Píše ekonóm Vladimír Baláž z Prognostického ústavu SAV
Správy o bankrote Detroitu, bývalého hlavného mesta automobilov, vyvolávajú otázniky. Kto je na rade? Sme to my, kto vyrábame najviac áut na obyvateľa na svete?
Predovšetkým, my sme si už detroitský scenár vyskúšali. Kedysi bol naším hlavným vývozným odvetvím zbrojný priemysel. Ten skolaboval takmer okamžite po roku 1989, s rozpadom Varšavskej zmluvy a RVHP. V priemyselných centrách ako Martin, Zvolen a Považská Bystrica vyskočila nezamestnanosť za tri roky z nuly na 12 percent a v periférnych okresoch ako Lučenec a Rožňava dokonca až na 20.
Periféria sa z odchodu priemyslu nespamätala dodnes. Slovenskú ekonomiku zachránila druhá vlna industrializácie, ktorá prišla so zahraničnými investormi najmä po roku 2000.
Automobilky a závody na výrobu elektroniky neprišli do prázdna. Stavali na už existujúcej tradícii strojárenského priemyslu a technickej zručnosti slovenskej pracovnej sily. Slovenská zbrojná výroba a strojárenstvo sa za pomoci zahraničného kapitálu doslova reinkarnovali v zbrojovkách a závodoch na výrobu elektroniky.
Ak sa malá krajina chce presadiť, musí sa zamerať na úzky sortiment tovarov, a ten robiť kvalitne.
Áno, závislosť našej ekonomiky od malého počtu exportných odvetví je vysoká. Produkcia automobilového priemyslu (vrátane súčiastok) tvorí u nás asi 22 percent, spotrebná elektronika 21 a strojárenský sortiment 10 percent celkového exportu.
Len vďaka špecializácii dokážeme masovo vyrábať kvalitné tovary za rozumné ceny a presadzovať sa na trhoch v Európe, a už aj v Rusku a Číne.
Komplexný výrobok
Stále sa však vracia neodbytná otázka: a čo Detroit? A čo naše zbrojovky pred dvoma desaťročiami? Nezopakuje sa to všetko?