PÍŠE MARTIN VLACHYNSKÝ

Môže byť doprava zadarmo?

V Talline skúsili zaviesť bezplatné cestovanie, no experiment sa neosvedčil ani nezvýšil záujem verejnosti. Nové riešenia sa hľadajú inak.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR)

Autor je analytik INESS

Verejná doprava má vo väčšine vyspelých štátov sveta rovnaký problém – je hlboko stratová. Tržby z cestovného zďaleka nepokrývajú náklady a verejná doprava musí byť dotovaná z verejných zdrojov.

Na Slovensku asi každému najskôr príde na myseľ železničná doprava. No rovnaká situácia je aj v podnikoch mestskej hromadnej dopravy.
Výhody bezplatnej MHD

Napríklad Dopravný podnik mesta Bratislavy generoval v roku 2014 náklady 2,45 eura na vozokilometer, no tržby dosiahli len 94 centov na vozokilometer. V takej situácii sa ponúka myšlienka vzdať sa tržieb úplne a prevádzkovať verejnú dopravu kompletne zadarmo. Prinesie to, samozrejme, zvýšené rozpočtové náklady, ktoré musia pokryť výpadok tržieb. No fanúšikovia tohto riešenia to vidia ako akceptovateľnú cenu za očakávané prínosy „MHD zadarmo“.

Tými sú najmä presun cestujúcich z automobilov do verejnej dopravy a následné odbremenenie ciest, parkovacej situácie, zníženie exhalátov.

Experiment v Estónsku

V 90. rokoch takúto politiku skúsilo niekoľko menších miest (do stotisíc obyvateľov) v západnej Európe (Hasselt, Templin, Aubagne).

Skutočným pokusným laboratóriom sa stalo až 420-tisícové estónske hlavné mesto Tallinn, ktoré zaviedlo MHD zdarma pre obyvateľov od roku 2013.

Okrem počtu obyvateľov sa Tallinn podobá Bratislave aj finančnou štruktúrou MHD (zhruba tretinové pokrytie nákladov tržbami, cena lístka 1 euro, mesačného lístka okolo 20 eur).

Tallinn sa týmto ťahom stal celosvetovo známym a ako pionierske mesto sa často dáva za príklad. Aké však sú skutočné efekty cestovného zdarma v tomto meste? Po roku fungovania sa na to pozrel švédsky Royal Institute of Technology.

Výsledky boli rozpačité. Nárast dopytu pasažierov po hromadnej doprave v Tallinne dosiahol len zhruba tri percentá (2,5-percentný nárast pasažierokilometrov), pričom väčšina z tohto nárastu nesúvisela s poklesom ceny, ale s vyšším počtom liniek a zrýchlením prepravy. Jazdné zdarma zvýšilo dopyt cestujúcich len o 1,2 %. Z deviatich mestských častí len dve zaznamenali nárast záujmu viac ako 10 % (bez očistenia, čiže vrátane efektov nových liniek a buspruhov).

Pohyblivé chodníky

Ešte zaujímavejšie však bolo zistenie, že priemerná dĺžka jazdy pasažiera poklesla z 2,72 km na 2,40 km. Z toho vyplýva, že noví pasažieri cestovali prevažne na veľmi krátke trasy. Inak povedané, do autobusov nastúpili chodci. Tomu nasvedčuje aj praktický nulový efekt zavedenia MHD zdarma na rýchlosť (plynulosť) motorovej dopravy v meste.
Ľudské konanie je veľmi komplexné a dopady rôznych zmien verejných politík môžeme len hrubo odhadovať.

Zdá sa, že v Tallinne sa MHD stala akýmsi „pohyblivým chodníkom“ či „eskalátorom na kolesách“. Prší? Mám ťažkú kabelu? Ulica ide do kopca? Tak naskočím na okoloidúci autobus či električku a odveziem sa jednu zastávku.

Zákazníci už nie sú zaujímaví

Podľa týchto výsledkov sú pre pasažierov v automobiloch dôležitejšie iné motivátory ako cena lístka – komfort, súkromie, rýchlosť, status, menej vírusov... Dáva to zmysel, ak si môžete dovoliť prevádzku automobilu v meste, cena dotovaného lístka na MHD asi nebude pre vás kľúčovou prekážkou.

Zavedenie MHD zadarmo má svoje náklady. A nie sú to len tie očividné, rozpočtové. Každá služba spotrebúva vzácne zdroje.

Zrušenie aspoň symbolickej cenovky vedie k menej optimálnemu využívaniu tejto služby a tým k menej optimálnej spotrebe vzácnych zdrojov na túto službu.

Úplne sa stratia dôležité cenové signály, ktoré ukazujú, ako sa potreba dodávanej služby vyvíja v priestore a čase.

Potreby zákazníkov (ak ich tak vôbec ešte môžeme volať) prestanú byť pre dodávateľa služby akokoľvek zaujímavé, keďže od zákazníkov pri službe zadarmo nezávisí nič.

Čo sú skutočné inovácie

Zavedenie nulového cestovného nie je inovácia, ale politické (fiškálne rozhodnutie).

Pri vlakoch ho zvládla spraviť aj naša vláda. Skutočné inovácie spočívajú v objavovaní nových riešení. Služba označovaná ako „verejná doprava“ nemusí byť naveky doménou 50-miestnych autobusov, biznis modelu pevných spojov, a vlastne ani verejného sektora.

Aj súkromný sektor prichádza s nápadmi od jednoduchých riešení, ako je Martinská strela (mikrobus s definovanou trasou, ale len voľne definovanými zastávkami a časmi, ktorý nie je ničím iným ako legendárnou maršrutkou známou zo Sovietskeho zväzu) až po využitie rastúcej „zdieľanej dopravy“.

Na rozdiel od zrušenia cestovného toto sú skutočné inovácie. Na objavovanie správnych riešení však treba práve tú cenu. Inak nevieme povedať, čo je len hipsterský výstrelok na získanie titulkov vo svetových médiách a čo skutočná hodnota pre zákazníkov.

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 25 888
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 6 082
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 4 782
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 158
  5. Zábavný aj sebavedomý 3 783
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 443
  7. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 332
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 167
  9. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 3 092
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 371

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Golfista, ktorý sa vzoprel Mečiarovi (profil Františka Gauliedera)

Minulý rok uplynulo 20 rokov odvtedy, ako parlament protiprávne zbavil Františka Gauliedera mandátu. Exposlanec v sobotu nadránom zomrel.

PLUS

Bezdomovec, ktorý pil drahé víno a 42-krát daroval krv

Štefan Karner žil osem rokov na ulici. Netradične.

NITRA

Bývalého poslanca parlamentu Gauliedera našli mŕtveho

Príčiny smrti vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Únia nie je bez chýb, no i tak tvorí základný priestor Západu

Po 60 rokoch je jedno, či toľko integrácie, koľko sa do únie len zmestilo, bolo dobre či zle.

Márne čakanie (Sliacky)

Jarná karikatúra Mikiho Sliackeho na víkend

PÍŠE ANTONIO TAJANI

Na populizmus musí Európa reagovať skutkami

Môžeme premýšľať nad našimi chybami, nad tým, čo treba zlepšiť. Ale nesmieme strácať odvahu a prestať byť hrdí na to, čo sme spoločne vybudovali.

PÍŠE MARIUS IVAŠKEVIČIUS

Skutoční Európania si teraz len posilňujú svaly

Ich hlas bude počuť o pár rokov, možno až desaťročí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop