AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Naozaj zomrel Ježiš preto, aby sme nepili a nefajčili?

Životaschopnosť viery je silná, jej súčasťou sú aj pochybnosti vrátane kritického skúmania veľkonočnej metafory o Zmŕtvychvstaní.

Je možné byť kresťanom aj bez problematickej epizódy Zmŕtvychvstania. (Zdroj: SITA/AP)

Autor je teológ a šéfredaktor Jetotak.sk.

Postával som pred budovou našej fakulty, s cigaretou, zvažoval som, či blicnem do Lýcejky, kde sa stretávali študenti teológie a konzervatoristi. Niekto mi položil ruku na plece, otočil som sa, Roman bol premotivovaný prvák, rýchlo sa chcel stať farárom, vrátiť sa z bratislavského babylonu do dedinky na strednom Slovensku, ostať dobrým evanjelikom, skôr ako ho padlé mesto zničí.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Pán Ježiš ťa vidí, povedal mi a pozrel sa na moju cigu, vidí ťa a nepáči sa mu, že fajčíš. Odpovedal som mu, že je pre mňa dôležitejšie, aby ma nevideli moji rodičia, predstava prednášky o zničenom zdraví ma desila viac ako hrozba večného zatratenia.

Pán Ježiš

Neskôr som sa s Ježišovými hovorcami stretával čoraz viac. Poznal som ich, bez ohľadu na ich pôvod, podľa toho, ako používali slovné spojenie Pán Ježiš. Pán Ježiš hento, Pán Ježiš toto, Pán Ježiš nemá rad punk a ska, nepáči sa mu, že jazdia nočáky, že teológia je riadna fakulta so štúdiom jazykov, filozofie a dejín umenia.

Na rozdiel od mojej babičky, ktorá videla v Pánu Ježišovi superhrdinu z komixu, z môjho tajného krstu v Súľovských skalách, ktorej sa Pán Ježiš páčil, uznávala ho ako, povedzme, rozumného človeka, s ktorým sa dá dobre porozprávať.

Pre časť teológov, dnes už farárov a farárok, bol pán Ježiš neživým totemom, spojkou v súvetiach, keď nevedeli ako pokračovať, zázračnou postavou, ktorá zomrela preto, aby sme nefajčili a nepili.

Nemali radi štúdium, keď som ich doučoval gréčtinu a hebrejčinu, vraveli, na čo nám je toto dobré, veď Pán Ježiš nám rozumie, nepotrebuje ani syntax, ani slovnú zásobu, pozná všetky jazyky sveta a všetky naše srdcia.

Teológia bola podľa nich pravým opakom Ježišovho učenia, príliš racionálna a vedecká, vedúca k strate viery, ničiaca učenie cirkvi a pána Ježiša.

Chceli byť Pánmi Ježišmi, obliekali sa ako Pán Ježiš, medzi farármi a farárkami v celej Európe sú šnurovacie sandále stále najpopulárnejšou obuvou. Keď kázali, robili takzvané veľavýznamné pauzy po vetách, ktoré považovali za „myšlienky“, aby sme mali čas osvojiť si hĺbku ich „lúdenia“ a možno si aj predstavili, že tak nejako by to povedal Pán Ježiš.

Téma: Čítanie+


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autorská strana

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majú noviny, možno budúcu stranu i lukratívny areál. Volajú sa Eset

Nadácia Zastavme korupciu, za ktorou stojí zakladateľ Esetu, odhalila predražené nákupy nemocnice, ktorej bývalý areál teraz firma získala.

EKONOMIKA

U. S. Steel namieta sudcov: Hovorili skôr, než mali

Majetok súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

KOMENTÁRE

Pravicová vláda nebude. Môže za to Kotleba s Ficom?

Sulík s Matovičom odkázali, že Fico je väčšie zlo než extrémizmus.

ŠPORT

Futbalisti žijú iný svet. Už to môžem potvrdiť, vraví Šebo

Keď vidí hráčov filmovať, tak sa smeje.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR MÁRIUSA KOPCSAYA

Pravicová vláda nebude. Môže za to Kotleba s Ficom?

Sulík s Matovičom odkázali svetu, že Fico je vlastne ešte väčšie zlo, než extrémizmus alebo fašizmus. Nie každý takto postavenej otázke uverí.

Dankova listáreň (Mandor)

Karikatúra denníka SME (kreslí Mandor).

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Kontrast a nekontrast pri voľbe riaditeľa ČT

Puto medzi naším kapitánom a tými z Prahy je problém s liberálno-demokratickým usporiadaním.

KOMENTÁR MÁRIUSA KOPCSAYA

Čistými rukami proti stúpencom čistej rasy

Akákoľvek akcia proti extrémizmu vyznie dôveryhodne, keď ju vykonávajú inštitúcie nezávislé, objektívne, zastupujúce spravodlivý štát.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop