že dva je viac ako jeden, zdá sa, že preferencie kresťanských demokratov skutočne dlhodobo klesajú.
Samotné výsledky KDH okolo 6,7 percenta ešte nie sú nijako tragické a sociológovia Focusu predpokladajú, že po odznení interrupčnej témy opäť porastú. Lenže na klesanie podpory pre túto stranu nie je nevyhnutná diskusia o interrupciách, rovnako „dobrá“ je v podstate akákoľvek náboženská téma a navyše - posledný pokles nastal v období relatívne dobre robenej mediálnej ofenzívy KDH. K citlivým témam sa vyjadruje takmer bez výnimky Daniel Lipšic, ktorý dokáže minimalizovať ich negatívny účinok. Minister Palko pravidelne prezentuje výsledky z oblasti policajnej práce, v ktorej naozaj má voličom čo ponúknuť a k propagácii strany prispel aj predseda parlamentu. Ak napriek tomu odišlo strategicky dôležité percento, čo bude v budúcnosti, ktorú si samo KDH takmer dokonale zamínovalo?
Predstava Mikuláša Dzurindu, že preferencie sa vrátia späť, keď neskôr občanom všetko vysvetlia, môže platiť v prípade SDKÚ (hoci sa zakladá na nebezpečnom predpoklade, že volič sa rozhoduje racionálne). V prípade KDH len vtedy, ak bude svojimi voličmi naďalej vnímaná približne ako „stredne veľká neskorumpovaná pravicová strana, ktorá stojí na strane spravodlivosti“.
Ale jedinou reálnou alternatívou k ANO je nejaký druh spolupráce s poslancami zvolenými za HZDS. Podľa materiálov Inštitútu pre verejné otázky majú práve voliči KDH a SDKÚ výrazne negatívny vzťah k HZDS. A občania neuvažujú tak plasticky ako politici - ak určitému hnutiu a jeho predsedovi vyčítajú niečo skutočne zásadné, tak svoj názor nezmenia len preto, že sa „ich“ strana nedokázala dohodnúť s Pavlom Ruskom.
Ten navyše presadil na septembrové rokovanie parlamentu zmluvu o katolíckom vzdelávaní. Ak by táto zmluva nakoniec nebola podpísaná, Slovensko by neprišlo vôbec o nič, akurát by nestratilo príslušnú časť suverenity v oblasti vzdelávania. Ak sa totiž skutočne dohodneme, že štát má umožniť výučbu náboženstva aj v materských školách, dokážeme ju rovnako dobre realizovať na úrovni Slovenskej republiky, a podobne aj ďalšie záväzky.