SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Môže byť doprava zadarmo?

V Talline skúsili zaviesť bezplatné cestovanie, no experiment sa neosvedčil ani nezvýšil záujem verejnosti. Nové riešenia sa hľadajú inak.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR)

Autor je analytik INESS

Verejná doprava má vo väčšine vyspelých štátov sveta rovnaký problém – je hlboko stratová. Tržby z cestovného zďaleka nepokrývajú náklady a verejná doprava musí byť dotovaná z verejných zdrojov.

Na Slovensku asi každému najskôr príde na myseľ železničná doprava. No rovnaká situácia je aj v podnikoch mestskej hromadnej dopravy.
Výhody bezplatnej MHD

Napríklad Dopravný podnik mesta Bratislavy generoval v roku 2014 náklady 2,45 eura na vozokilometer, no tržby dosiahli len 94 centov na vozokilometer. V takej situácii sa ponúka myšlienka vzdať sa tržieb úplne a prevádzkovať verejnú dopravu kompletne zadarmo. Prinesie to, samozrejme, zvýšené rozpočtové náklady, ktoré musia pokryť výpadok tržieb. No fanúšikovia tohto riešenia to vidia ako akceptovateľnú cenu za očakávané prínosy „MHD zadarmo“.

Skryť Vypnúť reklamu

Tými sú najmä presun cestujúcich z automobilov do verejnej dopravy a následné odbremenenie ciest, parkovacej situácie, zníženie exhalátov.

Experiment v Estónsku

V 90. rokoch takúto politiku skúsilo niekoľko menších miest (do stotisíc obyvateľov) v západnej Európe (Hasselt, Templin, Aubagne).

Skutočným pokusným laboratóriom sa stalo až 420-tisícové estónske hlavné mesto Tallinn, ktoré zaviedlo MHD zdarma pre obyvateľov od roku 2013.

Okrem počtu obyvateľov sa Tallinn podobá Bratislave aj finančnou štruktúrou MHD (zhruba tretinové pokrytie nákladov tržbami, cena lístka 1 euro, mesačného lístka okolo 20 eur).

Tallinn sa týmto ťahom stal celosvetovo známym a ako pionierske mesto sa často dáva za príklad. Aké však sú skutočné efekty cestovného zdarma v tomto meste? Po roku fungovania sa na to pozrel švédsky Royal Institute of Technology.

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledky boli rozpačité. Nárast dopytu pasažierov po hromadnej doprave v Tallinne dosiahol len zhruba tri percentá (2,5-percentný nárast pasažierokilometrov), pričom väčšina z tohto nárastu nesúvisela s poklesom ceny, ale s vyšším počtom liniek a zrýchlením prepravy. Jazdné zdarma zvýšilo dopyt cestujúcich len o 1,2 %. Z deviatich mestských častí len dve zaznamenali nárast záujmu viac ako 10 % (bez očistenia, čiže vrátane efektov nových liniek a buspruhov).

Pohyblivé chodníky

Ešte zaujímavejšie však bolo zistenie, že priemerná dĺžka jazdy pasažiera poklesla z 2,72 km na 2,40 km. Z toho vyplýva, že noví pasažieri cestovali prevažne na veľmi krátke trasy. Inak povedané, do autobusov nastúpili chodci. Tomu nasvedčuje aj praktický nulový efekt zavedenia MHD zdarma na rýchlosť (plynulosť) motorovej dopravy v meste.
Ľudské konanie je veľmi komplexné a dopady rôznych zmien verejných politík môžeme len hrubo odhadovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Zdá sa, že v Tallinne sa MHD stala akýmsi „pohyblivým chodníkom“ či „eskalátorom na kolesách“. Prší? Mám ťažkú kabelu? Ulica ide do kopca? Tak naskočím na okoloidúci autobus či električku a odveziem sa jednu zastávku.

Zákazníci už nie sú zaujímaví

Podľa týchto výsledkov sú pre pasažierov v automobiloch dôležitejšie iné motivátory ako cena lístka – komfort, súkromie, rýchlosť, status, menej vírusov... Dáva to zmysel, ak si môžete dovoliť prevádzku automobilu v meste, cena dotovaného lístka na MHD asi nebude pre vás kľúčovou prekážkou.

Zavedenie MHD zadarmo má svoje náklady. A nie sú to len tie očividné, rozpočtové. Každá služba spotrebúva vzácne zdroje.

Zrušenie aspoň symbolickej cenovky vedie k menej optimálnemu využívaniu tejto služby a tým k menej optimálnej spotrebe vzácnych zdrojov na túto službu.

Skryť Vypnúť reklamu

Úplne sa stratia dôležité cenové signály, ktoré ukazujú, ako sa potreba dodávanej služby vyvíja v priestore a čase.

Potreby zákazníkov (ak ich tak vôbec ešte môžeme volať) prestanú byť pre dodávateľa služby akokoľvek zaujímavé, keďže od zákazníkov pri službe zadarmo nezávisí nič.

Čo sú skutočné inovácie

Zavedenie nulového cestovného nie je inovácia, ale politické (fiškálne rozhodnutie).

Pri vlakoch ho zvládla spraviť aj naša vláda. Skutočné inovácie spočívajú v objavovaní nových riešení. Služba označovaná ako „verejná doprava“ nemusí byť naveky doménou 50-miestnych autobusov, biznis modelu pevných spojov, a vlastne ani verejného sektora.

Aj súkromný sektor prichádza s nápadmi od jednoduchých riešení, ako je Martinská strela (mikrobus s definovanou trasou, ale len voľne definovanými zastávkami a časmi, ktorý nie je ničím iným ako legendárnou maršrutkou známou zo Sovietskeho zväzu) až po využitie rastúcej „zdieľanej dopravy“.

Skryť Vypnúť reklamu

Na rozdiel od zrušenia cestovného toto sú skutočné inovácie. Na objavovanie správnych riešení však treba práve tú cenu. Inak nevieme povedať, čo je len hipsterský výstrelok na získanie titulkov vo svetových médiách a čo skutočná hodnota pre zákazníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  2. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  3. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  4. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  5. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  6. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  7. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  8. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  9. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  10. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  1. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  2. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  3. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  4. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  5. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  8. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  9. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  10. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  1. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 11 996
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 319
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 419
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 459
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 5 394
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 362
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 595
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 633
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 905
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 057
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

Matovič stále neukázal pravidlá odmeňovania na papieri.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako sa menia protipandemické opatrenia.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz.

Dôchodcovský bonus kopíruje celoplošné testovanie.


13 h
Prezident USA Joe Biden a viceprezidentka Kamala Harrisová.

Najmarkantnejšou správou Bidenovho summit demokracií pre náš región je nepozvanie Maďarska.


Maliek Banat 10 h
Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Jogurty sa nezveria, čo si myslia o reklamách. Ženy veru hej.


14 h
Peter Schutz.

Západ nemôže vycúvať z doktríny o suverénnom práve každého štátu rozhodnúť, kam chce patriť.


14 h

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Proboha, ty bereš viagru?
  2. Martin Greguš: Mzdy učiteľov v roku 2022. Prečo chcú štrajkovať???
  3. Martin Pilnik: Najhorší sú tí, čo nevediac čo s načatým večerom, idú vyrábať protipandemické opatrenia, aby zachránili svet
  4. Radovan Kazda: Demagógovia typu Blaha zanechávajú horšiu smršť než nepravdivé informácie
  5. Vlasta Žampová: Ladislav Bašternák a Boris Kollár
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 19. Postoj, chvíľa, si taká krásna…
  7. Nicholas Wintzler: EP - Kde je koniec radu
  8. Marian Nanias: Jadrová energia – Najväčší omyl Angely Merkel.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 211
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 304
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 059
  4. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 4 030
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 896
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 721
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 451
  8. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť 2 805
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu