SME

Reforma reforiem v školstve

Slovenské školstvo potrebuje spotrebiteľmi vykonanú selekciu od ľudí a škôl, ktoré nemajú záujem ponúkať kvalitné vzdelanie, ale len zotrvačnosťou rok za rokom učia učivo.

Odobratie dieťaťa priamo zo školy je veľkou traumou aj pre ich spolužiakov. Odobratie dieťaťa priamo zo školy je veľkou traumou aj pre ich spolužiakov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – ZUZANA MATKOVSKÁ)

Autor je analytik INESS

Odborníci bijú na poplach. Slovenské vzdelávanie sa prepadá v komparatívnych porovnaniach s ostatnými krajinami, v rámci ktorých sú však aj tí najlepší nespokojní s výkonmi ich verejného školstva.

Reforma vzdelávania je aktuálna téma prakticky na celom svete. Voliči si však z nejakého dôvodu tento problém nepripúšťajú. Aspoň nie v dostatočnej miere. Rovnako sa následne správajú aj politici. Tí si vystačia s deklaratívnymi výstupmi o tom, akou sú vzdelávanie a školstvo priorita a aká je potrebná zmena. Ako sa však hovorí po česky, skutek utek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Apatia voličov a následne politikov voči školstvu však nie je chyba, ale vlastnosť systému zodpovedného za jeho zabezpečovanie. Voliči sa racionálne (ne)zaujímajú len o témy, ktoré sa ich bytostne dotýkajú. Ten istý človek ako spotrebiteľ môže stráviť hodiny výberom toastovača, ale ostať v stave nevedomosti ohľadom všetkého, čo sa týka ministerstva školstva.

Príliš vzdialené ciele

Pritom sa správa racionálne. Pri výbere domácich spotrebičov je jeho voľba rozhodujúca a záväzná. Keď vyberie zle, večera mu chutiť nebude. Pri formovaní rozhodnutí o školstve mu však aj akokoľvek veľká snaha analyzovať rôzne vzdelávacie systémy a prácu súčasných politikov neprinesie žiadne viditeľné benefity. Volič je len zrnkom piesku v púšti voličov.

Rovnako aj politici majú tendenciu v rámci systému sa nezaujímať o témy, ktoré nie sú relevantné pre úspech v najbližších voľbách (prípadne získanie osobného prospechu). Reforma školstva na rozdiel od sociálnych balíčkov alebo témy vianočných dôchodkov je ďaleko za horizontom štvorročného politického cyklu.

SkryťVypnúť reklamu

Tento záver však neneguje tvrdenie, že školstvo skutočne potrebuje reformu. Naozaj je v dnešnej forme neefektívne a už dnes produkuje vzdelanie, ktoré včera neodpovedalo dopytu a zajtra bude ešte menej.

Pusťme k slovu trh

Riešením je prijať niečo, čo môžeme nazvať reformou reforiem. Nastaviť inštitucionálne vzťahy medzi aktérmi vo vzdelávaní tak, že bude v rámci neho prebiehať neustále množstvo paralelných reforiem a presunie sa rozhodnutie o podobe vzdelávania z voličských rúk do rúk spotrebiteľov a z rúk zaspatých politikov do rúk ostražitých podnikateľov. Inak povedané, pustiť do vzdelávania trh.

Problémom, ktorého si nie sú vedomí predovšetkým rôzni odborníci na vzdelávacie techniky, je, že nikto na svete nevie, ako má vyzerať správne vzdelávanie. Rovnako ako nikto nevie, ako má vyzerať správne auto, notebook alebo kurz angličtiny.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto otázky musia byť zodpovedané v procese trhového objavovania, kde zisk a strata (ne/uplatniteľnosť vzdelania) neustále testujú tie správne postupy a selektujú tie nesprávne. Spomínaní odborníci na vzdelávacie techniky skôr ako reformné návrhy predkladajú podnikateľské plány. Nepotrebujeme reformu, ktorá zakonzervuje ich predstavu o správnom vzdelávaní, ale reformu, ktorá im umožní preraziť s ich predstavou.

Pokus a omyl

Takáto inštitucionalizovaná metóda pokusu a omylu je kľúčovým mechanizmom v rámci fungovania akéhokoľvek systému. „Pokus“ v školstve znamená, že by nemalo žiadne centrum určovať čo, kto, ako a kedy môže vyučovať, ale že by mala existovať sloboda pokúsiť sa uspokojiť dopyt po vzdelaní. Teda presný opak toho, čo sa deje.

„Omyl“ je azda ešte kľúčovejší. Bez omylov a ich selekcie by sa celý proces inovácie a pokroku zahltil množstvom pokusov a nebolo by možné sa pohnúť ďalej. Tento prvok však rovnako chýba v dnešnom systéme vzdelávania. Koľko jazykových škôl vo vašom okolí skončilo neúspešne a muselo opustiť „vzdelávací trh“? A koľko bežných základných škôl postihol obdobný osud?

SkryťVypnúť reklamu

Slovenské školstvo potrebuje spotrebiteľmi vykonanú selekciu od ľudí a škôl, ktoré nemajú záujem ponúkať kvalitné vzdelanie, ale len zotrvačnosťou rok za rokom učia učivo, nie deti. Veľa ľudí bude musieť zo školstva odísť a veľa starých štruktúr sa bude musieť rozpadnúť. Tento proces obnovy nedokáže nahradiť žiadna reforma zhora, musí prebehnúť organicky a postupne zdola.

Najlepšie školy z 18. storočia

Trhový proces navyše umožňuje, aby prebiehalo paralelne stovky či tisíce decentralizovaných reforiem na rôznych miestach súčasne. Na druhej strane v súčasnom systéme môže prebiehať len jedna uniformná reforma pre veľké územia a množstvo škôl.

Rovnako je kľúčovým faktorom čas potrebný na návrh, implementáciu a zhodnotenie reformy. V systémoch kontrolovaných zhora sa tento čas pohybuje v rokoch alebo až desaťročiach (ako sme svedkami u nás), naopak, na trhu sú to týždne až mesiace. Navyše v rámci trhu existuje neustále prítomný mechanizmus spätnej väzby v podobe ziskov a strát.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane zhodnotiť politickú reformu spätne je nikdy sa nekončiaca diskusia rôznych interpretácií. Ďalšou nevýhodou súčasného mechanizmu je aj uniformita riešení v prípade citlivých a nábožensko-etických otázok. Trh túto umelú uniformitu riešení nevynucuje a naopak umožňuje vysokú diverzitu.

Ako povedal zakladateľ časopisu Dobrá škola Vladimír Burjan: „Máme najlepšie školy, aké si ľudia v 18. storočí vedeli predstaviť.“ To je presne ten problém. Verejné školstvo posadené do systému riadeného z ministerského kresla z definície nedokáže reagovať na podmienky meniace sa v čase. Špeciálnym problémom súčasnosti je, že sa tieto podmienky menia bezprecedentnou rýchlosťou.

Školstvo

Študent a komisia počas ústnej maturity na bilingválnom slovensko-španielskom gymnáziu v Novom Meste nad Váhom.

Študentov čaká ústna odpoveď pred odbornými komisiami.


TASR
Minister Drucker

Upraviť by sa mali aj podmienky vykonávania diagnostiky v diagnostických centrách.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 175
  2. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 951
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 610
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 450
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 626
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 531
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 060
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 887
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lukáš Machala.

Komunistický funkcionár, súdruh a cenzor je už aj zberateľ a reštaurátor.


2

Musíte vziať do úvahy úroveň vedomostí a zdrojov, z ktorých títo ľudia čerpajú.


13
Peter Kažimír na Špecializovanom trestnom súde v Pezinku.

Poučenie zodpovedných treba hľadať inde.


5
Vlaňajší Dúhový pride v Bratislave.

Maďarsko zakázalo Pride.


Rado Sloboda a 3 ďalší 1
  1. František Kukura: Malosť slovenskej politiky
  2. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Taliansko.
  3. Ján Matis: Putovanie po slovenských futbalových štadiónoch (4. časť)
  4. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Suverenita!
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 5, kapitola 6
  6. Filip Tikl: Nie som farár. Som chlap, čo platí za sex a spí pokojne.
  7. Julius Kravjar: Spýtal som sa Konfucia, ako hodnotí vládu R. Fica
  8. Matúš Grznár: Čo očakávate od ministra školstva? (I. časť)
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 37 783
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 399
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 662
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 310
  5. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 958
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 186
  7. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 477
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 4 288
  1. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  2. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  3. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  4. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  5. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  7. Tupou Ceruzou: Žiačik
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
SkryťZatvoriť reklamu