SME

Čína sa prihlásila k Ai Weiweiovi, krajinu ostro kritizoval

Čína sa prihlásila k Ai Weiweiovi, krajinu ostro kritizoval

Konceptualista, architekt, bloger, škandalista, predstavil svoju prvú samostatnú domácu výstavu až po tridsiatich piatich rokoch pôsobenia na medzinárodnej umeleckej scéne.

Autor je literárny kritik a prekladateľ.

Rozbil vázu z dynastie Han, sťahoval Číňanov do Švajčiarska, nechal robotníčky pomaľovať slnečnicové zrnká, naplánoval výstavbu v meste duchov. Teraz previezol celý dom a vystavuje ho v Pekingu v dvoch pavilónoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minulý týždeň vrátili čínske úrady po štyroch rokoch zadržiavania pas všestrannému umelcovi, kritikovi režimu, občianskemu aktivistovi Ai Weiweiovi.

Na Instagrame v stredu umiestnil fotografiu, na ktorej ho drží v rukách. Pod snímku napísal „Dnes mám svoj pas”. Vrátenie cestovných dokumentov nebolo v poslednom čase pre Ai Weiweia jediným dôvodom na radosť. Pred mesiacom v Pekingu otvoril svoju prvú samostatnú výstavu v Číne.

Hviezdy sa vysmievali zo socialistického realizmu

Je viac než iróniou, že Ai Weiwei, azda najznámejší čínsky umelec posledných desaťročí, konceptualista, architekt, bloger, škandalista, predstavil svoju prvú samostatnú domácu výstavu až po tridsiatich piatich rokoch pôsobenia na medzinárodnej umeleckej scéne.

Domáce publikum jeho diela videlo iba vo čiastočnej forme v rámci kolektívnych výstav súčasného čínskeho umenia. Práce Ai Weiweia provokovali odvážnou kritikou spoločenských pomerov a kultúrnej politiky štátu.

Ai Weiwei začínal svoju umeleckú kariéru koncom 70. rokov ako člen avantgardného umeleckého zoskupenia Hviezdy, ktoré formálne nadväzovalo na štylistický a motivický kánon čínskej verzie socialistického realizmu, ale inteligentne ho podrývalo a prostredníctvom rôznych formálnych transformácií vysmievalo.

V 80. rokoch žil Ai Weiwei v Spojených štátoch, kde študoval dizajn a prvý raz sa výraznejšie dostal do povedomia medzinárodného publika. Vo svojich provokatívne ladených dielach programovo kritizoval sociálnu politiku čínskeho štátu, bezohľadné ničenie kultúrneho dedičstva i obmedzovania občianskych a politických slobôd.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3TCW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čítajte ďalej

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


Karikatúra denníka SME (Sliacky)


Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


Karikatúra denníka SME (Sliacky).


Karikatúra denníka SME (Rosie Babicová).


SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu