Na Slovensku nie je chápaný jeden základný rozmer kauzy. Pre Medgyessyho vládu je krajanský zákon nechcené dedičstvo predchádzajúcej národniarskej vlády. Z politických dôvodov sa ho nemohla zbaviť tým, že by zákon jednoducho zrušila. Zo zahraničnopolitického hľadiska je pre ňu dôležité jediné: aby nový zákon ako taký neodmietla Európska únia. To sa zatiaľ nestalo.
Či sa zákon bude môcť v susedných krajinách uplatniť, je pre súčasnú budapeštiansku vládu oveľa menej dôležité. Od počiatku neverila, že by to bol najlepší spôsob podpory maďarských menšín. S rezolúciou RE za chrbtom sa môže odhodlať napríklad vyškrtnúť najproblematickejšie ustanovenie, príspevky na vzdelanie. Domácej opozícii aj menšinám môže povedať, že urobila, čo sa dalo, proti vetru to však jednoducho nejde. Ale urobiť to nemusí. Nie preto, že rezolúcia nie je právne záväzná, ignorovať niečo podobné si dnes demokratický štát nemôže dovoliť. Ani nie preto, že vznikla ešte na základe predchádzajúcej verzie zákona. Rezolúcia, na rozdiel od pôvodnej Jurgensovej správy, krajanský zákon ako taký neodsudzuje a nekritizuje ani jeho konkrétne ustanovenia. Iba veľmi správne konštatuje, že mal byť prijatý až po dohode so susedmi.