PÍŠE JURAJ MESÍK

Reklama, demokracia a frustrované národy

Mnohí nevedia a ani nechcú vedieť, že žijú na najlepšom kontinente sveta v stále ešte najlepšej ére dejín. Veria, že blahobyt a bezpečie ich života sú samozrejmosťou.

Reklama všade, kam sa pozriete.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

Autor je občiansky aktivista a publicista

Eurobarometer práve priniesol výsledky prieskumu v 28 krajinách Únie. Podľa nich sa viac ako polovica mladých Európanov vo veku 16 – 30 rokov cíti vo svojej krajine marginalizovaná. Až v 20 krajinách EÚ sa cíti odsunutých na bok viac ako polovica – konkrétne 57 percent – respondentov. Čísla sú najvyššie v krajinách, ktoré postihla kríza najviac (Grécko, Portugalsko, Cyprus, Španielsko). Na Slovensku sa tak cíti 63 percent mladých ľudí. Houston, máme problém!

Odkiaľ pochádza takáto miera frustrácie – mimochodom, výborná živná pôda pre fašistov a kremeľské rozvracanie Európy – na bezkonkurenčne najbohatšom a, akokoľvek neuveriteľne to môže znieť tým, čo chcú ešte viac, najsociálnejšom kontinente sveta?

Naozaj sú dnes na tom mladí ľudia na Slovensku, v Španielsku či v Grécku tak mizerne, ako veria? Ako by asi vyzeral svet, v ktorom by sa necítili marginalizovaní? Cítili by sa lepšie v Amerike? V Číne? V Indii? V arabskom svete? V Brazílii? Či vari v „duchovnom“  Rusku?

Najlepšie miesto i čas

Je viac než pravdepodobné, že v ktorejkoľvek z menovaných krajín by sa väčšina z nich cítila ešte oveľa viac marginalizovaná. Ich postavenie v spoločnosti a životné perspektívy by ešte viac záviseli od toho, čo vždy v dejinách hralo zásadnú úlohu pri určovaní postavenia človeka v centre alebo na periférii diania – od majetku a postavenia rodičov a v lepšom prípade aj od vlastného nadania a pracovitosti.

Nielen mladým ľuďom chýba odstup od situácie, v ktorej žijú. Nevedia – a ani nechcú vedieť –, že žijú na najlepšom kontinente sveta v stále ešte najlepšej ére dejín. Veria, že blahobyt a bezpečie ich života sú samozrejmosťou. Nepripustia ani pomyslenie na možnosť, že to, čo zažívajú, je masový blahobyt, ktorý nemá v dejinách obdobu. Ako došlo k takej kognitívnej disonancii, k takému hlbokému nepochopeniu vlastnej životnej reality?

Zásadný problém, ktorému dnes čelí Európa a celá západná civilizácia, sú nereálne a nerealistické životné očakávania. U mladých ľudí, ale aj  u mnohých starších občanov ich vyvoláva súčasná konzumná ekonomika aj demokratický politický systém.

S jedlom a reklamou rastie chuť

Ako dieťa ma doma učili: „Kto nie je s málom spokojný, veľa si nezaslúži.“  Dnes nekonečný prúd reklamy a módnych trendov robí z veľkej časti ľudí infantilných konzumentov, ktorých hlavnou – a niekedy jedinou – túžbou je mať viac a viac, mať „všetko“. To znamená mať veľa peňazí. Chcieť stále viac, lebo s jedlom a s reklamou rastie chuť.

S nástupným alebo stredným platom sa čoraz viac konzumentov cíti na okraji: nemajú na všetko to, na čo majú chuť a podľa rozšírenej predstavy aj nárok. A nemajú to hneď: v spoločnosti instantnej gratifikácie, okamžitého napĺňania túžob.

Predstava dvadsať rokov šetriť na stavbu domu a desať rokov na auto – úplne bežná ešte v predošlej generácii – je neznesiteľná, priam ponižujúca. Výsledkom sú hypotéky, pôžičky na autá, dovolenky, na čokoľvek. Banky aj nebankovky ochotne požičiavajú. Lenže po každom nákupe na dlh prichádza nepríjemná skutočnosť, že dlh treba splatiť. Keď sa nedarí, prichádzajú nenávidení exekútori. Z radostného konzumenta sa stáva „marginalizovaný človek“.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 505
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 162
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 4 860
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 943
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 257
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 114
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 080
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 002
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 631
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 379

Téma: Voľby v Nemecku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Parlamentné voľby v Česku 2017, Banky, Voľby, Utečenecká kríza vo svete

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

KNIHA TÝŽDŇA

Antihrdina je precenená kniha. No nie márne čítanie

Hrdinovia Boreālnej ekosocialistickej občianskodemokratickej rovnoprávnej republiky doma nepresvedčia.

PÍŠE IVAN BURAJ - FÓRUM

Púť do Compostely nám pripomína stratené ideály

Všetci pocestní sa v jednu chvíľu stretli, aby sa stručne pozdravili „buen camino“, a aby sa hneď potom aj rozišli.

DNES PÍŠE ELENA ELEKOVÁ

Chvála hromadnej dopravy

Tie rozhovory, ktoré nevymyslíš a situácie, ktoré ťa zaskočia.

PÍŠE MICHAEL BRÖNING

Prečo Nemci nepodliehajú populizmu

Slabšia podpora pre extrémistické strany ale neznamená, že Nemci sú spokojní.