SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
SKUŠKA SPRÁVNOSTI DAMASA GRUSKU

Osem minút slávy

Jednou z najväčších sláv predchádzajúceho vedenia mesta bolo natiahnutie pár sto metrov trolejového vedenia. Pri tej biede udalosť taká výnimočná, že na otvorenie prišli všetci potentáti, ešte i župan.

Električka vychádza z modelu Škoda 26 T, ktorý jazdí v Miškolci.Električka vychádza z modelu Škoda 26 T, ktorý jazdí v Miškolci. (Zdroj: ŠKODA TRANSPORTATION)

Autor je vysokoškolský pedagóg

Letné prázdniny som zvykol tráviť s „PAS-om“, časopisom Príroda a spoločnosť. Vtedy to bola taká slovenská obdoba Scientific American, pravda, skromnejšieho formátu. I doslovne.

Stará mama mala jednotlivé čísla vzorne naukladané pri nočnom stolíku a ja som bol ich vášnivým čitateľom. Kadečomu som nerozumel, hoci sa autori, väčšinou vedci, snažili o populárny prístup. Ako chlapca ma zvlášť zaujímali futuristické predpovede, ako bude svet vyzerať o tridsať či päťdesiat rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac som sa, samozrejme, tešil na raketové motory, čo si pripnem ako ruksak na chrbát a tak budem cestovať do školy. Vlastne, to už asi do práce. Dnes som k predpovediam skeptickejší. Jednak viem, ako dopadli, jednak tu už o pol storočia nebudem, a hlavne vidím, ako sa u nás veci „hýbu“ dopredu.

Aj teraz sa môžem dočítať v novinách, ako to bude v budúcnosti. Konkrétne, v blízkej, v roku 2020. Že sa za osem minút dostanem hyperloopom z Bratislavy do Viedne. A že sa za rovnaký čas dostanem električkou z jedného konca Petržalky na druhý. Jedno neuveriteľnejšie ako druhé. To druhé ešte viac: znie to príliš fantasticky, že by sa dovtedy podarilo postaviť necelé štyri kilometre trate a ešte ju i stihnúť skolaudovať.

Inak by to videl môj čínsky rovesník (vtedy, na rozdiel odo mňa, zo zaostávajúcej krajiny). Jeho mesto sa s najväčšou pravdepodobnosťou zmenilo na nepoznanie, ruksak síce na chrbte má, no cestuje inak, rýchlosť jeho vlakov k lietadlu nemá ďaleko.

SkryťVypnúť reklamu

To ja žijem v meste nenaplnených plánov.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C477A na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M477A na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 508
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 561
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 425
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 836
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 231
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 548
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 554
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 069
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 103
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 628
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Hyperloop, Tašky a kabelky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Vo svete píšu o nepresných testoch aj o výzve prezidentky

Únia sa môže Slovenskom inšpirovať, ak sa projekt podarí.

Testovanie v obci Štiavnické Bane.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.

Neprehliadnite tiež

Píše László Sólymos

Celoplošné testovanie nemôže byť cieľ

Vôbec nejde o nejaké svetové unikáty. Ja stále verím, že ide o snahu.

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.

Strašidlá (Hej, ty!)

Karikatúra denníka SME (kreslí Hej, ty! – Györe).

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz