
ILUSTRAČNÉ FOTO TASR - DANIEL VESELSKÝ
Normatív počíta peniaze na žiaka, čo má vytvárať tlak na školy, ktoré sú pre rodičov a žiakov nezaujímavé. Buď prilákajú žiakov, alebo zaniknú. Je to opatrenie, ktoré môže a má viesť k efektívnejšiemu využívaniu peňazí. Skúsme však vziať do úvahy nielen dosahy na ekonomiku, ale aj na samotný vzdelávací proces.
Každá škola, aj tá zaujímavá a kvalitná, sa bude usilovať čo najviac naplniť triedy. Čím viac žiakov je v triede, tým menej sa môže učiteľ venovať ktorémukoľvek z nich individuálne. Rovnako sa skráti aj čas, v ktorom sa konkrétny žiak môže aktívne zapojiť do vyučovacieho procesu. Trend „efektívnejšieho“ využívania učiteľov a učební sme mohli pozorovať už pri normatíve počtu zamestnancov, ktorý platí už viac ako rok. Tento produkt administratívy počíta s minimalizáciou delenia tried na jednotlivých hodinách na skupiny. Jednoducho povedané: aby jednu triedu na jednej vyučovacej hodine učil iba jeden učiteľ v jednej učebni. Ale potom sa môže stať, že na hodine informatiky budú pri jednom počítači sedieť traja študenti a ten najmenej priebojný z nich si za celú hodinu ani neťukne do klávesnice. Je to naozaj želateľné?