SME

Boris Johnson - životopisec Churchilla v službe sebe samému

Boris Johnson je inteligentný, šikovný a ambiciózny.

Boris Johnson, Faktor Churchill (Muž, který psal dějiny), preložil Pavel Bakič, Kniha Zlín 2016

Politicky angažovaní autori znamenajú mrzutosti. Je možné, že Boris Johnson napísal Faktor Churchil s čistým úmyslom pokloniť sa veľkému Britovi. Teraz sa však nevyhne novým interpretáciám.

Nepíše vlastne o sebe a svojich ambíciách? Nechce byť jeden z aktérov brexitu a raz možno britský premiér novou Churchillovou inkarnáciou? Je len samoľúby alebo aj nebezpečný?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz píše dejepis

Johnson je inteligentný. Inteligentný, šikovný a ambiciózny. Vysmieva sa z marxistických historikov, ktorí považujú dejiny za príbeh neosobných ekonomických síl. Verí, že rozhodujúcu úlohu môže zohrať jeden jediný človek.

SkryťVypnúť reklamu

Ak ho okolnosti pritlačia k takejto misii, brániť sa nebude. Teraz píše dejepis, nabudúce môže písať samotné dejiny. 

Užíva si podobnosť so slávnym Winstonom. Provokuje, je populárny a vtipný. Kašle na korektnosť a etiketu. Pohŕda nudnosťou. Chce zaujať imidžom, vzhľadom a rečníckym výkonom.

Venuje sa histórii a má za sebou novinársku kariéru. Začal v The Times, neskôr bol bruselským spravodajcom The Daily Telegraph. Vybrúsil si jedinečný štýl charakteristický staromódnymi slovami a vetami.

Thatcherová ho údajne čítala rada, jej nasledovník John Major s ním polemizoval a žiadal šéfredaktorov, aby ho brzdili.

Pred svojím definitívnym preveslovaním do politických vôd viedol The Spectator. Netrápil sa s pracovnou morálku ani s etikou textov, ktoré pod jeho vedením vychádzali.

SkryťVypnúť reklamu

Johnson Churchillov príklad vytiahol vždy, keď ho kritizovali za to, že sa vybíja na viacerých frontoch, je nezodpovedným poslancom, novinárom a literátom a k tomu i nadšeným cyklistom.

A to mal pred sebou ešte kariéru londýnskeho starostu a všetko ďalšie, čo už smeruje k dnešným kontextom.  Z autora cudzích príbehov sa za asistencie zvyšku sveta stáva hlavný aktér toho svojho.

Tradícia vabanku

Najvyšší čas sa vrátiť k zdanlivo hlavnej postave tohto životopisu. Je napísaný vtipne a evidentne ho nepísal akademik, ale žurnalista.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C48J7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 173
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 047
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 243
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 311
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 241
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 914
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 145
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 027
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 511
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 157
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 615
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 232
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 566
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 692
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 327
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 838
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu