PÍŠE ANNA SÁMELOVÁ

Politici a médiá verejnej služby

Koncesie verzus skutočne národná televízia a rozhlas.

(Zdroj: SITA)

Autorka je stážistka na Katedre médií, kognície a komunikácie Univerzity v Kodani, bývalá riaditeľka Centier spravodajstva RTVS.

Dánsko má približne toľko obyvateľov ako Slovensko, no na svoje verejnoprávne rozhlasové a televízne vysielanie dostáva Dánske rádio (DR) takmer šesťkrát viac peňazí než RTVS. Koncesionárske poplatky sa platia za každé zariadenie, ktorým sa dajú sledovať rozhlasové a televízne programy vrátane smartfónov a tabletov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako to urobili v Dánsku

Keď sa v 80. rokoch končil monopol DR,  Dáni sa rozhodli posilniť verejnoprávny sektor na rodiacom sa duálnom trhu. Zriadili novú televíznu stanicu vo verejnej službe TV2. Do vienka jej však ustanovili, že po počiatočných investíciách z verejných zdrojov sa bude financovať z bežnej komerčnej prevádzky, teda predovšetkým z reklamy, aby si v rodiacej sa konkurencii zahraničných a domácich komerčných staníc dokázala nájsť prirodzenú pozíciu a prežiť.

Povedané inak, keď dánski politici usúdili, že dánske národné povedomie by mohlo byť ohrozené súkromnými televíziami a rozhlasmi, nielenže zriadili novú televíznu programovú službu verejnoprávneho DR, ale urobili to tak, že nebrali ohľad na akékoľvek partikulárne záujmy privátnej biznis sféry a ostatných elít spätých s médiami.

Zároveň však TV2 zaviazali povinnosťou súťažiť (!) o diváka na televíznom trhu nielen so súkromnými vysielateľmi, ale aj so sesterským verejnoprávnym DR. Takže posilnenie národného verejnoprávneho vysielateľa sa síce zrodilo z iniciatívy politikov, no vyvíjalo sa výlučne zvnútra inštitúcie na slobodnom mediálnom trhu. Úloha politikov sa tu obmedzila na vytvorenie podmienok na adekvátnu, finančne stabilnú programovú konkurencieschopnosť Dánskeho rádia.

Nestarali sa do organizačných, manažérskych ani programových štruktúr svojho národného vysielateľa. Nechceli mať vopred na papieri čo, s kým, kde a ako plánuje DR a TV2 vyrábať a následne vysielať, ani kto to bude zabezpečovať alebo riadiť. Iba poskytli priestor, peniaze a zadanie posilniť dánsku národnú spolupatričnosť. Otázka chápania národa a národnej identity tu hrá podstatnú úlohu.

Dallas vyvolal kritiku

Dánsky verejnoprávny vysielateľ čelí veľmi podobným problémom ako Rozhlas a televízia Slovenska. Tiež podporuje, udržiava a rozvíja jazyk malej krajiny, ktorým hovorí iba asi päť a pol milióna ľudí.

Súperí s jazykovo príbuznou konkurenciou programov zo Švédska a Nórska, práve tak ako RTVS s tou českou. Súperí s nemeckou programovou konkurenciou pohraničných oblastí,  práve tak ako RTVS s cezhraničným vysielaním programov z Maďarska či Poľska.

Súperí s konkurenciou domácich aj zahraničných komerčných staníc, v porovnaní s ktorými má stále limitované finančné možnosti a žánrové obmedzenia. Práve tak aj RTVS. A v neposlednom rade súperí aj s viac či menej intenzívnymi kampaňami o tom, či sú verejnoprávne programy dostatočne kvalitné a s dostatočnou pridanou hodnotou pre národné ciele zušľachťovania obyvateľstva.

Nákup a odvysielanie kultového seriálu Dallas v Dánsku vyvolalo rovnakú vlnu nevôle elít a rozhlasovo-televíznej rady ako rozhodnutie Richarda Rybníčka ponúknuť divákom STV Slovensko hľadá superstar.

Pritom v oboch prípadoch išlo o výrazný rozpor medzi postojom širokej verejnosti, ktorá programy masovo sledovala, a postojom elít, ktoré cítili ohrozenie vlastných biznis alebo kariérnych plánov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49CU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49CU na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  5. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Jubilujúca DNA - miláčik prírody
  2. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  3. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  4. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  5. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  6. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  9. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  10. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 749
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 451
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 11 189
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 868
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 8 157
  6. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018 6 713
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 236
  8. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 4 515
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 629
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510

Téma: RTVS


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Aké je to stretnúť vraha svojich blízkych? V Kórei to práve zažívajú

Diktátorom nemôžete veriť, ale treba s nimi rokovať. Ak by boli všetci spojencami, mierové zmluvy by nemali zmysel.

DOMOV

Matečná na východe neuspela, farmárov len rozčúlila

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo s úradníkmi.

SVET

Nový začiatok a mier? Kórejské rokovania sa skončili

Kim prekročil vojenskú demarkačnú líniu.

DOMOV

Organizátori protestov sa nehádajú, želajú si úspech

Iniciatíva Za slušné Slovensko pravdepodobne pripraví ďalšie akcie.

Neprehliadnite tiež

Kameň na kameni (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

stĺpček petra tkačenka

Ficovi už nepomôžu ani dva kamene

Niet dôvodu si myslieť, že Smer a Fico osobne budú robiť niečo iné, ako robili doteraz.

Javorový list Toma Nicholsona

Desať mŕtvych – ale mohlo byť horšie

Za pondelňajším útokom v Toronte nebol, ako sa mnohí obávali, náboženský či politický terorizmus.

Komentár Petra Schutza

Záhady pracovného snemu

Keby to malo byť o mediálnej reklame, neuzavreli by tú svoju Papierničku pred novinármi.

Autorská strana Petra Schutza

Macron, Wenger, Forman, Saková a Chmelár

Po Dankovi je Chmelár ďalší model, na ktorom si spravodajská televízia cvičí „zásah“ do publika.