Autorka je komentátorka denníka SME
Mladý nemecký autor Juan S. Guse sa každý rok vracia do rodiska svojej mamy, do Buenos Aires. Tu nazbieral obrazy na debutový román: izolované štvrte, vrátnice a kamery, rezidenčné zóny oddelené bránami.
V minuloročnom debute Lärm und Wälder ponúkol orwellovské scenérie pre 21. storočie. Spoločenský katastrofický scenár predstavil v kulisách riečneho mesta Nordelta v aglomerácii Buenos Aires. Ľudia vnútri žijú bezpečný a pohodlný život, no stále ostávajú v napätí. Ich strach pred vonkajším svetom sa stupňuje, ako sa kontroly sprísňujú.
Obyvatelia nevedia, čo presne sa deje vonku, no počujú správy o pouličných nepokojoch, rastúcom násilí a sem-tam začujú výbuch či sirénu. Nepotrebujú, aby ich niekto sledoval ako v diktatúre, pretože sa sami podrobujú ochrane. Stačia im kúsky informácií a niekedy len útržky zvukov zo sveta za bránami, aby nadobudli presvedčenie, že sa treba chrániť ešte viac.
Kniha sa dá čítať ako úzkostný stav mysle liberálneho Nemca, ktorý sa bojí, že takáto civilizačná mustra čoskoro opanuje aj jeho rodné Nemecko a Európu. Budeme žiť za plotom s vrátnicou na Lesbose a Lampeduse?

Výnimočný stav
Svet rozčlenených sídiel si dnes vieme aj zásluhou vízií, akou je Guseho Lärm und Wälder, predstaviť celkom dobre. Možno nie tak dobre ako Európania, ktorí cestovali do Južnej Ameriky, Južnej Afriky či do Izraela.