SME
Utorok, 13. apríl, 2021 | Meniny má AlešKrížovkyKrížovky
PÍŠE RÓBERT CHOVANCULIAK

Reforma reforiem v školstve

Slovenské školstvo potrebuje spotrebiteľmi vykonanú selekciu od ľudí a škôl, ktoré nemajú záujem ponúkať kvalitné vzdelanie, ale len zotrvačnosťou rok za rokom učia učivo.

Odobratie dieťaťa priamo zo školy je veľkou traumou aj pre ich spolužiakov. Odobratie dieťaťa priamo zo školy je veľkou traumou aj pre ich spolužiakov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – ZUZANA MATKOVSKÁ)

Autor je analytik INESS

Odborníci bijú na poplach. Slovenské vzdelávanie sa prepadá v komparatívnych porovnaniach s ostatnými krajinami, v rámci ktorých sú však aj tí najlepší nespokojní s výkonmi ich verejného školstva.

Reforma vzdelávania je aktuálna téma prakticky na celom svete. Voliči si však z nejakého dôvodu tento problém nepripúšťajú. Aspoň nie v dostatočnej miere. Rovnako sa následne správajú aj politici. Tí si vystačia s deklaratívnymi výstupmi o tom, akou sú vzdelávanie a školstvo priorita a aká je potrebná zmena. Ako sa však hovorí po česky, skutek utek.

Skryť Vypnúť reklamu

Apatia voličov a následne politikov voči školstvu však nie je chyba, ale vlastnosť systému zodpovedného za jeho zabezpečovanie. Voliči sa racionálne (ne)zaujímajú len o témy, ktoré sa ich bytostne dotýkajú. Ten istý človek ako spotrebiteľ môže stráviť hodiny výberom toastovača, ale ostať v stave nevedomosti ohľadom všetkého, čo sa týka ministerstva školstva.

Príliš vzdialené ciele

Pritom sa správa racionálne. Pri výbere domácich spotrebičov je jeho voľba rozhodujúca a záväzná. Keď vyberie zle, večera mu chutiť nebude. Pri formovaní rozhodnutí o školstve mu však aj akokoľvek veľká snaha analyzovať rôzne vzdelávacie systémy a prácu súčasných politikov neprinesie žiadne viditeľné benefity. Volič je len zrnkom piesku v púšti voličov.

Rovnako aj politici majú tendenciu v rámci systému sa nezaujímať o témy, ktoré nie sú relevantné pre úspech v najbližších voľbách (prípadne získanie osobného prospechu). Reforma školstva na rozdiel od sociálnych balíčkov alebo témy vianočných dôchodkov je ďaleko za horizontom štvorročného politického cyklu.

Skryť Vypnúť reklamu

Tento záver však neneguje tvrdenie, že školstvo skutočne potrebuje reformu. Naozaj je v dnešnej forme neefektívne a už dnes produkuje vzdelanie, ktoré včera neodpovedalo dopytu a zajtra bude ešte menej.

Pusťme k slovu trh

Riešením je prijať niečo, čo môžeme nazvať reformou reforiem. Nastaviť inštitucionálne vzťahy medzi aktérmi vo vzdelávaní tak, že bude v rámci neho prebiehať neustále množstvo paralelných reforiem a presunie sa rozhodnutie o podobe vzdelávania z voličských rúk do rúk spotrebiteľov a z rúk zaspatých politikov do rúk ostražitých podnikateľov. Inak povedané, pustiť do vzdelávania trh.

Problémom, ktorého si nie sú vedomí predovšetkým rôzni odborníci na vzdelávacie techniky, je, že nikto na svete nevie, ako má vyzerať správne vzdelávanie. Rovnako ako nikto nevie, ako má vyzerať správne auto, notebook alebo kurz angličtiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Tieto otázky musia byť zodpovedané v procese trhového objavovania, kde zisk a strata (ne/uplatniteľnosť vzdelania) neustále testujú tie správne postupy a selektujú tie nesprávne. Spomínaní odborníci na vzdelávacie techniky skôr ako reformné návrhy predkladajú podnikateľské plány. Nepotrebujeme reformu, ktorá zakonzervuje ich predstavu o správnom vzdelávaní, ale reformu, ktorá im umožní preraziť s ich predstavou.

Pokus a omyl

Takáto inštitucionalizovaná metóda pokusu a omylu je kľúčovým mechanizmom v rámci fungovania akéhokoľvek systému. „Pokus“ v školstve znamená, že by nemalo žiadne centrum určovať čo, kto, ako a kedy môže vyučovať, ale že by mala existovať sloboda pokúsiť sa uspokojiť dopyt po vzdelaní. Teda presný opak toho, čo sa deje.

„Omyl“ je azda ešte kľúčovejší. Bez omylov a ich selekcie by sa celý proces inovácie a pokroku zahltil množstvom pokusov a nebolo by možné sa pohnúť ďalej. Tento prvok však rovnako chýba v dnešnom systéme vzdelávania. Koľko jazykových škôl vo vašom okolí skončilo neúspešne a muselo opustiť „vzdelávací trh“? A koľko bežných základných škôl postihol obdobný osud?

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenské školstvo potrebuje spotrebiteľmi vykonanú selekciu od ľudí a škôl, ktoré nemajú záujem ponúkať kvalitné vzdelanie, ale len zotrvačnosťou rok za rokom učia učivo, nie deti. Veľa ľudí bude musieť zo školstva odísť a veľa starých štruktúr sa bude musieť rozpadnúť. Tento proces obnovy nedokáže nahradiť žiadna reforma zhora, musí prebehnúť organicky a postupne zdola.

Najlepšie školy z 18. storočia

Trhový proces navyše umožňuje, aby prebiehalo paralelne stovky či tisíce decentralizovaných reforiem na rôznych miestach súčasne. Na druhej strane v súčasnom systéme môže prebiehať len jedna uniformná reforma pre veľké územia a množstvo škôl.

Rovnako je kľúčovým faktorom čas potrebný na návrh, implementáciu a zhodnotenie reformy. V systémoch kontrolovaných zhora sa tento čas pohybuje v rokoch alebo až desaťročiach (ako sme svedkami u nás), naopak, na trhu sú to týždne až mesiace. Navyše v rámci trhu existuje neustále prítomný mechanizmus spätnej väzby v podobe ziskov a strát.

Skryť Vypnúť reklamu

Na druhej strane zhodnotiť politickú reformu spätne je nikdy sa nekončiaca diskusia rôznych interpretácií. Ďalšou nevýhodou súčasného mechanizmu je aj uniformita riešení v prípade citlivých a nábožensko-etických otázok. Trh túto umelú uniformitu riešení nevynucuje a naopak umožňuje vysokú diverzitu.

Ako povedal zakladateľ časopisu Dobrá škola Vladimír Burjan: „Máme najlepšie školy, aké si ľudia v 18. storočí vedeli predstaviť.“ To je presne ten problém. Verejné školstvo posadené do systému riadeného z ministerského kresla z definície nedokáže reagovať na podmienky meniace sa v čase. Špeciálnym problémom súčasnosti je, že sa tieto podmienky menia bezprecedentnou rýchlosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  2. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  3. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  4. Poznáme finalistov Office roka 2020
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  7. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  8. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  9. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  10. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  1. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  2. Poznáme finalistov Office roka 2020
  3. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  4. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  5. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  6. SodaStream na Slovensku predstavuje príchute nápojov od PEPSI
  7. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  8. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  9. Biobavlnu nahradila viskóza
  10. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 52 461
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 22 897
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 21 128
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 18 754
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 13 801
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 11 089
  7. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 10 141
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 9 767
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 685
  10. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 8 633
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Školstvo

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Školstvo (Nové Zámky), školstvo, Školstvo (Domov)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

Uvoľňovanie opatrení proti Covid-19 ohlasoval Matovič. Nové pravidlá začnú platiť v pondelok.

2 h

Slovensko postúpi do III. stupňa varovania.

5 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Voľby nenahrádzajú diplom

Zuzana Kepplová.

Spoločenskí vedci sú vláčení už dávno.

12. apr

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Na prahu normálnejších čias

Peter Schutz.

Bezpečnejšie celkom iste bude správať sa naďalej konzervatívne.

1 h
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Dve poučenia z Petříčka

Peter Schutz.

Vedieme rovnaký zápas o to, kam patríme. Bez Zemana, ale s Matovičom.

2 h
KOMENTÁR MATÚŠA KRČMÁRIKA

Zeman rozbieha poslednú hru

Matúš Krčmárik.

Prečo Hradu vyhovuje koniec ministra?

4 h
Čečenský vodca Ramzan Kadyrov sa teší z nového samopalu pri príležitosti odchodu čečenských jednotiek na cvičenie do Arktídy.

Po neúspešnom pokuse získať azyl vo Francúzsku sa ocitol opäť v moci Kadyrova.

4 h