Autor je publicista, teológ a šéfredaktor Jetotak.sk.
Len máloktorý z cestovateľov do Karibiku vie, že v minulosti bola táto oblasť súčasťou radikálneho náboženského experimentu inšpirovaného anarchokresťanskými skupinami.
Fenomén pirátstva od svojho počiatku nachádza inšpiráciu v rovnakých myšlienkových intuíciách a pohnútkach ako reformácia. Tým, čím sa stáva Ženeva pre prenasledovaných, heretikov a kritikov, je neskôr Oceán pre pirátske posádky, ktoré sa nechávajú zalievať krakenovými vlnami, veriac, že sa tak nanovo ponárajú do vôd Jordánu.
Nový Jeruzalem
Túžba po novej kartografii spravodlivosti, ktorú majú predstavovať puritánske kolónie v Novom svete, ako o tom písal britský historik Christopher Hill vo svojej štúdii o náboženskej subkultúre cromwellovskej revolúcie, sa ale čoskoro stane výrazom frustrácie z toho, že reformácia na starom kontinente, znehybnenom Alpami katolicizmu, je nemožná.
“Oceán sa stáva čoskoro – v prvých rokoch reformácie – cestou k Novému Jeruzalemu a prví reformovaní korzári si navždy vyslúžia od katolíckeho loďstva Ligy prezývku luteranos.
„
Oceán sa stáva čoskoro – v prvých rokoch reformácie – cestou k Novému Jeruzalemu a prví reformovaní korzári si navždy vyslúžia od katolíckeho loďstva Ligy prezývku luteranos.
Tento výraz začnú Španieli, Portugalci a Francúzi používať na označenie takmer všetkých holandských, britských a škandinávskych posádok, ktoré topia ich obchodné lode pri Azorských ostrovoch alebo v juhozápadnej Afrike.
Dobytie Nového sveta Španielmi a masívny dovoz spracovaného zlata do Európy zase umožňuje protestantským panovníkom udržiavať vo svojich posádkach ideológiu boja proti zlatému teľaťu a idolatrii katolíckych mocností.

Kráľovnini piráti
Zatiaľ čo v 16. a 17. storočí môžeme hovoriť o oficiálnej reformovanej doktríne, ako o novom sextante európskych lodí, nedočkavosť a sklamanie povedú neskôr reformované posádky k pretrhnutiu všetkých väzieb na predstaviteľov protestantských monarchií.