PÍŠE ANNA SÁMELOVÁ

Politici a médiá verejnej služby

Koncesie verzus skutočne národná televízia a rozhlas.

(Zdroj: SITA)

Autorka je stážistka na Katedre médií, kognície a komunikácie Univerzity v Kodani, bývalá riaditeľka Centier spravodajstva RTVS.

Dánsko má približne toľko obyvateľov ako Slovensko, no na svoje verejnoprávne rozhlasové a televízne vysielanie dostáva Dánske rádio (DR) takmer šesťkrát viac peňazí než RTVS. Koncesionárske poplatky sa platia za každé zariadenie, ktorým sa dajú sledovať rozhlasové a televízne programy vrátane smartfónov a tabletov.

Ako to urobili v Dánsku

Keď sa v 80. rokoch končil monopol DR,  Dáni sa rozhodli posilniť verejnoprávny sektor na rodiacom sa duálnom trhu. Zriadili novú televíznu stanicu vo verejnej službe TV2. Do vienka jej však ustanovili, že po počiatočných investíciách z verejných zdrojov sa bude financovať z bežnej komerčnej prevádzky, teda predovšetkým z reklamy, aby si v rodiacej sa konkurencii zahraničných a domácich komerčných staníc dokázala nájsť prirodzenú pozíciu a prežiť.

Povedané inak, keď dánski politici usúdili, že dánske národné povedomie by mohlo byť ohrozené súkromnými televíziami a rozhlasmi, nielenže zriadili novú televíznu programovú službu verejnoprávneho DR, ale urobili to tak, že nebrali ohľad na akékoľvek partikulárne záujmy privátnej biznis sféry a ostatných elít spätých s médiami.

Zároveň však TV2 zaviazali povinnosťou súťažiť (!) o diváka na televíznom trhu nielen so súkromnými vysielateľmi, ale aj so sesterským verejnoprávnym DR. Takže posilnenie národného verejnoprávneho vysielateľa sa síce zrodilo z iniciatívy politikov, no vyvíjalo sa výlučne zvnútra inštitúcie na slobodnom mediálnom trhu. Úloha politikov sa tu obmedzila na vytvorenie podmienok na adekvátnu, finančne stabilnú programovú konkurencieschopnosť Dánskeho rádia.

Nestarali sa do organizačných, manažérskych ani programových štruktúr svojho národného vysielateľa. Nechceli mať vopred na papieri čo, s kým, kde a ako plánuje DR a TV2 vyrábať a následne vysielať, ani kto to bude zabezpečovať alebo riadiť. Iba poskytli priestor, peniaze a zadanie posilniť dánsku národnú spolupatričnosť. Otázka chápania národa a národnej identity tu hrá podstatnú úlohu.

Dallas vyvolal kritiku

Dánsky verejnoprávny vysielateľ čelí veľmi podobným problémom ako Rozhlas a televízia Slovenska. Tiež podporuje, udržiava a rozvíja jazyk malej krajiny, ktorým hovorí iba asi päť a pol milióna ľudí.

Súperí s jazykovo príbuznou konkurenciou programov zo Švédska a Nórska, práve tak ako RTVS s tou českou. Súperí s nemeckou programovou konkurenciou pohraničných oblastí,  práve tak ako RTVS s cezhraničným vysielaním programov z Maďarska či Poľska.

Súperí s konkurenciou domácich aj zahraničných komerčných staníc, v porovnaní s ktorými má stále limitované finančné možnosti a žánrové obmedzenia. Práve tak aj RTVS. A v neposlednom rade súperí aj s viac či menej intenzívnymi kampaňami o tom, či sú verejnoprávne programy dostatočne kvalitné a s dostatočnou pridanou hodnotou pre národné ciele zušľachťovania obyvateľstva.

Nákup a odvysielanie kultového seriálu Dallas v Dánsku vyvolalo rovnakú vlnu nevôle elít a rozhlasovo-televíznej rady ako rozhodnutie Richarda Rybníčka ponúknuť divákom STV Slovensko hľadá superstar.

Pritom v oboch prípadoch išlo o výrazný rozpor medzi postojom širokej verejnosti, ktorá programy masovo sledovala, a postojom elít, ktoré cítili ohrozenie vlastných biznis alebo kariérnych plánov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49CU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49CU na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  2. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  3. Talent - vzdelanie - úspech
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  5. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  6. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  7. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  8. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  9. 5 pravidiel ako prenajať nehnuteľnosť
  10. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 008
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 17 367
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 035
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 214
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 468
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 350
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 211
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 067
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 429
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 570

Téma: RTVS


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan: Z nášho trendu nezľavíme. Budeme v ňom pokračovať

Keď sa pozriem na celý turnaj, sú tam pozitívne veci, na ktorých sa dá stavať do budúcnosti, hovorí Miroslav Šatan.

DOMOV

Zo záchraniek sa vytrácajú lekári

Lekárov je nedostatok, viac ich lákajú nemocničné urgenty. Od služby v záchranke ich odrádza aj slabý plat.

ŠPORT

Surový: Nebudeme sa navzájom obviňovať. Zlyhali sme ako tím

Bola to veľká škola pre mladých hráčov.

DOMOV

Poradenská firma u Maďariča mohla zneužívať dôverné informácie

Poradenská spoločnosť Centire mala o eurofondovej výzve pre kreatívny priemysel na ministerstve kultúry informácie vždy ako prvá.

Neprehliadnite tiež

Píše Ján Košč

Prečo dnes zamestnávatelia hovoria ako komunisti

Sami pre odborné školstvo, bývanie či výskum urobili primálo.

Dnes píše Ondrej Prostredník

Dá pápež hnedému Dukovi červenú kartu?

Ak chcú mať českí červení ešte nejakú budúcnosť, za autentickú hnedú sa nesmú hanbiť, radí im Fico.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Centire je názornou ukážkou prokorupčného prostredia okolo eurofondov

Zodpovední sú všetci účastníci prerozdeľovacieho procesu.

Bordel (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fondy sú európske, ale amaterizmus náš domáci

Ťažko nájsť väčší konflikt záujmov ako pomoc s písaním eurofondových výziev a projektových žiadostí zároveň.