PÍŠE ANNA SÁMELOVÁ

Politici a médiá verejnej služby

Koncesie verzus skutočne národná televízia a rozhlas.

(Zdroj: SITA)

Autorka je stážistka na Katedre médií, kognície a komunikácie Univerzity v Kodani, bývalá riaditeľka Centier spravodajstva RTVS.

Dánsko má približne toľko obyvateľov ako Slovensko, no na svoje verejnoprávne rozhlasové a televízne vysielanie dostáva Dánske rádio (DR) takmer šesťkrát viac peňazí než RTVS. Koncesionárske poplatky sa platia za každé zariadenie, ktorým sa dajú sledovať rozhlasové a televízne programy vrátane smartfónov a tabletov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako to urobili v Dánsku

Keď sa v 80. rokoch končil monopol DR,  Dáni sa rozhodli posilniť verejnoprávny sektor na rodiacom sa duálnom trhu. Zriadili novú televíznu stanicu vo verejnej službe TV2. Do vienka jej však ustanovili, že po počiatočných investíciách z verejných zdrojov sa bude financovať z bežnej komerčnej prevádzky, teda predovšetkým z reklamy, aby si v rodiacej sa konkurencii zahraničných a domácich komerčných staníc dokázala nájsť prirodzenú pozíciu a prežiť.

Povedané inak, keď dánski politici usúdili, že dánske národné povedomie by mohlo byť ohrozené súkromnými televíziami a rozhlasmi, nielenže zriadili novú televíznu programovú službu verejnoprávneho DR, ale urobili to tak, že nebrali ohľad na akékoľvek partikulárne záujmy privátnej biznis sféry a ostatných elít spätých s médiami.

Zároveň však TV2 zaviazali povinnosťou súťažiť (!) o diváka na televíznom trhu nielen so súkromnými vysielateľmi, ale aj so sesterským verejnoprávnym DR. Takže posilnenie národného verejnoprávneho vysielateľa sa síce zrodilo z iniciatívy politikov, no vyvíjalo sa výlučne zvnútra inštitúcie na slobodnom mediálnom trhu. Úloha politikov sa tu obmedzila na vytvorenie podmienok na adekvátnu, finančne stabilnú programovú konkurencieschopnosť Dánskeho rádia.

Nestarali sa do organizačných, manažérskych ani programových štruktúr svojho národného vysielateľa. Nechceli mať vopred na papieri čo, s kým, kde a ako plánuje DR a TV2 vyrábať a následne vysielať, ani kto to bude zabezpečovať alebo riadiť. Iba poskytli priestor, peniaze a zadanie posilniť dánsku národnú spolupatričnosť. Otázka chápania národa a národnej identity tu hrá podstatnú úlohu.

Dallas vyvolal kritiku

Dánsky verejnoprávny vysielateľ čelí veľmi podobným problémom ako Rozhlas a televízia Slovenska. Tiež podporuje, udržiava a rozvíja jazyk malej krajiny, ktorým hovorí iba asi päť a pol milióna ľudí.

Súperí s jazykovo príbuznou konkurenciou programov zo Švédska a Nórska, práve tak ako RTVS s tou českou. Súperí s nemeckou programovou konkurenciou pohraničných oblastí,  práve tak ako RTVS s cezhraničným vysielaním programov z Maďarska či Poľska.

Súperí s konkurenciou domácich aj zahraničných komerčných staníc, v porovnaní s ktorými má stále limitované finančné možnosti a žánrové obmedzenia. Práve tak aj RTVS. A v neposlednom rade súperí aj s viac či menej intenzívnymi kampaňami o tom, či sú verejnoprávne programy dostatočne kvalitné a s dostatočnou pridanou hodnotou pre národné ciele zušľachťovania obyvateľstva.

Nákup a odvysielanie kultového seriálu Dallas v Dánsku vyvolalo rovnakú vlnu nevôle elít a rozhlasovo-televíznej rady ako rozhodnutie Richarda Rybníčka ponúknuť divákom STV Slovensko hľadá superstar.

Pritom v oboch prípadoch išlo o výrazný rozpor medzi postojom širokej verejnosti, ktorá programy masovo sledovala, a postojom elít, ktoré cítili ohrozenie vlastných biznis alebo kariérnych plánov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49CU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49CU na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 859
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 621
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 443
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 060
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 982
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 589
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 775
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 195
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 019
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 707

Téma: RTVS


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zálohovanie PET fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko vo finále MS vo futbale? Nie je to utópia

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Babčenkova manželka prehovorila. Ako prežívala smrť svojho manžela?

O všetkom vedela vopred.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček šéfredaktorky

Trump si pri Putinovi vystačil s frázami a klišé

Interpretácie budú iné v každom tábore.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Putin si to vychutnal ešte viac ako Trump

Putin sa opäť priznal, že Krym bola hra Kremľa.

Komentár Zuzany Kepplovej

Ľudia, ktorí chodili na námestia, majú v Čižnárovi spojenca

Prípady farmárov nie sú náhodné a zriedkavé.

Správne zrkadlo (Sliacky)

Karikatúra denníka Sme (kreslí Sliacky)

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.