnešným výsledkom je rôznorodá zmes, v ktorej si síce každý nájde to, čo potrebuje, no Cyril a Metod ako reálne historické postavy sa pomaly strácajú pod nánosom mýtov a pochybných tvrdení.

SkryťVypnúť reklamu

Keď v roku 1918 vznikla Československá republika, jej predstavitelia ju oficiálne označovali za pokračovateľku Veľkej Moravy, „prvého spoločného štátu Čechov a Slovákov“, no jej národný program bol postavený skôr na „husitskom odkaze“.

Cyrilometodská tradícia a jej aktuálna interpretácia sa stali doménou slovenských autonomistov. Tí ju využívali hlavne na dokazovanie „nekompatibility“ katolíckych Slovákov a „husitského národa českého“. Aj predstavitelia vojnovej Slovenskej republiky svoj štát považovali za nástupcu Veľkej Moravy a seba samých za pokračovateľov „odkazu“ Cyrila a Metoda. Devín, tradičné miesto cyrilo-metodských osláv, si však ľudáci mohli len prenajímať, pretože v roku 1938 ho museli prenechať svojim nemeckým ochrancom.

Cyril a Metod v červenom

Cyrilometodského dedičstva sa nemienili vzdať ani komunisti. Najprv si ho však upravili tak, aby bolo vhodné pre „politickú prax prítomnosti“. Na „červeno natretý“ príbeh o Cyrilovi a Metodovi vznikal podľa jednoduchého hesla o dobrom Východe a zlom Západe. Komunistický režim v prvom rade marginalizoval náboženský význam cyrilo-metodskej misie a vyzdvihoval predovšetkým jej kultúrny prínos.

SkryťVypnúť reklamu

Solúnski bratia boli vykreslení ako reprezentanti všeslovanskej družby, ktorí prišli aby Veľkú Moravu zachránili od „duchovného vyhladenia rozpínavými germánskymi kmeňmi“. Na ich životných osudoch československý komunistický režim ilustroval večné nebezpečenstvo západného imperializmu, ako aj zákernosť Vatikánu, ktorý sa priklonil k „spupným franským biskupom“, čím zradil celé cyrilo-metodské dielo. Takto naformulovanou historickou skúsenosťou ospravedlňovali predstavitelia režimu svoje útoky na Vatikán a jeho „domácich prisluhovačov“.

Príbeh Cyrila a Metoda sa tak stal jednou z propagandistických zámienok na perzekúciu nepohodlných cirkevných predstaviteľov. V 70. a 80. rokoch však komunistickí ideológovia svoj boj o cyrilo-metodské dedičstvo dosť potupne prehrali. Ukázalo sa to počas osláv 1100. výročia Metodovej smrti na moravskom Velehrade. Púť, ktorou režim plánoval celému svetu ukázať mieru náboženskej slobody v Československu, sa zmenila na demonštráciu za práva veriacich. Pokusy vtlačiť oslavám iný ako náboženský charakter úplne stroskotali. Viac ako stopäťdesiattisícový dav vypískal zástupcov „strany a vlády“ a skandoval na slávu pápežovi.

SkryťVypnúť reklamu

Šokujúca neznalosť

Po roku 1989 sa na chvíľu zdalo, že cyrilo-metodskú tradíciu sa podarí „očistiť“ od ideologického a nacionalistického balastu. Vznik samostatnej Slovenskej republiky v roku 1993 však naštartoval presne opačný proces. „Zakladatelia“ nového štátu hľadali pre svoje kroky vhodné historické zdôvodnenie a cyrilo-metodské dedičstvo sa tak stalo súčasťou „stáročných slovenských snáh o vlastnú štátnosť“.

Politická interpretácia významu Cyrila a Metoda sa tak z väčšej časti zredukovala na zmes nacionalistických hesiel a bezvýznamných fráz, za ktorými sa skrýva často až šokujúca neznalosť.

Je smutné sledovať, ako najvyšší politickí predstavitelia vyzývajú médiá aby, postihli význam, aký „má cyrilo-metodská tradícia pre slovenskú verejnosť“, aby sa následne ukázalo, že sami k tejto téme nevedia povedať vôbec nič zmysluplné.

SkryťVypnúť reklamu

Pritom väčšina historikov sa zhoduje v názore, že k najdôležitejším prínosom misie Cyrila a Metoda patril dôraz na vzdelanosť a kultúrny rozvoj. Z hľadiska slovenského vývinu za (minimálne) posledných dvadsať rokov sa však zdá, že špeciálne táto stránka toľko oslavovaného cyrilo-metodského dedičstva slovenským politikom vytrvalo uniká.

Autor je historik, Historický ústav SAV

Ďalšie komentáre:

Zóna voľného obchodu medzi Úniou a USA je skvelá ambícia. Jej naplneniu bráni mnoho prekážok, ale kríza by ich mohla pomôcť prekonať, píše Peter Schutz

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Ťažko sa sporiť s nezverejnenými prieskumami, píše Lukáš Fila

Čítajte komentár (piano) >>

SkryťVypnúť reklamu

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Pri troche snahy sa môže cítiť diskriminovaný takmer každý, píše Tomáš Gális

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Burian nebude štátnym tajomníkom večne, ale škody budú trvalé, píše Juraj Javorský

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Autor: Adam Hudek

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 446
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 291
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 557
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 545
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 867
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 563
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 357
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 172
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Maďarský premiér Viktor Orbán.

Orbán je odtrhnutý z reťaze.


1

Dobré správy. Humor je naďalej účinnou zbraňou bezmocných voči mocným.


24
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 16

Keď sa ani len od vlastného premiéra nedokážeš nič naučiť.


8
  1. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  2. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  3. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  4. Ján Škerko: Arthur Schopenhauer: pesimista alebo realista?
  5. Vladimír Krátky: Matovič bol génius !
  6. Irena Šimuneková: Makové políčka
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  8. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 503
  2. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 17 417
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 050
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 018
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 965
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 165
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 105
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 767
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu