AUTORSKÁ STRANA SVETLANY KOLESÁROVEJ

Sexistický kix putuje do parlamentu

Najnovšie výskumy hovoria, že za deň sa človek stretne s asi 2500 reklamnými podnetmi, ktoré naňho pôsobia bez jeho vedomia.

Jitka Dvořáková (33), rodáčka z Prahy vyštudovala rodové štúdiá na Karlovej univerzite. Päť rokov žije v Bratislave a pracuje 
v neziskovej organizácii Aliancia žien Slovenska a jej dcérskej organizácii Cesta späť. Má desaťmesačného syna a pokračovať v práci môže vďaka svojmu partnerovi, ktorý sa na jeho výchove rovnocenne podieľa. (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Anticenu Sexistický kix určenú pre najsexistickejšiu reklamu roka udeľovala Aliancia žien – Cesta späť tento rok po prvý raz. Verejnosť na ňu nominovala tridsať reklám, v utorok si má anticenu prevziať zadávateľ tej najsexistickejšej. Rozprávali sme sa s koordinátorkou projektu Jitkou Dvořákovou.

Ako vznikol nápad vyhlásiť anticenu Sexistický kix?

„Táto myšlienka sa na Slovensku objavuje pomerne dlho v rôznych podobách kritiky sexistických reklám. V Česku uskutočňuje podobnú aktivitu Nesehnutí pod názvom Sexistické prasátečko už niekoľko rokov a my sme sa ich skúsenosťami inšpirovali. Realizáciu nám vďaka grantu umožnila Nadácia otvorenej spoločnosti. Naša organizácia sa venuje riešeniu problematiky násilia na ženách, osvete, preventívnym aktivitám, poradenstvu a pomoci. Uvedomujeme si, že keď sa ženy objavujú v reklamách v znevažujúcich vyobrazeniach, premieta sa to aj do situácií v reálnom živote. Ak akceptujeme sexizmus a násilie v reklame, akceptujeme ich aj v živote.“

Problematických reklám je veľa, ale považuje sa to za normálne.

„Práve zdanlivá 'normálnosť' nenormálneho, diskriminačného zobrazovania ľudí v reklame je dôvodom, prečo vznikla naša anticena. Nechceme, aby sa diskriminácia na základe rodu ani z iných dôvodov mohla považovať za spoločenskú normu, pretože vidíme jej negatívny vplyv najmä na situáciu žien, ale aj mužov, ľudí LGBTI či národnostných, etnických a náboženských menšín. Vyvíja sa na nich tlak, aby sa správali podľa stereotypných očakávaní. Reklama funguje na stereotypoch, aby dokázala komunikovať s ľuďmi. Problém nastáva, ak ten stereotyp obmedzuje slobodu voľby: napríklad od mužov sa očakáva pozícia živiteľov, ochrancov rodiny a od žien pozícia opatrovníčok rodiny.“

Alebo sexuálneho symbolu či okrasy?

„Mýtus krásy prostredníctvom reklám núti ženy napĺňať retušovaný ideál, ktorý je nedosiahnuteľný. Je to nastavené tak, aby ženy boli stále v jednom kole, aby nikdy nedosiahli vysnený ideál večnej mladosti a dokonalej jednotnej vizáže. A to potom má nepriaznivý vplyv na ich život.“

Reklamy pôsobia podprahovo, v podstate sa ich účinku nedá vyhnúť.

„Preto je veľmi ťažké o nich začať premýšľať a vedome si ich všímať. Komunikácia s verejnosťou je náročná, pretože zrazu hovoríme, že reklama ovplyvňuje aj sebahodnotenie, vzťahy a niekedy má priam fatálne dôsledky, ako sú poruchy príjmu potravy vedúce v najhorších prípadoch až k úmrtiu.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME, Autorská strana

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

DOMOV

Prežila Mengeleho pokusy, koncentrák aj pochod smrti

Viola Fischerová zomrela vo štvrtok vo veku 94 rokov.

DOMOV

Sledoval Kaliňákove a Počiatkove účty, pôjde pred súd

Filip Rybanič čelí obvineniam z porušenia bankového tajomstva.

Neprehliadnite tiež

PÍŠE EMÍLIA SIČÁKOVÁ-BEBLAVÁ

Ako vyberáme ľudí na riadiace posty

Kultúra funkcií je tak jedným z faktorov, ktorý vplýva na to, kto má záujem o verejné funkcie, čo nemusí vôbec súvisieť s tým, či na to reálne má a či ho to vôbec baví.

KNIHA TÝŽDŇA

Pogodowitz sa vracia domov nespoznaný

Manipulátor a filantrop v jednom sa vo vzťahu k rodisku stáva niekým medzi bohom, nadčlovekom a hrdinom vernoviek.

PÍŠE KRISTIÁN BLAŠKOVIČ

Kto oslobodí Sýriu?

Bitka o iracký Mosul sa končí. Pozornosť sa opäť presúva na Sýriu.

PÍŠE JAKUB WIŚNIEWSKI

Potrebujeme svet pravidiel ako ešte nikdy

Občania teraz využívajú technológie na sledovanie svojich vodcov. Vlády využívajú technológie na sledovanie svojich občanov.