KNIHA TÝŽDŇA

Prečo sa nám páči práve tento telefón?

Rýchle strihy, dynamika a rytmus, ktorého cieľom je udržať pozornosť, nenudiť.

Deyan Sudjic: B jako Bauhaus. Kniha Zlín, 2016

Deyan Sudjic: B jako Bauhaus. Kniha Zlín, 2016

Čítať o dizajne sa dosť podobá snahe uloviť do slov tanec či hudbu. Hoci dizajn je čosi, čo sa dotýkame častejšie ako chleba, ktorý má tiež svoj dizajn. Všetko, totiž, má čosi ako tvar, podobu príťažlivú alebo aj nepríťažlivú pre oči.

Niekto stvoril klávesnicu počítača, niekto vašu šálku na čaj. A my sa na to musíme pozerať. Alebo chceme. A páči sa nám to, hoci racionálne neraz ani netušíme, prečo sa nám ten či onen telefón páči viac ako nejaký iný, prečo chceme mať také alebo onaké módne doplnky, alebo prečo sú niektoré domy a autá také, že na nich vieme „oči nechať“ a iné zasa prehliadneme.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vkus jedinca pritom nezohráva úlohu, ak ste konzument. To, čo sa stane obľúbeným, ovplyvňuje to, čo sa stane obľúbeným a páčivým o chvíľu. Dostali sme sa do obdobia napodobovania a kritérií masovosti, čo ukazuje veľmi dobre dizajn videoklipov, ktoré sa na seba podobajú práve preto, že sa isté postupy osvedčili a pre popularitu ich netreba spochybňovať. Vývoj je niekedy konzervatívnejší, ako by sme čakali – a platí to aj v revolučne naladenom dizajne.

Súkromná abeceda

Brit Deyan Sudjic, syn srbských emigrantov, je už desať rokov riaditeľom Design Museum v Londýne, svoju kariéru však začínal ako novinár, kritik, neskôr bol šéfredaktorom časopisov Blueprint a Domus či dekanom Fakulty umenia a architektúry na Kingston University of London. Patrí k rešpektovaným osobnostiam súčasného trendu moderne a provokatívne mysliacich ľudí, ktorí tvoria nové pohľady na tvorivosť, krásu a umenie.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C46NH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C46NH na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  5. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Jubilujúca DNA - miláčik prírody
  2. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  3. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  4. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  5. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  6. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  9. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  10. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 749
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 451
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 11 189
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 868
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 8 157
  6. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018 6 713
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 236
  8. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 4 515
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 629
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Aké je to stretnúť vraha svojich blízkych? V Kórei to práve zažívajú

Diktátorom nemôžete veriť, ale treba s nimi rokovať. Ak by boli všetci spojencami, mierové zmluvy by nemali zmysel.

DOMOV

Matečná na východe neuspela, farmárov len rozčúlila

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo s úradníkmi.

SVET

Nový začiatok a mier? Kórejské rokovania sa skončili

Kim prekročil vojenskú demarkačnú líniu.

DOMOV

Organizátori protestov sa nehádajú, želajú si úspech

Iniciatíva Za slušné Slovensko pravdepodobne pripraví ďalšie akcie.

Neprehliadnite tiež

Kameň na kameni (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

stĺpček petra tkačenka

Ficovi už nepomôžu ani dva kamene

Niet dôvodu si myslieť, že Smer a Fico osobne budú robiť niečo iné, ako robili doteraz.

Javorový list Toma Nicholsona

Desať mŕtvych – ale mohlo byť horšie

Za pondelňajším útokom v Toronte nebol, ako sa mnohí obávali, náboženský či politický terorizmus.

Komentár Petra Schutza

Záhady pracovného snemu

Keby to malo byť o mediálnej reklame, neuzavreli by tú svoju Papierničku pred novinármi.

Autorská strana Petra Schutza

Macron, Wenger, Forman, Saková a Chmelár

Po Dankovi je Chmelár ďalší model, na ktorom si spravodajská televízia cvičí „zásah“ do publika.