AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Bez peňazí navyše sa reforma školstva nemôže podariť

Demokratická politická reprezentácia by sa mala dohodnúť na dlhodobom zvyšovaní učiteľských platov, prípadne aj na osobe ministra školstva, ktorý by neodišiel s vládou, hovorí ekonóm Daniel Münich.

Český ekonóm Daniel Münich sa dlhodobo venuje školstvu. (Zdroj: MAFRA - František Vlček)

O platoch učiteľov sa teraz búrlivo debatuje nielen na Slovensku, ale aj v Česku. Vlani v septembri publikoval tím z pražského vedeckého a vzdelávacieho pracoviska CERGE-EI štúdiu, ktorá sa zaoberala platmi učiteľov a motiváciou tých najlepších mladých ľudí sa tejto profesii venovať.

Vedci vedení Danielom Münichom dospeli k záveru, že platy v českom aj slovenskom školstve sú nízke, záujem najlepších o učiteľstvo malý a že to bude mať neblahý vplyv na kvalitu života oboch krajín v budúcnosti.

Slovenská vláda sľúbila vo svojom programe učiteľom šesťpercentný nárast platov teraz v septembri a potom každý rok od 1. januára 2018. Je to na základe vašich poznatkov správny prístup?

„V štúdii konštatujeme, že aby zvýšenie platov malo dlhodobý význam a vplyv na kvalitu učiteľov a školstva, musí byť prísľub dostatočne vierohodný a dostatočne dlhodobý. V tom je Slovensko ďalej než Česká republika, pretože slovenský prísľub je v číslach, je vo vládnom vyhlásení a je na dlhší čas ako rok. V Česku sa teraz rokuje len o platoch na budúci rok.

Druhá vec je tá, že čísla by mali nadväzovať na výkon ekonomiky a rast miezd v národnom hospodárstve. V Česku sa teraz diskutuje o päťpercentnom náraste na budúci rok a predpoveď Českej národnej banky je rast platov v národnom hospodárstve tiež o päť percent. 

Takže ak sú Česká republika a Slovensko na spodnom konci všetkých porovnaní platov učiteľov voči ostatným vysokoškolákom v celej EÚ, učiteľov čaká len ďalšie zaostávanie alebo v lepšom prípade udržiavanie neutešeného stavu.“

V Česku ministerka školstva žiadala zvýšenie o desať percent, to nie je dosť?

„Ministerka koná vo veci, kde by mal dôrazne konať premiér. Nemalo by to byť bilaterálne rokovanie medzi ministrom financií a ministerkou školstva, pretože toto je vec celej vlády.

Mali by to byť dokonca diskusie celej demokratickej politickej reprezentácie, pretože záväzok by mal byť o úrovni platov na päť - desať rokov. Inak nemá veľký zmysel. Možno si o niečo polepšia dnešní učitelia, ale určite to nezlepší záujem o učiteľskú profesiu a záujem dobrých učiteľov zostať. A to je ten najväčší problém.“

Nie je to úplne nereálne - chcieť od akejkoľvek politickej reprezentácie záväzok na päť - desať rokov?

„Politická reprezentácia je výsledkom spoločenských preferencií. Teraz je v Česku v hre valorizácie penzií, to je veľmi drahá záležitosť v desiatkach miliárd korún, finančne porovnateľná s nárokmi na rast platov učiteľov. Mám pocit, že spoločenský dopyt po vzdelaní je stále, žiaľ, len verbálny.“

A čo by sa malo s učiteľskými platmi konkrétne urobiť, aby bolo povolanie atraktívnejšie pre dnešných stredoškolákov, čerstvých absolventov vysokých škôl a pre dobrých učiteľov? Mal by byť na začiatku platový skok?

„To je detail. Znova by som povedal, že musí byť dlhodobá stratégia, záväzok na päť, v lepšom prípade na desať rokov dohodnutý aj s opozíciou. Ideálne by bolo, keby sa vláda aj opozícia zhodli na jednom ministrovi školstva, ktorý by vo funkcii vydržal, aj keby sa menila vláda... A zhoda musí byť, samozrejme, aj na tom, kde vziať peniaze.“

Inštitút vzdelávacej politiky pri slovenskom ministerstve školstva navrhuje, aby sa platy učiteľov dostali na úroveň 80 percent platov iných vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov. Nie je to málo? Nemali by mať učitelia rovnaké platy ako ostatní vysokoškoláci?

"V tom je potrebná trocha opatrnosti. V prvom rade treba naozaj porovnávať učiteľské platy s vysokoškolákmi, nie s priemerným platom. Zároveň treba povedať, či sú to platy všetkých, alebo len vysokoškolákov vo verejnom sektore, kde práca ponúka oveľa vyššie istoty, a dá sa pochopiť, keď je to na úkor platu.

Ďalšia dôležitá vec je, že v regionálnom školstve v oboch krajinách dominujú ženy, ktorých platy sú na voľnom pracovnom trhu nižšie ako platy mužov. Čo oboje čiastočne vysvetľuje veľký rozdiel medzi platmi učiteľov a iných vysokoškolákov. Takže zvýšenie platov u učiteľov by nemalo ísť na sto percent platov ostatných vysokoškolákov.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Dominik Dán: Môj rukopis si do konca prečítalo len jedno vydavateľstvo

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Kajínek opustil väzenie a ďakoval Zemanovi za milosť

Zeman podpísal milosť pre Jiřího Kajínka.

EKONOMIKA

Carrefour vrátil veriteľom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil tri percentá z dlhov.

Neprehliadnite tiež

PÍŠE IVAN BINDAS

A je to. Alebo ako (ne)zachrániť hokejovú slávu

Po nevydarenom šampionáte prišlo na rad vzájomné obviňovanie. Problém to však nijako nerieši.

DNES PÍŠE BEATA GRUNMANNOVÁ

Ako im nesadnúť na lep

Čo sa bude diať, keď strach o deti spôsobí, že aj tí dobrí stratia zábrany, v túžbe trestať bláznov, ktorí v podstate po ničom inom ani netúžia.

PÍŠE VLADIMÍR BALÁŽ

Zlaté deväťdesiate sa nevrátia. Podnikať treba inak

Zabudnite na nízke mzdy a investujte do inovácií. Slovensko v nich katastrofálne zaostáva, je posledným vagónom vo vlaku Európskej únie.

KOMENTÁR MATÚŠA KRČMÁRIKA

Keď ide o deti, stojí za to zamyslieť sa

Aký svet chceme odovzdať ďalším generáciám? Svet, v ktorom sa ľudia stále delia na dve skupiny, my a oni, pričom v prípade tej druhej nemá súcit či empatia žiadne miesto?