Autor je analytik INESS
Skúste si tipnúť, ako asi vyzerá priemerná kancelária úradníka – koľko má štvorcových metrov? Rada: nesnažte sa spomenúť na to, ako asi vyzerá vaša kancelária alebo kancelária vášho šéfa. Bez zbytočného napínania vám to prezradím: priemerný úradník má kanceláriu s rozlohou 13,04 m2.
Štát za takúto osobnú kanceláriu, ktorú by závidel nejeden zamestnanec v súkromnom sektore, platí ročne (2015) v priemere vyše 1000 eur. Ešte rok pred tým (2014) to bolo horšie, priemerná kancelária bola o pol metra väčšia a stála v priemere až vyše 1200 eur. Aby ste mali lepšiu predstavu, dokopy štát minul ročne na prenájme takmer 23 miliónov eur a správa budov vyjde na vyše 120 miliónov eur.
Pýtate sa, ako je možné, že ste o týchto dátach ešte nepočuli? Odkiaľ ich všetky máme? Odpoveď je, že nemáme. Za Slovensko totiž podobné dáta neexistujú. Všetky vyššie opísané čísla sú z Českej republiky, kde existuje centrálny register administratívnych budov, ktorý tieto čísla publikuje.
Iba na základe nich bolo možné zistiť, že sekcia ministerstva školstva ČR si prenajímala 3200 m2 kancelárskych priestorov pre ani nie 400 zamestnancov za 2,1 milióna eur. Teda asi 5200 eur na jedného zamestnanca ročne za kancelárske priestory. Keď sa na to prišlo, sekcia sa presunula o kúsok ďalej, čím sa ušetril necelý milión eur ročne (a pritom tam majú úradníci k dispozícii ešte o 1200 m2 viac).