Keď parlament prijme normu, ktorá je v rozpore s ústavou, tak sa obvykle novelizuje. V prípade zákona o voľbách do Európskeho parlamentu to však musí byť naopak. Novelizovať treba ústavu, inak tu nebudú voľby do europarlamentu v poriadku. Hoci na novele pracuje odborná komisia i experti parlamentných strán už desať mesiacov, podľa predsedu ústavnoprávneho výboru Jána Drgonca sa s jej prípravou pohli dopredu len „veľmi zanedbateľne“. Pritom voľby sa majú konať v júni 2004, no návrh novely zrejme nebude v programe rokovania NR SR ani v decembri.
Veci sa komplikujú z viacerých dôvodov. Aj keď všetci zainteresovaní uznávajú, že eurokonformná úprava ústavy je nevyhnutná, v jednom konkrétnom ustanovení k zhode nedošlo. Podľa neho sa má Národná rada SR uznášať na stanoviskách k právne záväzným aktom únie. Stanovisko parlamentu bude zaväzné pre člena vlády, ktorý zastupuje republiku v orgánoch únie. Ak sa od uznesenia odchýli, musí o tom informovať parlament. S takýmto ustanovením nesúhlasí ministerstvo zahraničných vecí. Ďalším dôvodom komplikácií je, že okrem euroúpravy, ktorá sa urobiť musí, viacerí ústavní činitelia navrhli aj také zmeny, ktoré sa urobiť môžu. Prezident Schuster poslancov žiada, aby povýšili referendum nad parlament, takže rozhodnutie, ktoré hlasovaním prijmú občania, má byť pre parlament záväzné. Ministerstvo spravodlivosti chce rozšíriť právomoci Najvyššieho kontrolného úradu, aby mohol kontrolovať hospodárenie samospráv, a zúžiť imunitu poslancov a sudcov. Dve parlamentné strany, Ficova a Mečiarova, požadujú, aby ústava umožnila zriaďovať parlamentné vyšetrovacie komisie. Obe strany tým podmieňujú (!) svoju podporu pre euroúpravu ústavy. Keďže právne čisté voľby do Európskeho parlamentu sú vecou štátneho záujmu, pokus „zobchodovať“ aj to, čo je v záujme republiky, je odpudzujúci a zavrhnutiahodný.