PÍŠE MARIAN MAJER

Aká budúcnosť čaká naše vzdušné sily?

Slovensko by malo modernizovať svoj letecký park efektívne a v snahe znížiť závislosť od Ruska. Bude to úlohou nového ministra obrany.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

Za posledné štyri roky sa o modernizácii slovenských ozbrojených síl hovorilo viac než kedykoľvek predtým. Dôvodom bolo zhoršenie bezpečnostného prostredia a nové hrozby, sankcie proti Rusku ovplyvňujúce mieru našej obranyschopnosti, s tým súvisiaca závislosť od ruských dodávok vojenskej techniky a ambícia zvýšiť prepojenie na techniku väčšiny členov Severoatlantickej aliancie.

To je chvályhodné, ak zoberieme do úvahy, že sa od vzniku štátu neuskutočnil žiadny väčší modernizačný projekt a slovenskí vojaci sa len so závisťou mohli pozerať na dianie v iných krajinách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Lietadlá potrebujeme

Už menej si zaslúži pochvalu nejasné určovanie priorít nákupov a rozpačitá realizácia tých modernizačných procesov, ktoré sa skutočne aj začali.
Prioritou sa nepochybne stala modernizácia vzdušných síl. Dokončil sa roky zamrznutý nákup dvojice prepravných lietadiel Spartan, z ktorých jedno by malo na Slovensko doraziť už tento rok. Môžeme síce pochybovať o výslednej cene i o tom, či toto bola pri iných nedostatkoch skutočná top priorita, na druhej strane ostáva faktom, že po tragickej udalosti pri obci Hejce boli vlastné vojenské prepravné kapacity značne obmedzené.

Podstatne horšie sa zatiaľ javí riešenie nadzvukového letectva, ktoré napriek množstvu úsilia a strateným štyrom rokom minister obrany nedotiahol do konca a ktoré ostane pre dvoj- až trojročné predĺženie údržby ruských strojov MiG-29 na pleciach jeho nástupcu. Ten bude musieť riešiť aj nákup nových moderných radarov, keďže prebiehajúci tender už zrejme súčasný minister vyhodnotiť nestihne.

Prečo je koncepcia tajná?

Pozornosť sa venovala obmene vrtuľníkového letectva, v rámci ktorej ministerstvo obrany rozhodlo kúpiť prvú polovicu z celkového plánovaného a potrebného počtu osemnásť kusov viacúčelových vrtuľníkov. Dohoda prebehla na medzivládnej úrovni s USA, čo by malo zabezpečiť najvýhodnejšiu možnú cenu za konkrétny typ dohodnutej techniky (UH-60 Black Hawk).

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C45AV na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C45AV na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ochrana pred tropickou horúčavou
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Ochrana pred tropickou horúčavou
  4. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  5. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  6. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  7. Škôlka od srdca
  8. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  9. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  10. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 15 752
  2. Vizuálny smog je problém 9 791
  3. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 8 097
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 6 632
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 4 686
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 4 110
  7. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 3 855
  8. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 446
  9. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 3 317
  10. Dovolenka pri Mŕtvom mori a tipy na overené hotely 3 128

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

SVET

Ako po zemetrasení. Záchranári hľadajú obete v troskách mosta v Janove

V Taliansku v posledných rokoch spadlo viac mostov, Taliani kritizujú málo investícií na opravy.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Ak môže krachnúť Forza, v šoubiznise nemá isté nikto nič

Kováčikova firma „obhospodarovala“ najlukratívnejšie eventy,

Už zdaňujú aj úplatky (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico)

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Kaspik zjavenie, plné záhad

Unikát medzi Európou a Áziou.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

SIS je ďalšou z inštitúcií, ktorej predsedá mamľas

Na čo dávame SIS 50 miliónov?

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Ako sme naleteli Kaliňákovi

Smerákom sa darí odvádzať pozornosť od podstaty.