SME
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília
PÍŠE ŠTEFAN SAMSON

Je naše školstvo zreformované či zdeformované?

Platy učiteľov súvisia s kvalitou školstva. A tú sa zatiaľ nepodarilo zlepšiť počas žiadnej z doterajších vlád.

Štrajk učiteľov.Štrajk učiteľov.(Zdroj: SME JOZEF JAKUBČO)

Po roku 1989 sme mali školstvo a vzdelávanie v ňom zreformovať. Mali sme ho reformami prispôsobiť novovzniknutým spoločenským a ekonomickým podmienkam.

Vznikli nové podmienky a z nich aj nové úlohy pre školstvo a vzdelávanie. Naše vlády ich však nedocenili a či už vedome alebo nevedome ignorovali.

Dočkali sme sa dnes nie novej kvality, ktorú mala priniesť revolúcia, ale deformácií vo viacerých oblastiach a školstvo je jednou z nich.

Prvou príčinou neutešeného stavu v školstve a vo vzdelávaní bolo a aj dnes je, že do riešenia odborných problémov v školstve sme zaniesli neodbornosť a politiku. Druhou príčinou je, že sme nevedeli a pravdepodobne ani dnes úplne nevieme, čo náš vzdelávací systém potreboval a potrebuje a aké zmeny treba robiť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dnešná kvalitatívna úroveň vzdelávania je nižšia ako pred rokom 1989, je do značnej miery odtrhnutá od reálnych spoločenských a ekonomických potrieb, školský systém je náročný, ale málo efektívny, vzhľadom na veľkosť vynakladania verejných financií. Nespokojnosť so školstvom a vzdelávaním je pritom celospoločenská.

Platy nie sú všetko

Nespokojní sú učitelia, no ak dnes poniektorí považujú za hlavný problém vzdelávania predovšetkým nízke platy učiteľov, tak to bude asi nedorozumenie. Možno by sme sa mali kritickejšie zamyslieť aj nad tým, do akej miery sú príčinou nízkej úrovne vzdelávania aj samotní učitelia, ich práca so žiakmi a výsledky, ktoré dosahujú.

Naše školstvo nepatrí dnes k tým najlepším a medzinárodné hodnotenia vedomosti žiakov to potvrdzujú: zhoršujeme sa. Status, postavenie učiteľa v spoločnosti sa v porovnaní s minulosťou znížil a pravdepodobne to nie je zapríčinené len nízkymi platmi učiteľov, ale aj ich prácou. Takisto je ich prácou aj ich mimoškolským vzdelávacím a výchovným pôsobením určovaný aj návrat úcty k učiteľom.

Nespokojní sú aj žiaci v škole. To, že neradi chodia do školy a radšej by boli doma, dá sa do určitej miery pochopiť. Ale že sa v škole nudia a neraz až arogantne sa správajú medzi sebou a aj voči učiteľom, to je takisto do určitej miery aj dôsledok práce učiteľov so žiakmi a domácej výchovy. Je aj na rodičoch, aby oveľa viac pomáhali učiteľom pri výchove a vzdelávaní svojich detí.

Nespokojné sú podniky, rodičia, učitelia, ale aj vláda. Je pritom ale paradoxom, že vlastne všetci títo nespokojní a iste je ich viac, sú zároveň príčinou tejto nespokojnosti. Takže, zlepšenie pomerov školstve a vo vzdelávaní je hlavne u nich, v ich konaní, v nás.

Rástla kvantita na úkor kvality

To, že sme po roku 1989 tápali v školstve a vo vzdelávaní a nevedeli dosť dobre a jasne ako ďalej, nemali sme víziu a nevypracovali sme si stratégiu vývoja školského systému a vzdelávania, viedlo do istej miery k jeho chaotickému riadeniu. Jednoducho povedané, transformáciu školstva a vzdelávania na nové trhové spoločenské podmienky sme nezvládli. Viacero dobre fungujúcich zariadení z minulosti sme sa zbytočne vzdali, i keď nemuseli a bolo to na škodu vzdelávania.

Možno v naivnom presvedčení, že konkurencia aj v školstve a vzdelávaní vyrieši problémy, rástli nám počty škôl, na vysokých školách aj počty študentov a primerane k tomu aj počty profesorov, vznikli cirkevné školy, podnikať so vzdelávaním sa umožnilo aj súkromným školám. Rástla kvantita, úroveň kvality vzdelávania sme neustrážili.

Relatívne malé Slovensko má 36 vysokých škôl. Toto číslo samo o sebe prezradí, aká úroveň kvality vzdelávania sa na niektorých z nich zabezpečuje a dosahuje.

17 ministrov školstva

O dôležitosti a význame školstva a vzdelávania sa stále hovorilo a hovorí, ale nebola a ani nie mu je v skutočnosti venovaná patričná pozornosť. V školstve sa za uvedené obdobie vystriedalo sedemnásť ministrov. Na jedného pripadá priemerne obdobie ani nie jeden a pol roka.

Čo múdreho pre vzdelávanie mohol minister za takéto krátke obdobie urobiť? Každý začínal prácu nanovo, veď neboli prijaté záväzné dlhodobé úlohy, ktorými by sa mal riadiť.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C45GD na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M45GD na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita v Trnave
  2. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  3. CUPRA si podmanila parížske nebo
  4. Viac ako vzdelanie
  5. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  6. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  1. Viac ako vzdelanie
  2. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  3. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  4. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  5. Trnavská univerzita v Trnave
  6. CUPRA si podmanila parížske nebo
  7. Radšej škola ako metla
  8. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  9. Zažite svoj vlastný úspech
  10. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 10 837
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 10 476
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 8 194
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 7 170
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 949
  6. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 818
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 020
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 4 855
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 851
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 328

Téma: Školstvo


Článok je zaradený aj do ďalších tém Školstvo (Nové Zámky), školstvo, Školstvo (Domov)

Hlavné správy zo Sme.sk

Politický marketér: Prieskum stojí do 15-tisíc eur, zmanipulovať jeden nemá zmysel

Martin Lengyel pracoval pre Mikuláša Dzurindu, zakladal aj televíziu TA3.

Martin Lengyel na archívnej fotografii.
Cynická obluda

Úprimní noví politici

Opozičné strany včera usúdili, že snahu dohodnúť sa predstierali už dosť dlho a môžu spokojne vyhlásiť, že sa nedohodnú.

Tajomný šéf vojenských tajných Ján Balciar. Čo o ňom vieme?

Kto je muž, ktorý podal trestné oznámenie na Naďa?

Riaditeľ Vojenského spravodajstva ministerstva obrany SR gen. Ján Balciar.
Richard Varga.

Neprehliadnite tiež

Píšu Carmenu Vella a László Solymos

Aj my si zaslúžime čistý vzduch

Slovensko sužuje vysoká úroveň znečistenia ovzdušia.

Ilustračná fotografia.
Píše Mikuláš Huba

Stále trváme na zdravom prostredí

Ako sa splnila požiadavka VPN z novembra 1989.

Ilustračné foto.
Píše Mikuláš Huba

Stále trváme na zdravom prostredí

Ako sa splnila požiadavka VPN z novembra 1989.

Ilustračné foto.
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Musíme znížiť očakávania na nulu

Na koľko si myslíte, že by oligarchov vyšlo tých pár hlasov?

Jaroslav Naď z OĽaNO.