SME

Big bang alebo bimbongy. Učíme sa v škole nezmysly?

Ak sa študent na strednej škole nenaučí normálne vyjadrovať, hynú výhonky všetkých ostatných poznatkov v iných predmetoch.

Čo sa vlastne treba v škole naučiť? (Zdroj: FOTO SME – JÁN KROŠLÁK)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor je spisovateľ a komentátor SME.

Načo sú študentom všelijaké tie bimbongy o tom vzniku vesmíru a tak? Treba ich učiť praktické veci, ako sa vymení žiarovka, keď sa vypáli, ako sa vymenia poistky a tak ďalej. Nejaké také bimbongy sú im nanič.

Prvým krokom k náprave by mala byť snaha pozerať sa na dieťa ako na človeka, nie ako na zákerného a nebezpečného nepriateľa, ktorého treba dať do laty.Po druhé, vrátiť do školy radosť z poznania.

Márius Kopcsay

Takto sa prihovárala študentom a budúcim učiteľom prírodovedných predmetov istá vysokoškolská pedagogička – dnes by sme povedali stará štruktúra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Docentka, odborníčka na fyziku. Veľký tresk a zázrak zrodu vesmíru považovala za menej dôležitú vec než opravu poistiek. A podľa všetkého nevychovávala zanietených vedcov či pedagógov, ale – opravárov. Údržbárov vedy. Inštalatérov poznania.

Koniec školského roka a jeden z najstarších rituálov civilizácie – strávenie koncoročných vysvedčení – otvárajú pálčivú a pritom večnú otázku: Čo sa vlastne treba v škole naučiť? Aké vedomosti si má zo školských lavíc odniesť priemerný žiačik?

Učíme sa v škole zbytočnosti? Väčšina žiakov prikývne. A žiakmi sme boli všetci.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Poučka číslo jeden (píšte si a doma sa to naučíte naspamäť!): Zbytočné je každé učivo, ktoré si práve vtĺkame do hlavy. Mimochodom, už samotné slovo „učivo“ znie odstrašujúco a musel ho vymyslieť a uviesť do prevádzky zarytý nepriateľ múdrosti a poznania. (O čo krajšie znejú tieto pojmy, nie?)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Učivo pripomína krmivo, zošrotovaný a štátnymi inštitúciami certifikovaný koncentrát, bezfarebnú a neatraktívnu masu, do ktorej sa rozomelie všeobjímajúce a pestrofarebné ľudské poznanie. Preberané učivo. O nič lepšia nie je ani látka.

Čo s latinčinou v „šroubárni“

Odhliadnuc od tohto aspektu sa v škole naozaj učíme mnohé veci, ktoré sa môžu javiť ako zbytočné, pretože ich počas praktického života nijako nezužitkujeme.

Učíme sa rovnice, hoci sa celý život zaoberáme humanitnými vedami. Učíme sa o literatúre a pritom môžeme celý svoj život šťastne prežiť bez prečítania jedinej knihy.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C48PH na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nabudúce by niekto z SNS mohol vyriešiť krádež tým, že zatkne náhodného okoloidúceho.


Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Orbánove médiá vykresľujú Pellegriniho ako mierotvorcu a Korčoka ako vojnového štváča.


Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


Peter Tkačenko

Stabilitu vlády, sociálne istoty ani vyslanie vojsk v paláci nepostráži.


SkryťZatvoriť reklamu