PÍŠE TOMÁŠ HELLEBRANDT

Prečo Briti prestali počúvať expertov?

Výsledkom podlej a falošnej kampane za brexit a planého vyvažovania obra a trpaslíka je, že len asi pätina Britov si myslí, že odchodom z Únie si finančne pohoršia.

(Zdroj: TASR/AP)

Autor je ekonóm

Ako je možné, že Briti prijali rozhodnutie, ktoré veľká väčšina ekonómov považuje za masochistické? Ako to už v referendách býva, emócie mnohým zahmlili myseľ a zapchali uši.

„Ak by sme všetkých ekonómov položili koncami k sebe, nikdy by nedosiahli k výsledku.“ Tak opísal ich povestnú názorovú nejednotnosť Bernard Shaw. Prakticky jednohlasné varovanie ekonómov pred negatívnymi dosahmi odchodu Británie z EÚ je preto hodné pozornosti.

Človek by očakával, že britský volič, snažiac sa uchopiť význam svojho rozhodnutia pre seba a svoje deti siahne práve po názore expertov. Výsledok referenda v prospech odchodu z Únie však naznačuje, že väčšina voličov varovania nepočula alebo počuť nechcela.

Kráľovná v rade na kebab

Kampaň za odchod, takzvaný brexit, stavila na stratégiu, ktorá sa už veľakrát osvedčila v situácii, keď fakty a názory expertov tvrdohlavo odmietajú potvrdiť pudy a predtuchy ideológov. Pudy zneužila, fakty prekrútila a expertov spochybnila.

Nosnou témou kampane sa stala imigrácia. Prívrženci brexitu strašili pristúpením Turecka do EÚ s vedomím, že skôr nájdete kráľovnú v rade na kebab, ako Turecko v kruhu európskych demokracií.

My Východoeurópania sme ochutnali trpkosť karmy, keď sme sa ocitli spolu s tmavšími spolumigrantmi v pozícii necivilizovaných príživníkov ohrozujúcich sociálny systém a britský spôsob života. V nemocnici pritom skôr stretnete imigranta v ordinácii v úlohe ošetrujúceho, ako v čakárni v poradovníku pred vami.

Zdravotný systém ešte len bude praskať vo švíkoch, keď mladých a zdravých Poliakov a Slovákov v populácii vystriedajú húfy britských penzistov, ktorí jeseň svojho života trávia na slnečných pobrežiach Španielska a Francúzska a ktorých brexit prinúti vrátiť sa domov.

Morálny suterén kampaň prehĺbila plagátom znázorňujúcim dav utečencov s nadpisom „Breaking Point“ (Bod zlomu), primitivizmom a zlomyseľnosťou pripomínajúcim video použité v homofóbnej referendovej kampani na Slovensku, v ktorom dvaja muži sugestívne hladkajú neplnoletého chlapca.

Podprahová hra na emócie je podlá, ale efektívna v potláčaní rácia. Ako vo svojej knihe Rozmýšľanie. Rýchlo a pomaly vysvetľuje známy psychológ a držiteľ Nobelovej ceny za ekonómiu Daniel Kahneman, rýchla, intuitívna a emocionálna ľavá časť ľudského mozgu má často náskok oproti pomalšej, lenivejšej a racionálnej pravej časti. Homo economicus, racionálny sledovač vlastného záujmu, na trhu či za volebnou plentou, je fikciou a demagógovia to vedia.

Ľudia proti establišmentu

Núdza o serióznych expertov, ktorých autorita by podoprela kampaň za odchod z Únie, viedla zástancov brexitu k spochybňovaniu autority expertov ako takej. V naratíve boja britského ľudu proti establišmentu boli ekonómovia zaradení do druhej kategórie, medzi finančníkov, biznismenov a bruselských úradníkov, na ktorých finančnú šnúrku si páni profesori vraj zavesili svoje kariéry.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 331
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 774
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 373
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 146
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 869
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 946
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 412
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 004
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 343
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 327

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Rodičia trojičiek: Nie je jednoduché prejsť po ulici bez povšimnutia

Deň s trojičkami sa takmer nedá naplánovať.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Flinta do žita (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

AUTORSKÁ STRANA BORISA VANYU

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Ako často natrafí obyčajný Američan v miestnych médiách na nejakú informáciu o Slovensku? Výnimočne.

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Ako teda hovoriť s Ruskom

Dnes, bohužiaľ, už ani Alexandrovovci nemôžu povedať, že oni nič, oni sú len muzikanti.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Zmena klímy na Sicílii

Proces prevýchovy Trumpa vo funkcii – ktorý beží, ale pomaly - je badateľný.