PÍŠE MARTIN VLACHYNSKÝ

Môže byť doprava zadarmo?

V Talline skúsili zaviesť bezplatné cestovanie, no experiment sa neosvedčil ani nezvýšil záujem verejnosti. Nové riešenia sa hľadajú inak.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR)

Autor je analytik INESS

Verejná doprava má vo väčšine vyspelých štátov sveta rovnaký problém – je hlboko stratová. Tržby z cestovného zďaleka nepokrývajú náklady a verejná doprava musí byť dotovaná z verejných zdrojov.

Na Slovensku asi každému najskôr príde na myseľ železničná doprava. No rovnaká situácia je aj v podnikoch mestskej hromadnej dopravy.
Výhody bezplatnej MHD

Napríklad Dopravný podnik mesta Bratislavy generoval v roku 2014 náklady 2,45 eura na vozokilometer, no tržby dosiahli len 94 centov na vozokilometer. V takej situácii sa ponúka myšlienka vzdať sa tržieb úplne a prevádzkovať verejnú dopravu kompletne zadarmo. Prinesie to, samozrejme, zvýšené rozpočtové náklady, ktoré musia pokryť výpadok tržieb. No fanúšikovia tohto riešenia to vidia ako akceptovateľnú cenu za očakávané prínosy „MHD zadarmo“.

Tými sú najmä presun cestujúcich z automobilov do verejnej dopravy a následné odbremenenie ciest, parkovacej situácie, zníženie exhalátov.

Experiment v Estónsku

V 90. rokoch takúto politiku skúsilo niekoľko menších miest (do stotisíc obyvateľov) v západnej Európe (Hasselt, Templin, Aubagne).

Skutočným pokusným laboratóriom sa stalo až 420-tisícové estónske hlavné mesto Tallinn, ktoré zaviedlo MHD zdarma pre obyvateľov od roku 2013.

Okrem počtu obyvateľov sa Tallinn podobá Bratislave aj finančnou štruktúrou MHD (zhruba tretinové pokrytie nákladov tržbami, cena lístka 1 euro, mesačného lístka okolo 20 eur).

Tallinn sa týmto ťahom stal celosvetovo známym a ako pionierske mesto sa často dáva za príklad. Aké však sú skutočné efekty cestovného zdarma v tomto meste? Po roku fungovania sa na to pozrel švédsky Royal Institute of Technology.

Výsledky boli rozpačité. Nárast dopytu pasažierov po hromadnej doprave v Tallinne dosiahol len zhruba tri percentá (2,5-percentný nárast pasažierokilometrov), pričom väčšina z tohto nárastu nesúvisela s poklesom ceny, ale s vyšším počtom liniek a zrýchlením prepravy. Jazdné zdarma zvýšilo dopyt cestujúcich len o 1,2 %. Z deviatich mestských častí len dve zaznamenali nárast záujmu viac ako 10 % (bez očistenia, čiže vrátane efektov nových liniek a buspruhov).

Pohyblivé chodníky

Ešte zaujímavejšie však bolo zistenie, že priemerná dĺžka jazdy pasažiera poklesla z 2,72 km na 2,40 km. Z toho vyplýva, že noví pasažieri cestovali prevažne na veľmi krátke trasy. Inak povedané, do autobusov nastúpili chodci. Tomu nasvedčuje aj praktický nulový efekt zavedenia MHD zdarma na rýchlosť (plynulosť) motorovej dopravy v meste.
Ľudské konanie je veľmi komplexné a dopady rôznych zmien verejných politík môžeme len hrubo odhadovať.

Zdá sa, že v Tallinne sa MHD stala akýmsi „pohyblivým chodníkom“ či „eskalátorom na kolesách“. Prší? Mám ťažkú kabelu? Ulica ide do kopca? Tak naskočím na okoloidúci autobus či električku a odveziem sa jednu zastávku.

Zákazníci už nie sú zaujímaví

Podľa týchto výsledkov sú pre pasažierov v automobiloch dôležitejšie iné motivátory ako cena lístka – komfort, súkromie, rýchlosť, status, menej vírusov... Dáva to zmysel, ak si môžete dovoliť prevádzku automobilu v meste, cena dotovaného lístka na MHD asi nebude pre vás kľúčovou prekážkou.

Zavedenie MHD zadarmo má svoje náklady. A nie sú to len tie očividné, rozpočtové. Každá služba spotrebúva vzácne zdroje.

Zrušenie aspoň symbolickej cenovky vedie k menej optimálnemu využívaniu tejto služby a tým k menej optimálnej spotrebe vzácnych zdrojov na túto službu.

Úplne sa stratia dôležité cenové signály, ktoré ukazujú, ako sa potreba dodávanej služby vyvíja v priestore a čase.

Potreby zákazníkov (ak ich tak vôbec ešte môžeme volať) prestanú byť pre dodávateľa služby akokoľvek zaujímavé, keďže od zákazníkov pri službe zadarmo nezávisí nič.

Čo sú skutočné inovácie

Zavedenie nulového cestovného nie je inovácia, ale politické (fiškálne rozhodnutie).

Pri vlakoch ho zvládla spraviť aj naša vláda. Skutočné inovácie spočívajú v objavovaní nových riešení. Služba označovaná ako „verejná doprava“ nemusí byť naveky doménou 50-miestnych autobusov, biznis modelu pevných spojov, a vlastne ani verejného sektora.

Aj súkromný sektor prichádza s nápadmi od jednoduchých riešení, ako je Martinská strela (mikrobus s definovanou trasou, ale len voľne definovanými zastávkami a časmi, ktorý nie je ničím iným ako legendárnou maršrutkou známou zo Sovietskeho zväzu) až po využitie rastúcej „zdieľanej dopravy“.

Na rozdiel od zrušenia cestovného toto sú skutočné inovácie. Na objavovanie správnych riešení však treba práve tú cenu. Inak nevieme povedať, čo je len hipsterský výstrelok na získanie titulkov vo svetových médiách a čo skutočná hodnota pre zákazníkov.

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 300
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 497
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 153
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 062
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 425
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 296
  7. Kam do tepla v januári? 2 302
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 893
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 158

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Skúste aj toto (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

STĹPČEK ZUZANY KEPPLOVEJ

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom k obydliam a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Babiš = ANO, ANO = Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá. Dokonca aj podstatne viac riešení a koalícií.

AUTORSKÁ STRANA EVY BORUŠOVIČOVEJ

Náklady nulové, radosť nedozierna

Nekupujte! Vymieňajte! Kabelku za sveter. Trávnik za matematiku

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.