V priebehu silvestrovského dňa oznámil prezident Rudolf Schuster, že zrejme prestane používať ústavné oprávnenie, ktoré mu umožňuje vrátiť parlamentu zákony na opätovné prerokovanie. I keď nešlo o silvestrovský žart, prezentovaný zámer prezidenta je nielen vecne chybný, ale tiež mu nepomôže dosiahnuť to, čo dosiahnuť chce.
Z odôvodnenia, ktoré zverejnili spravodajské agentúry, totiž opäť vyplýva, že Rudolf Schuster nepozná dobre ústavné možnosti výkonu funkcie prezidenta. „Budem to robiť tak, že podpíšem každý zákon a tam, kde mám podozrenie z jeho nesúladu s ústavou, ho postúpim na Ústavný súd,“ oznámil prezident. Je totiž „presvedčený, že vôbec nie je fér, ak sa médiá zmieňujú iba o tom, že zákon vrátil, a neupozorňujú aj na to, že sa jeho pripomienky ukázali ako oprávnené“.
Napriek dobrej práci pracovníkov kancelárie prezidenta, ktorí už vychytali viacero nedostatkov v zákonoch, nemožno zovšeobecňovať. Očividným príkladom je zákaz tzv. dvojakého členstva v politických stranách – to, čo prezident považoval za súladné s ústavou, s ústavou súladné nebolo. Ústavné podmienky vrátenia zákona na opätovné prerokovanie do parlamentu, ktoré úzko súvisia so stále jestvujúcim problémom deľby moci, sa však viackrát zmenili. Využíval ich už prezident Michal Kováč, ktorý parlamentu vrátil 36 zákonov – no vtedajšia vládna koalícia jeho pripomienky ľahko prevalcovala. Na opätovné schválenie zákona parlamentom totiž niekedy stačil aj menší počet poslancov ako na schválenie samotného zákona. Preto bol nútený zákony posúvať na Ústavný súd. Až novela ústavy v roku 1999 stanovila podmienku, že na prijatie vráteného zákona je potrebný súhlas najmenej 76 poslancov. Novela ústavy v minulom roku túto podmienku vypustila, dala však právo prezidentovi zákon nepodpísať.