SME

Prečo ľudia páchajú zlo?

Dôvody, prečo sa človek prikloní k extrémnej ideológii, ležia vo vesmíre osobných emócií.

(Zdroj: Profimedia)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor vyštudoval filozofiu na UK v Bratislave.

Nízky, postarší muž v saku, zhrbený za stolom s mikrofónom. Hrubé okuliare, úzke pery a vlasy prechádzajúce na temene do plešiny. Adolf Eichmann sediaci vo veľkej sále jeruzalemského Distriktného súdu v ten aprílový deň roku 1961. Ale koho vlastne vidíme na všetkých tých fotkách dnes, viac ako päťdesiat rokov potom, ako Eichmanna popravili, jeho telo spopolnili a vysypali do Stredozemného mora? S veľkou pravdepodobnosťou asi vidíme malého, nevýrazného, nudného a fádneho človeka. Stelesnenie chladnej a neosobnej nacistickej byrokracie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento pohľad na Adolfa Eichmanna vytvorila v roku 1963 Hannah Arendtová vo svojej slávnej knihe Eichmann v Jeruzaleme: Správa o banalite zla. Len zopár filozofických kníh získalo taký veľký vplyv; len zopár filozofických kníh sa môže pýšiť takou rozsiahlou záplavou neskorších kritík, recenzií, analýz, štúdií, článkov, blogov a komentárov. Kniha, ktorá radikálne ovplyvnila náš pohľad na nacistických zločincov – ktorý sa dnes ukazuje ako zavádzajúca, slepá ulička.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Arendtová zmenila Eichmanna na poslušného byrokrata, ktorý len pasívne plnil príkazy nadriadených. Mechanická figúrka; banálna, nudná bábka, ktorej hlavnou črtou bol „nedostatok predstavivosti“. V Arendtovej pohľade sa náhle stráca Eichmannova fanatická nenávisť proti Židom, jeho neukojiteľný sexuálny apetít, karierizmus, pokrytectvo, alkoholizmus či frenetická iniciatívnosť. Namiesto fanatického nacistu vidíme pasívneho úradníka zbaveného emócií. 

Modernita?

Je až prekvapivé, ako sa blížia závery inej slávnej knihy k Arendtovej úvahám. V roku 1989 vydal Zygmunt Bauman svetový bestseller Modernita a holokaust, v ktorej vyslovil svoju kľúčovú tézu: „Holokaust sa zrodil a odohral v našej modernej racionálnej spoločnosti, vo vysokom štádiu civilizácie, na vrchole ľudskej kultúry, a preto je problémom tejto spoločnosti, civilizácie a kultúry.“

Bauman poukázal na neosobný byrokratický aparát umožňujúci vraždiť takpovediac od stola; na moderné technické výdobytky a absolutizáciu racionálneho myslenia; na zlyhanie inštitúcií štátu; a v neposlednom rade, že na holokauste sa spolupodieľalo vytvorenie odpudivého a hrozivého nepriateľa (pomocou antisemitizmu a rasizmu), ktorý údajne bránil danej spoločnosti v jej raste a pokroku – nepriateľa s maskou kapitalistickej beštie likvidujúcej kultúrne, morálne a náboženské hodnoty.   

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C46CM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.

Čo môžu naozaj zmeniť nové pravidlá pre štátne nákupy


Ak chce Pellegrini naozaj to najlepšie pre Slovensko...


Ilustračné foto.

Ad: Slovenská minimálna mzda kráča gréckou cestou.


Veľká súdna sieň Medzinárodného súdneho dvora v Haagu.

Harabinove výroky nie sú pravdivé.


Vladimír Balek
SkryťZatvoriť reklamu