AUTORSKÁ STRANA SVETLANY KOLESÁROVEJ

Sexistický kix putuje do parlamentu

Najnovšie výskumy hovoria, že za deň sa človek stretne s asi 2500 reklamnými podnetmi, ktoré naňho pôsobia bez jeho vedomia.

Jitka Dvořáková (33), rodáčka z Prahy vyštudovala rodové štúdiá na Karlovej univerzite. Päť rokov žije v Bratislave a pracuje 
v neziskovej organizácii Aliancia žien Slovenska a jej dcérskej organizácii Cesta späť. Má desaťmesačného syna a pokračovať v práci môže vďaka svojmu partnerovi, ktorý sa na jeho výchove rovnocenne podieľa. (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Anticenu Sexistický kix určenú pre najsexistickejšiu reklamu roka udeľovala Aliancia žien – Cesta späť tento rok po prvý raz. Verejnosť na ňu nominovala tridsať reklám, v utorok si má anticenu prevziať zadávateľ tej najsexistickejšej. Rozprávali sme sa s koordinátorkou projektu Jitkou Dvořákovou.

Ako vznikol nápad vyhlásiť anticenu Sexistický kix?

„Táto myšlienka sa na Slovensku objavuje pomerne dlho v rôznych podobách kritiky sexistických reklám. V Česku uskutočňuje podobnú aktivitu Nesehnutí pod názvom Sexistické prasátečko už niekoľko rokov a my sme sa ich skúsenosťami inšpirovali. Realizáciu nám vďaka grantu umožnila Nadácia otvorenej spoločnosti. Naša organizácia sa venuje riešeniu problematiky násilia na ženách, osvete, preventívnym aktivitám, poradenstvu a pomoci. Uvedomujeme si, že keď sa ženy objavujú v reklamách v znevažujúcich vyobrazeniach, premieta sa to aj do situácií v reálnom živote. Ak akceptujeme sexizmus a násilie v reklame, akceptujeme ich aj v živote.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Problematických reklám je veľa, ale považuje sa to za normálne.

„Práve zdanlivá 'normálnosť' nenormálneho, diskriminačného zobrazovania ľudí v reklame je dôvodom, prečo vznikla naša anticena. Nechceme, aby sa diskriminácia na základe rodu ani z iných dôvodov mohla považovať za spoločenskú normu, pretože vidíme jej negatívny vplyv najmä na situáciu žien, ale aj mužov, ľudí LGBTI či národnostných, etnických a náboženských menšín. Vyvíja sa na nich tlak, aby sa správali podľa stereotypných očakávaní. Reklama funguje na stereotypoch, aby dokázala komunikovať s ľuďmi. Problém nastáva, ak ten stereotyp obmedzuje slobodu voľby: napríklad od mužov sa očakáva pozícia živiteľov, ochrancov rodiny a od žien pozícia opatrovníčok rodiny.“

Alebo sexuálneho symbolu či okrasy?

„Mýtus krásy prostredníctvom reklám núti ženy napĺňať retušovaný ideál, ktorý je nedosiahnuteľný. Je to nastavené tak, aby ženy boli stále v jednom kole, aby nikdy nedosiahli vysnený ideál večnej mladosti a dokonalej jednotnej vizáže. A to potom má nepriaznivý vplyv na ich život.“

Reklamy pôsobia podprahovo, v podstate sa ich účinku nedá vyhnúť.

„Preto je veľmi ťažké o nich začať premýšľať a vedome si ich všímať. Komunikácia s verejnosťou je náročná, pretože zrazu hovoríme, že reklama ovplyvňuje aj sebahodnotenie, vzťahy a niekedy má priam fatálne dôsledky, ako sú poruchy príjmu potravy vedúce v najhorších prípadoch až k úmrtiu.“

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C46Q4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C46Q4 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME, Autorská strana

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ozbrojenci uniesli v Mali bývalého príslušníka SIS Ľuboša Kosíka

Kosíka odviedlo ozbrojené komando minulý utorok.

Píše Marián Leško

Dáva to na Lubyovú a je to hanba

Ako sa tu robí veda pod patronátom SNS.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček šéfredaktorky

Tam, kde sa rola Fica končí v ústavnom príbehu

Nakoľko sa dokážu poslanci aspoň pri tejto voľbe vymaniť zo straníckej kazajky?

Píše Marián Leško

Dáva to na Lubyovú a je to hanba

Ako sa tu robí veda pod patronátom SNS.

Komentár Petra Schutza

Davos si blahosklonne nevšíma reči o "neudržateľnosti systému"

Alarmizmus je predovšetkým nátlakovou akciou na davoskú nobilitu.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Lenin zomrel presne pred 95 rokmi. Jeho posledný deň je známy do detailov

Vodcu boľševikov zabilo kôrnatenie tepien.

Protestsong za borovičku (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky)