„Kto bol Tiso?“ Nejeden rodič sa po sobote rozčuľoval, koľkí stredoškoláci nedokázali na otázku odpovedať. Mnohí sa autenticky vyľakali, a kým mladí teraz dostávajú rýchlokurzy z dejín slovakštátu, dospelí objavujú novú tému rozhovorov: bieda v regiónoch.
Áno, ĽSNS volili najmä ľudia, ktorí obracajú každé euro v ruke. Ale netreba si teraz za každú cenu maľovať Kotlebových voličov v pasteloch ako obete svojej situácie, ktoré mozoľnatou rukou volili ľudácky revival band.
Pretože kultúrna aj ekonomická mytológia, o ktorú sa opierajú národní socialisti, prechádza slovenskými obývačkami naprieč krajmi, mestami aj vidiekom, príjmovými skupinami či vekom. Nie je teda výsadou prvovoličov a sociálne slabších.
Stúpenci Slovenskej pospolitosti – pravoverní odštiepenci od Kotlebu – čítali Štúra ešte skôr, ako jubiloval a ako sa stal značkou predávajúcou kávu a sendviče. Ale čítali ho po svojom, výberovo. Tak to napokon robíme všetci, vkladáme si staré slová do nových situácií, aby sme im dali hlbší zmysel.
No podľa Pospolitosti je Štúr súčasťou akéhosi pohanského panteónu, ktorý vôbec nevylučuje (opäť svojské) pochopenie kresťanstva. Stojí medzi zbojníkmi aj umelcami a vynálezcami, ktorých spája slovenský pôvod.