SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Big bang alebo bimbongy. Učíme sa v škole nezmysly?

Ak sa študent na strednej škole nenaučí normálne vyjadrovať, hynú výhonky všetkých ostatných poznatkov v iných predmetoch.

Čo sa vlastne treba v škole naučiť? (Zdroj: FOTO SME – JÁN KROŠLÁK)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor je spisovateľ a komentátor SME.

Načo sú študentom všelijaké tie bimbongy o tom vzniku vesmíru a tak? Treba ich učiť praktické veci, ako sa vymení žiarovka, keď sa vypáli, ako sa vymenia poistky a tak ďalej. Nejaké také bimbongy sú im nanič.

Prvým krokom k náprave by mala byť snaha pozerať sa na dieťa ako na človeka, nie ako na zákerného a nebezpečného nepriateľa, ktorého treba dať do laty.Po druhé, vrátiť do školy radosť z poznania.

Márius Kopcsay

Takto sa prihovárala študentom a budúcim učiteľom prírodovedných predmetov istá vysokoškolská pedagogička – dnes by sme povedali stará štruktúra.

Docentka, odborníčka na fyziku. Veľký tresk a zázrak zrodu vesmíru považovala za menej dôležitú vec než opravu poistiek. A podľa všetkého nevychovávala zanietených vedcov či pedagógov, ale – opravárov. Údržbárov vedy. Inštalatérov poznania.

Koniec školského roka a jeden z najstarších rituálov civilizácie – strávenie koncoročných vysvedčení – otvárajú pálčivú a pritom večnú otázku: Čo sa vlastne treba v škole naučiť? Aké vedomosti si má zo školských lavíc odniesť priemerný žiačik?

Učíme sa v škole zbytočnosti? Väčšina žiakov prikývne. A žiakmi sme boli všetci.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Poučka číslo jeden (píšte si a doma sa to naučíte naspamäť!): Zbytočné je každé učivo, ktoré si práve vtĺkame do hlavy. Mimochodom, už samotné slovo „učivo“ znie odstrašujúco a musel ho vymyslieť a uviesť do prevádzky zarytý nepriateľ múdrosti a poznania. (O čo krajšie znejú tieto pojmy, nie?)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Učivo pripomína krmivo, zošrotovaný a štátnymi inštitúciami certifikovaný koncentrát, bezfarebnú a neatraktívnu masu, do ktorej sa rozomelie všeobjímajúce a pestrofarebné ľudské poznanie. Preberané učivo. O nič lepšia nie je ani látka.

Čo s latinčinou v „šroubárni“

Odhliadnuc od tohto aspektu sa v škole naozaj učíme mnohé veci, ktoré sa môžu javiť ako zbytočné, pretože ich počas praktického života nijako nezužitkujeme.

Učíme sa rovnice, hoci sa celý život zaoberáme humanitnými vedami. Učíme sa o literatúre a pritom môžeme celý svoj život šťastne prežiť bez prečítania jedinej knihy.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz.

Najprv treba vymáhať už predpísané.


13 h
Jakub Filo.

Minister neráta, s kým sedí vo vláde.


13 h

Karikatúra denníka SME (Sliacky)


15 h

Nie debaty expertov, nie únavné hľadanie, zase raz improvizované licitovanie.


16 h
Skryť Zatvoriť reklamu