PÍŠE JURAJ MESÍK

Reklama, demokracia a frustrované národy

Mnohí nevedia a ani nechcú vedieť, že žijú na najlepšom kontinente sveta v stále ešte najlepšej ére dejín. Veria, že blahobyt a bezpečie ich života sú samozrejmosťou.

Reklama všade, kam sa pozriete.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

Autor je občiansky aktivista a publicista

Eurobarometer práve priniesol výsledky prieskumu v 28 krajinách Únie. Podľa nich sa viac ako polovica mladých Európanov vo veku 16 – 30 rokov cíti vo svojej krajine marginalizovaná. Až v 20 krajinách EÚ sa cíti odsunutých na bok viac ako polovica – konkrétne 57 percent – respondentov. Čísla sú najvyššie v krajinách, ktoré postihla kríza najviac (Grécko, Portugalsko, Cyprus, Španielsko). Na Slovensku sa tak cíti 63 percent mladých ľudí. Houston, máme problém!

Článok pokračuje pod video reklamou

Odkiaľ pochádza takáto miera frustrácie – mimochodom, výborná živná pôda pre fašistov a kremeľské rozvracanie Európy – na bezkonkurenčne najbohatšom a, akokoľvek neuveriteľne to môže znieť tým, čo chcú ešte viac, najsociálnejšom kontinente sveta?

Naozaj sú dnes na tom mladí ľudia na Slovensku, v Španielsku či v Grécku tak mizerne, ako veria? Ako by asi vyzeral svet, v ktorom by sa necítili marginalizovaní? Cítili by sa lepšie v Amerike? V Číne? V Indii? V arabskom svete? V Brazílii? Či vari v „duchovnom“  Rusku?

Najlepšie miesto i čas

Je viac než pravdepodobné, že v ktorejkoľvek z menovaných krajín by sa väčšina z nich cítila ešte oveľa viac marginalizovaná. Ich postavenie v spoločnosti a životné perspektívy by ešte viac záviseli od toho, čo vždy v dejinách hralo zásadnú úlohu pri určovaní postavenia človeka v centre alebo na periférii diania – od majetku a postavenia rodičov a v lepšom prípade aj od vlastného nadania a pracovitosti.

Nielen mladým ľuďom chýba odstup od situácie, v ktorej žijú. Nevedia – a ani nechcú vedieť –, že žijú na najlepšom kontinente sveta v stále ešte najlepšej ére dejín. Veria, že blahobyt a bezpečie ich života sú samozrejmosťou. Nepripustia ani pomyslenie na možnosť, že to, čo zažívajú, je masový blahobyt, ktorý nemá v dejinách obdobu. Ako došlo k takej kognitívnej disonancii, k takému hlbokému nepochopeniu vlastnej životnej reality?

Zásadný problém, ktorému dnes čelí Európa a celá západná civilizácia, sú nereálne a nerealistické životné očakávania. U mladých ľudí, ale aj  u mnohých starších občanov ich vyvoláva súčasná konzumná ekonomika aj demokratický politický systém.

S jedlom a reklamou rastie chuť

Ako dieťa ma doma učili: „Kto nie je s málom spokojný, veľa si nezaslúži.“  Dnes nekonečný prúd reklamy a módnych trendov robí z veľkej časti ľudí infantilných konzumentov, ktorých hlavnou – a niekedy jedinou – túžbou je mať viac a viac, mať „všetko“. To znamená mať veľa peňazí. Chcieť stále viac, lebo s jedlom a s reklamou rastie chuť.

S nástupným alebo stredným platom sa čoraz viac konzumentov cíti na okraji: nemajú na všetko to, na čo majú chuť a podľa rozšírenej predstavy aj nárok. A nemajú to hneď: v spoločnosti instantnej gratifikácie, okamžitého napĺňania túžob.

Predstava dvadsať rokov šetriť na stavbu domu a desať rokov na auto – úplne bežná ešte v predošlej generácii – je neznesiteľná, priam ponižujúca. Výsledkom sú hypotéky, pôžičky na autá, dovolenky, na čokoľvek. Banky aj nebankovky ochotne požičiavajú. Lenže po každom nákupe na dlh prichádza nepríjemná skutočnosť, že dlh treba splatiť. Keď sa nedarí, prichádzajú nenávidení exekútori. Z radostného konzumenta sa stáva „marginalizovaný človek“.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C47D2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C47D2 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 14 765
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 121
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 923
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 475
  5. Vizuálny smog je problém 2 993
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 958
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 759
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 669
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 355
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 188

Téma: Banky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Voľby, Utečenecká kríza vo svete

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár šéfredaktorky

Tanky obnažili podstatu režimu

Komunistickým lídrom nešlo o ideológiu. Išlo len o moc.

OKUPÁCIA 1968

Zázrak trval päť rokov. Prvá miss šla domov električkou

Socialistická žena nemala vysoké opätky, ale montérky a šatku na hlave.

Neprehliadnite tiež

ANALÝZA ADAMA VALČEKA

Dôležitú funkciu môže získať advokát z príbehu o tunelovaní vodární

O Jurajovi Bugalovi rozhodne vláda už v stredu.

Komentár šéfredaktorky

Tanky obnažili podstatu režimu

Komunistickým lídrom nešlo o ideológiu. Išlo len o moc.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

K slobode a demokracii sa s komunistami nikdy nedostanete

Dohody z Jalty sú, našťastie, prekonané.

KOMENTÁR MATÚŠA KRČMÁRIKA

Nepredstierajme, že Trump je v poriadku

Normálna debata sa môže začať, až ho Američania zbavia úradu.

PÍŠE PETER HAJDIN

Poctivosť v tieni podozrenia

Komplot reaguje na Šípoša.