SME

Hunčík: Fisher by vyjednával aj s Hitlerom

Ak treba pomenovať víťaza referenda, tak by som povedal, že vyhralo ignorantské a infantilné Slovensko.

Péter Hunčík.Péter Hunčík. (Zdroj: SME - Tibor Somogyi)
Autor je moderátor rozhlasovej diskusie Dejiny.sk,
spolupracovník denníka Šport

Péter Hunčík je psychiater, jeden zo zakladateľov televízie Nova, občiansky aktivista a publicista, doma i v zahraničí pôsobí aj ako mediátor interetnických konfliktov. Viedol komunikáciu znesvárených komunít v Severnom Írsku, Izraeli, ale aj u nás medzi Rómami a „bielymi“. O tom, kam vedie spoločnosť nekomunikácia jej členov, vie teda dosť. Tento rozhovor sme robili (s výnimkou troch otázok v závere) niekoľko dní pred referendom.

V čom spočíva tvoja činnosť ako mediátora, keď ťa pozvú niektoré komunity, aby si im pomohol riešiť ich konflikty?

„Pri mediátorskej činnosti sú dôležité dve veci – jednou je strach a druhou zodpovednosť. Strach z toho, že ak nedôjde k nejakej forme komunikácie medzi rôznymi skupinami, tak môže dôjsť k najhoršiemu, k otvorenému konfliktu. Najčastejšou príčinou konfliktu býva nedostatok informácií. Pri pohľade na rozpad Česko-Slovenska, ale najmä na rozpad Juhoslávie, kde sa už diali krvavé incidenty – sme ako prvé zistili, že ľuďom chýbali informácie o cieľoch druhej strany a ako ich chce presadiť.“

Alebo ak ich má, tak sú neraz deformované...

„Áno, podané vlastnými zdrojmi tak, aby namiesto utíšenia a neutralizácie emócií tie emócie a napätie vystupňovali. Keď som začal študovať slovensko-maďarské vzťahy, vysvitlo, že Slováci vedia mimoriadne málo o Maďaroch. Rovnako Maďari mali veľa predsudkov a informácií z druhej ruky o Slovákoch.“

Na Orave a v Liptove hovoria o tisícročnom maďarskom útlaku, Maďari zasa o krádeži dvoch tretín územia po Trianone.

„Presne tak. Vtedy v roku 1991 som objavil, že existuje technika mimosúdneho vyjednávania. Presnejšie, mimosúdna dohoda, kde ide vo väčšine konfliktných situácií o to, aby profesionálny mediátor rôznymi technikami a vedomosťami priviedol obe strany najprv k výmene názorov na konflikt.

Mediátor pomáha zúčastneným stranám, aby aj v takýchto napätých situáciách našli spoločného menovateľa. Konflikt spočíva v tom, že na jednu zásadnú informáciu sa ukladajú negatívne emócie a človek vidí už len tieto. Mediátor, naopak, poukazuje na veľa pozitívnych a spoločných vecí – žijeme tu spolu 1000 rokov na jednom území, máme spoločné náboženstvo, filozofiu, ekonomiku aj deti...

Toto prináša mediátor namiesto negatívnej konštelácie. Mediáciu som začal študovať v polovici 90. rokov v USA. Žiaľ, na Slovensku je veľmi málo mediátorov, a bolo by dobré, keby sa takéto kurzy robili na viacerých vysokých školách, z ktorých vychádzajú ľudia, ktorí budú komunikovať so svojím okolím.“

Aké techniky a pravidlá používa mediátor počas komunikácie s predstaviteľmi znesvárených etník?

„Základnou technikou – používame ju aj na tréningoch mediátorov na Slovensku - je počúvanie, „active listening“. Spomeňme si na jeden bazálny konflikt - s partnerkou. Ako prebieha? Počúvame toho druhého? Nie, naopak, každý hovorí a presviedča druhú stranu. Ďalšou technikou sú tzv. „ja výroky“.

Zúčastnené strany nemajú hovoriť, čo si myslí druhá strana, majú hovoriť o sebe, o svojich pocitoch. Ja ako Maďar si myslím to a to, cítim to a to. Hneď ako použijem výraz „ty“, tak druhá strana to berie ako útok a začína sa brániť. Tu ide skôr o filozofiu – „tam, kde nie je útok, netreba sa brániť“. Čo to znamená?

Pri výmene informácií jedna strana berie názor druhej strany ako veľmi prísnu kritiku alebo útok. Hoci ak dotyčný hovorí o svojich pocitoch, ktoré sa priečia mojim, automaticky to ešte neznamená, že na mňa útočí. Jednoducho povie svoj názor. Namiesto toho, aby sme partnera vnímali otvorene a začali nad tým premýšľať, náš mozog pracuje na odpovedi, vymýšľa argumenty, vtipné aj menej vtipné, bez počúvania – a tu je úloha mediátora, ktorý túto komunikáciu riadi ďalšími technikami.“

Zrejme je odlišná situácia mediátora, keď sa obidve strany chcú dohodnúť, ale nevedia ako, a keď sa obidve strany chcú rozísť, alebo sa nechcú dohodnúť.

„Toto by mal zistiť mediátor ako prvé - buď sa chcete dohodnúť, alebo chcete zvíťaziť. U nás v strednej Európe je túžba po víťazstve a túžba po ponížení druhého veľmi vysoká a intenzívna. Verbálne síce hovoria o dohode, ale dohodu myslia tak, že ja budem mať pravdu a ten druhý príde na kolenách a bude prosíkať. Takto mediácia nefunguje. Základnou filozofiou mediácie je princíp „win-win“, obaja sú víťazi.

Týmto sa mediácia odlišuje od súdneho verdiktu, ktorý určí víťaza a porazeného. Používať však filozofiu mediácie v bežnom živote je najväčší problém, lebo v tomto priestore Slováci, Maďari, Poliaci, Rumuni atď. majú intenzívnu túžbu po historickej porážke toho druhého. Každý v tomto regióne má svoju veľkú prehru, každý vymenuje svoj Trianon, svoje varšavské geto, tisícročný útlak, ktoré by chcel kompenzovať jedným veľkým víťazstvom. Takáto filozofia v mediácii neexistuje.“

Ako si vyberáš ľudí na takýto mediačný proces? Zrejme musia byť ochotní alebo aspoň schopní načúvať druhej strane.

„Toto je úplne najťažšie. Mediácia nie je všeliek. Samozrejme, fundamentalistu na jednej či druhej strane neprivedie žiaden mediátor k tomu, aby sa dohodli. A priori to musia byť ľudia, ktorí sú otvorení, chceli by sa dohodnúť, majú strach, alebo pociťujú zodpovednosť za to, aby nevznikol krvavý konflikt, ale nepoznajú cestu, ako sa dohodnúť. Samozrejme, toto neznamená, že tí, ktorí sa chcú dohodnúť, sa aj dohodnú.

Proti dohode stoja aj historické korene, a ich komunikácia je strašne ťažká. Stovky podobných skupín pracujú so Židmi aj s Arabmi, a dosahujú nejaké drobné dohody typu mierovej dohody z Osla medzi Izraelom a OOP v roku 1993. Pracoval som aj v Severnom Írsku, kde trvá konflikt 350 rokov. Za úspech sme považovali, že v našej skupine tých 20 ľudí, 10 katolíkov a 10 protestantov, si povedalo, že už v živote nepôjdu na protestné pochody a budú presviedčať ľudí okolo seba, že to nie je správne.“

Nemali by sa vyberať ľudia s istým vplyvom vo svojom prostredí?

„Väčšinou áno. Na prvých mediáciách sme ich nazvali termínom local opinion leaders, t. j. miestni mienkotvorcovia. Každý z nich potom pôsobil vo svojom okruhu. V tom spočíva podstata mediačného procesu.“

Pôsobil si aj v Izraeli. Ako v takej krajine funguje mediačný proces medzi Palestínčanmi a Židmi v čase, keď si ubližujú dennodenne.

„Tí, ktorí tam prídu, väčšinou nie sú tí, ktorí sa zabíjajú. V Severnom Írsku som pracoval s ľuďmi, katolíkmi aj protestantmi, bývalými teroristami, ktorí si odsedeli minimálne 10 rokov. Vo väzení prišli na to, že sa dostali do slepej ulice, že v tom pokračovať nemá význam. Pristúpili na princíp mediátora, ktorý pozná ich pomery, ale nie je zaujatý, a boli ochotní na základe vlastných skúseností komunikovať.“

Ako konkrétne vyzerá taká komunikácia? Proti sebe stoja bývalí katolícki a protestantskí teroristi, ktorí o sebe vedia, že si vzájomne ubližovali, že sú za nimi aj mŕtvi. Ako sa s takýmito ľuďmi pracuje?

„Aspoň v prvých fázach je zakázané o tomto probléme hovoriť. V prvej fáze nám ide o spoločné menovatele, že napríklad chceme, aby naše deti žili v mieri. Aby sme nemali strach, že vybuchne poštová schránka alebo auto v Belfaste alebo v Londonderry. Aby naše deti mohli ísť večer bez strachu na diskotéku. Veľmi často používame jednu techniku, ktorú som vymyslel a už sa používa vo svete - pripravujem svojich klientov malým tréningom sebapoznávania.

Sebapoznávanie v zmysle, že pán X a pán Y majú iný názor, iné skúsenosti, ale majú spoločné emócie ako radosť, žiaľ, strach. A toto sebapoznávanie robím pomocou psychodrámy - zinscenujem napríklad svadbu. Zinscenujem palestínsku svadbu a do skupiny Palestínčanov privolám aj židovských účastníkov, a keď si prehrávame, ako prebieha svadba u Palestínčanov, naraz zistíme, že presne tie isté emócie sú na palestínskej aj židovskej svadbe.“

Vyberáš teda situácie, ktoré viac či menej prinášajú pozitívnu emóciu?

„Nie vždy. Zinscenujem napríklad aj pohreb, ktorý neprináša vôbec pozitívnu emóciu. A vtedy vidíme palestínsku matku alebo otca, ktorí stratia 14- či 5-ročné dieťa, a poukážem na to, že emócie rodičov sú tie isté. V emóciách sa nelíši palestínsky a židovský rodič. Vydaj aj strata dcéry prináša rovnaké pocity – otázka znie, či na to účastníci myslia, keď sa podieľajú na konflikte oboch etník.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3MVZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 768
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 675
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 461
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 414
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 280
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 950
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 762
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Premiér Robert Fico s ministrom obrany Robertom Kaliňákom v pozadí.

Fico má pravdu, nenávisť môže vyústiť do vraždy, už sa tak stalo.


Peter Schutz

Zradnejšie môžu byť širšie globálno-geopolitické dôsledky „nového pragmatizmu“.


Karikatúra denníka SME (Rosie Babicová).


Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj počas návštevy vojakov na frontovej línii pri meste Avdijivka.

Dokonalá súčinnosť spojencov pri obrane Izraela ukázala, že Zelenskyj nie je Netanjahu. A Ukrajincov umiera čoraz viac...


  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 804
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 584
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 217
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 233
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 740
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 602
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu