Autor je riaditeľom neziskovej organizácie EDULAB, ktorá sa venuje inováciám v oblasti vzdelávania a doktorandom na Katedre všeobecných dejín Univerzity Komenského.
Je pochopiteľné, že mnohí hľadajú chybu v školstve, keď prvovoliči nakladajú so svojimi hlasmi nezodpovedne. Rovnako, ako sa hľadá problém v škole, keď je málo zváračov či IT špecialistov na trhu práce.
Odpoveďou kompetentných je vždy „posilnenie“. Posilnenie matematiky, aby bolo viac programátorov, posilnenie slovenčiny ak v PISA žiaci čítajú bez porozumenia, a teraz posilnenie občianskej náuky, keď zlyhávajú ako občania.
Vedy odložené na polici
Logika posilňovania učebných predmetov je neúprosná. Viac občianskej sa rovná byť viac občanom. Z jednoduchého dôvodu však práve táto logika zlyháva. Občianska náuka totiž vôbec nie je až tak o človeku a jeho zodpovednom živote v spoločnosti. V skutočnosti je to polička, na ktorú sme odložili humanitné disciplíny, a zabudli na ne.
Každý má doma takú poličku, skriňu, miesto v pivnici – putuje tam všetko, na čo sa nenašlo miesto v niektorom z významnejších úložísk. Predmet s krycím menom „Občianska náuka“ funguje podobne. Nájdeme v ňom odloženú politológiu, psychológiu, ekonómiu, filozofiu, religionistiku, sociológiu, a aby toho nebolo málo, tak aj právo!
Týchto sedem plnohodnotných disciplín si našlo cestu do jedného učebného predmetu s povinnou časovou dotáciou tri hodiny v 1. až 4. ročníku štvorročného gymnázia. Sedem disciplín raz za týždeň v troch vybraných ročníkoch.
Úroky, Freud a Platón
Výučba tohto humanitného „gulášu“ prináša závažné metodické problémy. Odhliadnuc od toho, že učiteľ občianskej náuky je podľa obsahu učebného predmetu polyhistor, stojí aj pred neľahkou úlohou spojiť tieto všetky súčasti do kompaktného celku.
Predstavte si predmet, v ktorom sa jeden mesiac učíte o hlavách ústavy, o pár týždňov o socializácii, nasleduje niečo o právnom systéme a právnej spôsobilosti, dozviete sa čo-to aj o Freudovi, eure a úrokovej sadzbe a zaklincujeme to budhizmom a troškou z Platóna. Ak toto všetko zmiešame dokopy, tak dostaneme... obozretného občana?