Analytici v súvislosti s číslami o volení prvovoličov hovoria o zlyhaní vzdelávacieho systému. Že sa mladí dajú ľahko zmanipulovať. Vy sa v debatných kluboch snažíte rozvíjať kritické myslenie. Aké máte skúsenosti?
"Nič nezaručí lepšie volebné výsledky ako kritické myslenie. Kritické myslenie je schopnosť odlíšiť pravdy od neprávd, fakty od demagógie, názory od správ, kvalitné zdroje informácií od nekvalitných. Odlíšiť aj skryté záujmy, ktoré môžu politici presadzovať. Je to schopnosť zasadiť si informácie do kontextu. A volič, ktorý sa dokáže kriticky pozrieť na politický odkaz, vidí poza tento odkaz. Keď si to vie spojiť so záujmom o verejné dianie, čo číta v novinách, čo sú jeho vlastné záujmy, záujmy jeho rodiny, skupiny, tak vie lepšie predpokladať, čo sa stane, keď zvolí jednu alebo druhú stranu."
Demagogickým politikom kriticky rozmýšľajúci volič zrejme nebude vyhovovať.
"Kritické myslenie neznamená, že budem kritický len voči zlým myšlienkam, zlým názorom. Voči rasizmu, xenofóbii či konšpiračným teóriám, ale správne názory nekriticky prijmem. Nedá sa to deliť. Buď dokážete informácie vnímať kriticky bez ohľadu na to, z akého zdroja pochádzajú, alebo nie. A to sa nemusí každému páčiť. Pri našich debatných turnajoch je vždy jedna strana za a jedna proti. Keď nebudeme učiť mladých kriticky myslieť, odkiaľ majú sami vedieť, že nejaká myšlienka je zlá? Keď ich budeme len strašiť, že pozor, toto je fašistický názor a ešte okolo toho budeme vytvárať rúško tajomstva, robíme z nich deti, a tým ich posúvame bližšie k týmto nebezpečným názorom. Som rád, že téma kritického myslenia sa teraz začína trochu politicky tlačiť aj z európskej úrovne, aj na Slovensku. Do programových téz vládnej koalície sa dostala občianska výchova proti extrémizmu."

Ako si takú výchovu predstavujete?
"Nestačí len pridať jednu prierezovú tému do štátneho vzdelávacieho programu a povedať, že napríklad Metodicko-pedagogické centrum má spraviť školenie pre učiteľov, lebo ono to tam v zásade je. Keby sme mali také školstvo, aké predpokladá štátny vzdelávací program, boli by sme lepšia krajina. Musí sa začať meniť aj mocenské prostredie v škole. Ak chceme demokratickejšiu mládež, musíme mať demokratickejšie školy a vyučovacie hodiny. Ako sa k študentom správajú učitelia, akým spôsobom ich známkujú, koľko môžu rozprávať decká a koľko musia sedieť ticho, počúvať a len reprodukovať na známku, čo im povie učiteľ."
A čo mimo školy?