Vždy, keď sa objaví správa o otvorení nového nákupného centra, dá sa spoľahnúť, že sa v diskusii pod článkom objavia desiatky komentárov šomrajúcich nad zbytočnosťou ďalšieho obchodného kolosu. Zákazníkov, pochopiteľne, nikto nenúti doň chodiť. A každý nový „shopping mall“ znamená predsa aj vytvorenie stoviek pracovných príležitostí. Frfľošské názory však majú reálny základ.
Realitka Colliers International už v roku 2013, rok po tom, čo sa v Bratislave otvorilo zatiaľ posledné veľké nákupné stredisko Central, vo svojej analýze konštatovala, že v regióne strednej a východnej Európy je Bratislava obchodmi prepchatá. Oproti európskemu priemeru dokonca dvojnásobne. A to vtedy ešte nebol otvorený gigant Bory Mall pri Záhorskej Bystrici.

Hlavné mesto čaká v najbližších rokoch navyše ďalší megaprojekt – prebudovanie autobusovej stanice, kde má do roku 2019 pribudnúť 70-tisíc štvorcových metrov obchodov. Na porovnanie, Central, ktorý je od AS Mlynské Nivy skutočne na skok, ponúka obchody a gastro prevádzky „iba“ na 36-tisíc metroch štvorcových. A Eurovea,ktorá je od stanice taktiež iba na skok, ponúka „iba“ 55-tisíc.
Hlavná anomália oproti mnohým iným krajinám nie je iba početnosť obrovských nákupných palácov, ale najmä ich umiestnenie. Shopping mally podľa západného konceptu sa často nachádzajú na periférii, kde môžu poskytnúť koncentrovaný nákupný zážitok s dostatkom parkovacích miest. Naopak, slovenské obchodné centrá sú často pevnou súčasťou centra. V Bratislave sa s výnimkou Bory Mall a Avionu všetky obchodné kolosy nachádzajú priamo alebo na skok od stredu mesta.
Otázka znie: je to zlé?