Skutočnosti, že text v prváckom šlabikári vyvolal verejnú diskusiu, sa netreba čudovať. Nie je dobré túto diskusiu podceňovať ani zosmiešňovať. Pre rodičov prvákov je to, čo sa ich deti učia, rovnako dôležité, ako je pre pekára dôležitá kvalita múky alebo pre ministra koncepcia rozvoja rezortu.
Spomínaná diskusia však vypovedá o našom spoločenstve jednu nie lichotivú vec, a síce, že s diskusiou prichádzame spravidla až po funuse. Ako vravia Česi, s pôžitkom sa vieme „vyřádit“ v pozícii kritikov a rozhorčencov, ale nevieme predvídať, uvážiť si veci vopred. Autorskému kolektívu, ktorý pripravuje učebnice, asi nenapadne, že by mohol ponúknuť školám a rodičom napríklad pri zápise prvákov maketu pripravovaných učebníc na komentovanie, zisťovanie, v čom im učebnice vyhovujú a v čom nie. A väčšine rodičov asi nenapadne pýtať si učebnice na nazretie. Pritom poznanie obsahu a formy učiva, ktoré príslušná škola ponúka, môže byť kritériom pri rozhodovaní, na ktorú školu dieťa zapíšu.