Autor je komentátorom SME
Situácia číslo jeden. Firma z ktorejsi hladovej doliny realizuje akýsi projekt z eurofondov. Jej zamestnanci vedia, že „ktosi“ na ňom zarobil 20 miliónov, ktoré si strčil do vrecka. Oni pritom zarábajú 2,70 eura na hodinu.
Rečnícka otázka. Koho volili títo zamestnanci v marcových voľbách?
Situácia číslo dva. Protest proti utečencom. Bratislava. Dav maskovaných a rozvášnených extrémistov vtrhne na medzinárodné cyklistické preteky, napáda divákov, mláti kameramana, len tak-tak unikne pred rozzúrenými holohlavcami brazílsky pretekár. Hanba naberá medzinárodné dimenzie, v meste vládne strach.
Pre fenomén Kotleba je typické, že volič zo situácie číslo jeden sa nedovtípi – alebo mu je to jedno – že podporuje ľudí zo situácie číslo dva. Podporuje násilie, hulvátstvo, útoky silnejších na slabších. A dokonca aj priamo a bezprostredne jeho aktérov, keďže jeden z účastníkov letnej demonštrácie proti utečencom bude drať parlamentné lavice a dostávať poslanecký plat.
Akokoľvek sa zdá, že Kotleba a jeho strana útočia na elitu štátu, na podnikateľov, oligarchov, papalášov a zapredané médiá, obeťami sú len slabší: Náhodné obete pouličných bitiek, turisti či divadelníci donútení predčasne ukončiť predstavenie.
Lákavý farebný program
Už niekoľko dní pred voľbami, keď sa vďaka múdrej vláde nesmeli zverejňovať aktuálne prieskumy, zjavovali sa na sociálnych sieťach výzvy, že treba ísť voliť, pretože sa Kotlebova Ľudová strana Naše Slovensko má šancu dostať sa do parlamentu.
“"V minulosti holohlavec v maskáčoch svietil na sto honov, dnes predstavuje módny trend. Militantný imidž sa stal súčasťou života rovnako ako nenávisť naša každodenná. Nenávisť k Cigánom, potom k utečencom, alebo pre zmenu k vláde, k voličom iných strán. Nenávisť k vodičovi auta pred nami, ktorý ide pomalšie, a tak ho treba vytlačiť z cesty. Nenávisť či arogancia často nekonkrétna a ideologicky nezastrešená."
„
Realita prekonala všetky očakávania: Strana, ktorá dlhodobo nejavila ani náznak šance na vstup do Národnej rady, získala 8 percent a prvý povolebný prieskum jej prisúdil dokonca 9,5 percenta. Je to len momentálna nálada alebo je Kotlebova hviezda na vzostupe? A ak áno, tak prečo?
Veľa sa už hovorilo o premene Mariana Kotlebu z tragikomického uniformovaného vodcu neskôr zakázanej Slovenskej pospolitosti na oveľa miernejšieho populistu, ktorý navštevuje chudobných utrápených vidiečanov, aby im pomohol, či sa s nimi aspoň porozprával.
Toto je stratégia, ktorá zabrala a úspešne zamaskovala násilnú podstatu kotlebovskej ideológie.
Stačí sa pozrieť letmo na Kotlebove periodiká, to stranícke aj krajské. Obe vyvolajú dojem: Konečne politik, ktorý sa o nás stará. Kraj ušetril za posypovú soľ a na energiách, na autách a šoféroch. Kotleba dáva nezamestnaným prácu. Obnovuje cestu. A nakoniec chráni prírodu, chce vo veľkom vysádzať lesy! No nevolili by ste ho?

Karikatúra Žida
Až druhotne spoza krásnych a farebných posolstiev vyliezajú slová o hordách militantných moslimov a o cigánskych extrémistoch. A tiež infografika o nevýhodnosti eurofondov, na ktorej si ako symbol Bruselu nad nahonobenými peniažkami perfídne mädlí ruky osoba nápadne pripomínajúca karikatúry Židov vo vojnovom Našom Slovákovi.