PÍŠE JURAJ MESÍK

Reklama, demokracia a frustrované národy

Mnohí nevedia a ani nechcú vedieť, že žijú na najlepšom kontinente sveta v stále ešte najlepšej ére dejín. Veria, že blahobyt a bezpečie ich života sú samozrejmosťou.

Reklama všade, kam sa pozriete.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

Autor je občiansky aktivista a publicista

Eurobarometer práve priniesol výsledky prieskumu v 28 krajinách Únie. Podľa nich sa viac ako polovica mladých Európanov vo veku 16 – 30 rokov cíti vo svojej krajine marginalizovaná. Až v 20 krajinách EÚ sa cíti odsunutých na bok viac ako polovica – konkrétne 57 percent – respondentov. Čísla sú najvyššie v krajinách, ktoré postihla kríza najviac (Grécko, Portugalsko, Cyprus, Španielsko). Na Slovensku sa tak cíti 63 percent mladých ľudí. Houston, máme problém!

Článok pokračuje pod video reklamou

Odkiaľ pochádza takáto miera frustrácie – mimochodom, výborná živná pôda pre fašistov a kremeľské rozvracanie Európy – na bezkonkurenčne najbohatšom a, akokoľvek neuveriteľne to môže znieť tým, čo chcú ešte viac, najsociálnejšom kontinente sveta?

Naozaj sú dnes na tom mladí ľudia na Slovensku, v Španielsku či v Grécku tak mizerne, ako veria? Ako by asi vyzeral svet, v ktorom by sa necítili marginalizovaní? Cítili by sa lepšie v Amerike? V Číne? V Indii? V arabskom svete? V Brazílii? Či vari v „duchovnom“  Rusku?

Najlepšie miesto i čas

Je viac než pravdepodobné, že v ktorejkoľvek z menovaných krajín by sa väčšina z nich cítila ešte oveľa viac marginalizovaná. Ich postavenie v spoločnosti a životné perspektívy by ešte viac záviseli od toho, čo vždy v dejinách hralo zásadnú úlohu pri určovaní postavenia človeka v centre alebo na periférii diania – od majetku a postavenia rodičov a v lepšom prípade aj od vlastného nadania a pracovitosti.

Nielen mladým ľuďom chýba odstup od situácie, v ktorej žijú. Nevedia – a ani nechcú vedieť –, že žijú na najlepšom kontinente sveta v stále ešte najlepšej ére dejín. Veria, že blahobyt a bezpečie ich života sú samozrejmosťou. Nepripustia ani pomyslenie na možnosť, že to, čo zažívajú, je masový blahobyt, ktorý nemá v dejinách obdobu. Ako došlo k takej kognitívnej disonancii, k takému hlbokému nepochopeniu vlastnej životnej reality?

Zásadný problém, ktorému dnes čelí Európa a celá západná civilizácia, sú nereálne a nerealistické životné očakávania. U mladých ľudí, ale aj  u mnohých starších občanov ich vyvoláva súčasná konzumná ekonomika aj demokratický politický systém.

S jedlom a reklamou rastie chuť

Ako dieťa ma doma učili: „Kto nie je s málom spokojný, veľa si nezaslúži.“  Dnes nekonečný prúd reklamy a módnych trendov robí z veľkej časti ľudí infantilných konzumentov, ktorých hlavnou – a niekedy jedinou – túžbou je mať viac a viac, mať „všetko“. To znamená mať veľa peňazí. Chcieť stále viac, lebo s jedlom a s reklamou rastie chuť.

S nástupným alebo stredným platom sa čoraz viac konzumentov cíti na okraji: nemajú na všetko to, na čo majú chuť a podľa rozšírenej predstavy aj nárok. A nemajú to hneď: v spoločnosti instantnej gratifikácie, okamžitého napĺňania túžob.

Predstava dvadsať rokov šetriť na stavbu domu a desať rokov na auto – úplne bežná ešte v predošlej generácii – je neznesiteľná, priam ponižujúca. Výsledkom sú hypotéky, pôžičky na autá, dovolenky, na čokoľvek. Banky aj nebankovky ochotne požičiavajú. Lenže po každom nákupe na dlh prichádza nepríjemná skutočnosť, že dlh treba splatiť. Keď sa nedarí, prichádzajú nenávidení exekútori. Z radostného konzumenta sa stáva „marginalizovaný človek“.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C47D2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C47D2 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  2. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  3. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  6. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  7. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  8. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  9. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  10. HubHub spája sily s Neulogy
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 553
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 14 207
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 826
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 7 188
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 210
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 616
  7. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 564
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 551
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 104
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 757

Téma: Prezidentské voľby 2019


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Ľudia sa tu medzi sebou nerozprávajú a nepremýšľajú, čo stihnú zjesť, hovorí Talian Andrea Ena.

KOMENTÁRE

Ficov recept na pokoj v dome

Ktosi by mohol premiérovi poslať faktúru za prácu, ktorú jedným svojim vystúpením vyhodil do luftu.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Jakuba Fila

Ono to fakt nie je sranda, učia sa zabíjať

Dvadsaťjedenročný chalan kričí na mladších aj starších, aby z nich boli správni vojaci. A za ich chrbtom sa smeje, ako z nich urobí neľudí.

Nič nie je sväté (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico)

DNES PÍŠE SVETLANA ŽUCHOVÁ

O dôležitosti nesúdenia

Oslobodiť sa od vlastných predsudkov je ťažšie ako naučiť sa spletitú teóriu, či osvojiť si filigránske zručnosti.

Komentár Petra Schutza

Triedenie duchov

Povedať, že aj v otázke prerozdeľovania utečencov Fico drží líniu V4, je slabé, keďže on vystupuje ako hovorca.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Americký paralelný zbraňový vesmír

S hlbokými kultúrnymi koreňmi v USA majstrovsky manipuluje Republikánska strana a NRA, lobistická predĺžená ruka zbrojného priemyslu.