Nuž tak, so zámerom vysporiadať sa s niekoľkými znepokojujúcimi otázkami a raz a navždy pre seba celú túto záležitosť vyriešiť, vybral som sa na Umučenie Krista Mela Gibsona. Bola to predpremiéra, navyše v cudzej krajine (kde to aspoň bolo pre mládež neprístupné), ale nič to, veď sa tam aj tak rozpráva po aramejsky, a rozumieť akurát Rimanom, ktorí kričia "I!", čo značí "zmizni!".
Hneď na začiatku musím povedať, že tento film, technicky veľmi dobre urobený, nie je prejavom ani antisemitizmu, ani kresťanského fundamentalizmu, posadnutého mystikou krvavej obety. Je to splatter - film, ktorý má ambíciu zarobiť ťažké peniaze na tom, že ponúka divákom mnoho krvi a krutého násilia, takže Pulp Fiction popri ňom vyzerá ako kreslený film pre deti z materskej škôlky. V prípade kreslených filmov môže byť jeho predobrazom napríklad seriál Tom a Jerry, kde postavičky prejde parný valec a zlisuje ich na cédečká, kde spadnú z mrakodrapu a rozbijú sa na tisíc kúskov alebo sa rozpleštia o stenu za dverami. Tu je navyše krv, hektolitre krvi, nepochybne ju museli priviezť na pľac v desiatich cisternách a predtým ju prácne zbierali upíri z celej Transylvánie.
Prepečený hamburger
Nie je to náboženský film. Z Ježišovho posolstva dotieravo pripomína to, čo sme sa učili, keď sme šli na prvé prijímanie. Jeho vzťahy s Otcom sú hysterické a absolútne laické, pokojne by to mohli byť vzťahy Charlieho Mansona so Satanom, no hoci Satanovi chýba dôstojnosť a občas vyzerá ako hrbáč preoblečený za teploša, pri pohľade na také mrhanie červenými krvinkami nakoniec príde zle aj jemu. Na druhej strane, najmenej presvedčivý obraz je práve tá konečná scéna Vzkriesenia, ktorá vyzerá väčšmi ako film Night of the Living Dead, než ako renesančná maľba.
Tento film nemá nič z jemnej náznakovosti evanjelií, naopak, predvádza všetko, čo ony zamlčiavajú, a tým poskytujú veriacim mlčanlivú meditáciu nad najväčšou obetou dejín. Tam, kde sa evanjeliá zmieňujú o tom, že Ježiš bol bičovaný (tri slová v Matúšovi, Marekovi a Jánovi, ani slovo v Lukášovi), Mel Gibson ho dá najprv zbiť prútmi, potom remeňmi s ostrými cvočkami a napokon palicami, až kým ho nezmasakruje priam na mleté mäso, takto nejako si spotrebitelia v McDonalde predstavujú nedostatočne prepečený hamburger.
Traja a traja
Mel Gibson musí pociťovať nevýslovnú nenávisť voči Nazaretskému, ktovie, aké dávno potlačené frustrácie si ventiluje na jeho čoraz strašnejšie krvácajúcom tele; a len vďaka tomu, že mu to filológia nedovoľuje, mu nemôže umiestniť elektródy na semeníky a strčiť mu benzínový klystír. Podľa názoru niekoľkých ľudí len takto možno pocítiť zdravé mrazenie pred mystériom Spasenia. Možno.