Nekompetentný člen štátnej správy nie je nijaká zvláštnosť. Väčšina z nich má aspoň toľko rozumu, že sa snaží svoju nekompetentnosť nezverejňovať...
Nekompetentný člen štátnej správy nie je nijaká zvláštnosť. Väčšina z nich má aspoň toľko rozumu, že sa snaží svoju nekompetentnosť nezverejňovať. Nepatrí medzi nich istý Zmeček zo slovenského ministerstva kultúry. Pred pár dňami uverejnil článok, v ktorom sa verejnosti zdôveril, že ho trápi krízová situácia v Slovenskej filharmónii a ako riešenie navrhol zrušiť ju úplne a začať odznova na zelenej lúke.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Občan neznalý skutočnosti by aj uveril, že ministerského úradníka naozaj niečo trápi a dokonca aj našiel radikálne riešenie. Občan, ktorý pozná skutočné dianie, však tuší nejakú habaďúru. Dá sa napríklad rozmýšľať o tom, odkiaľ úradník, ktorý sa na koncertoch filharmónie vyskytuje tak často ako požiarny poplach, vie, čo filharmónii chýba a čo by potrebovala. Asi mu to niekto primerane vysvetlil. Mohol to byť niekto, komu naozaj záleží na osude filharmónie. Alebo to mohol byť veľmi neúspešný bývalý dramaturg, poškuľujúci po poste riaditeľa, či podobne úspešný dirigent, tiež patrične po čomsi poškuľujúci. Alebo obaja dohromady a ešte niekto, kto vymyslel, že problém treba riešiť politicky a personálne.
Rozpustiť a zrušiť a začať odznova môže niekedy naozaj pomôcť. Bolo by úplne skvelé, keby bol v Bratislave špičkový orchester zložený z hráčov, pre ktorých je hudba všetkým a tešia sa z každej noty, ktorú zahrajú (ako napríklad Fasi), orchester, ktorý by mal skvelý zvuk, všetko by bolo spolu a ladilo a ešte by vydržali hrať šestnásť hodín denne.
Také orchestre sú na miestach, kde si štátny rozpočet môže dovoliť masívne podporovať luxus, akým symfonický orchester je. Klasická hudba zaujíma len mizivé percento populácie a Slovensko má momentálne iné priority. Kvalitné orchestre bez štátnej podpory (najlepšia možnosť) existujú na miestach, kde komunite záleží na tom, aby orchester mali, kde si občania, firmy a korporácie želajú klasickú hudbu ako súčasť života a dávajú to najavo peniazmi, ktoré orchestru venujú. Na Slovensku sme k tomuto zatiaľ nedospeli, lebo sú iné, vážnejšie problémy a nedostatočná daňová legislatíva.