AUTORSKÁ STRANA SVETLANY KOLESÁROVEJ

Sexistický kix putuje do parlamentu

Najnovšie výskumy hovoria, že za deň sa človek stretne s asi 2500 reklamnými podnetmi, ktoré naňho pôsobia bez jeho vedomia.

Jitka Dvořáková (33), rodáčka z Prahy vyštudovala rodové štúdiá na Karlovej univerzite. Päť rokov žije v Bratislave a pracuje 
v neziskovej organizácii Aliancia žien Slovenska a jej dcérskej organizácii Cesta späť. Má desaťmesačného syna a pokračovať v práci môže vďaka svojmu partnerovi, ktorý sa na jeho výchove rovnocenne podieľa. (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Anticenu Sexistický kix určenú pre najsexistickejšiu reklamu roka udeľovala Aliancia žien – Cesta späť tento rok po prvý raz. Verejnosť na ňu nominovala tridsať reklám, v utorok si má anticenu prevziať zadávateľ tej najsexistickejšej. Rozprávali sme sa s koordinátorkou projektu Jitkou Dvořákovou.

Ako vznikol nápad vyhlásiť anticenu Sexistický kix?

„Táto myšlienka sa na Slovensku objavuje pomerne dlho v rôznych podobách kritiky sexistických reklám. V Česku uskutočňuje podobnú aktivitu Nesehnutí pod názvom Sexistické prasátečko už niekoľko rokov a my sme sa ich skúsenosťami inšpirovali. Realizáciu nám vďaka grantu umožnila Nadácia otvorenej spoločnosti. Naša organizácia sa venuje riešeniu problematiky násilia na ženách, osvete, preventívnym aktivitám, poradenstvu a pomoci. Uvedomujeme si, že keď sa ženy objavujú v reklamách v znevažujúcich vyobrazeniach, premieta sa to aj do situácií v reálnom živote. Ak akceptujeme sexizmus a násilie v reklame, akceptujeme ich aj v živote.“

Problematických reklám je veľa, ale považuje sa to za normálne.

„Práve zdanlivá 'normálnosť' nenormálneho, diskriminačného zobrazovania ľudí v reklame je dôvodom, prečo vznikla naša anticena. Nechceme, aby sa diskriminácia na základe rodu ani z iných dôvodov mohla považovať za spoločenskú normu, pretože vidíme jej negatívny vplyv najmä na situáciu žien, ale aj mužov, ľudí LGBTI či národnostných, etnických a náboženských menšín. Vyvíja sa na nich tlak, aby sa správali podľa stereotypných očakávaní. Reklama funguje na stereotypoch, aby dokázala komunikovať s ľuďmi. Problém nastáva, ak ten stereotyp obmedzuje slobodu voľby: napríklad od mužov sa očakáva pozícia živiteľov, ochrancov rodiny a od žien pozícia opatrovníčok rodiny.“

Alebo sexuálneho symbolu či okrasy?

„Mýtus krásy prostredníctvom reklám núti ženy napĺňať retušovaný ideál, ktorý je nedosiahnuteľný. Je to nastavené tak, aby ženy boli stále v jednom kole, aby nikdy nedosiahli vysnený ideál večnej mladosti a dokonalej jednotnej vizáže. A to potom má nepriaznivý vplyv na ich život.“

Reklamy pôsobia podprahovo, v podstate sa ich účinku nedá vyhnúť.

„Preto je veľmi ťažké o nich začať premýšľať a vedome si ich všímať. Komunikácia s verejnosťou je náročná, pretože zrazu hovoríme, že reklama ovplyvňuje aj sebahodnotenie, vzťahy a niekedy má priam fatálne dôsledky, ako sú poruchy príjmu potravy vedúce v najhorších prípadoch až k úmrtiu.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C46Q4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C46Q4 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Autorská strana


Článok je zaradený aj do ďalších tém Čítanie+, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.

KULTÚRA

O smrti speváčky The Cranberries špekulujú

Záhadným spôsobom zrušila aj koncert v Bratislave.

DOMOV

Stretol som desiatky posadnutých, tvrdí exorcista

Exorcista problémy nevyrieši, vraví psychiater.

ŠPORT

Mal Sagan bojovať o víťazstvo? Dilemu Bory rozhodla smola kolegu

Na úvod Tour Down Under skončil tretí.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Prestaňte s tým prefeminizovaným školstvom. Radšej pomôžte

Namiesto horekovania nad úbytkom autorít by bolo dobre pošpiritizovať, ako učiteľov dostať na úroveň so žiakmi a s rodičmi.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Keď už sa politici namáhajú s obchádzaním dlhodobo nevynútiteľných pravidiel, nebolo by vhodné ich, ehm, zmeniť?

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Je pokojne možné, že Žitňanská či Drucker idú do oddlžovania s tými najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

PÍŠE ZDENĚK STRNAD

Hovoriace hlavy za volebnými lístkami

Babiš je na sieti hotový tatíček Masaryk. Aj čeština mu ide.

PÍŠE MIKULÁŠ HUBA

Déjà vu alebo čo mi pripomínajú zmeny v RTVS?

Klasika z čias komunizmu a mečiarizmu: opäť ideme trestať kritikov, a nie tých, ktorých oprávnene kritizujú.