KOMENTÁR TOMÁŠA CZWITKOVICSA

Príbeh Markízy - od slobody cez propagandu ku krvilačnej bezvýznamnosti

Experti na politickú komunikáciu už niekoľko rokov vedia, že budúcnosť ovplyvňovania verejnej mienky je na internete.

Pavol Rusko.(Zdroj: Archív TASR)

Markíza oslávi koncom augusta úctyhodných dvadsať rokov. Hoci časy najväčšej slávy, keď ju večer sledovalo aj vyše milión ľudí, má dávno za sebou, stále ide o trhového lídra. A to je pri konkurencii desiatok káblových staníc a internetu úctyhodný výsledok.

Markíza si na neexistujúcom televíznom trhu, ktorý ovládala iba (ro)zvrátená mečiarovská STV, za rekordne krátky čas vybudovala skalopevnú značku. A z nej ťaží dodnes.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Ako skončili známi Markizáci

Nikdy nežiarila

Markíza ale nikdy nebola obzvlášť dobrá televízia. Jej program tvorili v začiatkoch lacná zmes obstarožných hollywoodských recyklátov a neambicióznej slovenskej tvorby, pri ktorej sa dá dnes už len facepalmovať: Slávici na ulici, Cestoviny či Teleráno - ranná televízna kakofónia, ktorá mala byť pre tony skrytej reklamy už dávno zakázaná, no stále nie je.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Mediálny analytik: Televízie potrebujú zisk, bulváru sa nevyhnú

Najväčšou hviezdou televízie sa stal Vilo Rozboril so šou niekde na hranici charitatívnej sociálnej publicistiky a cynického zneužívania ľudskej tragédie pre účely slzotvorného choroboporna. A jedným z najúspešnejších formátov sa stala Farma, ktorá je… vlastne bez komentára.

Hoci Markíza bola prvá skutočná súkromná televízia na našom trhu, v skutočnosti neurčila tvár moderného komerčného vysielania.

To sa podarilo až oveľa neskôr v roku 2004, paradoxne Slovenskej televízii pod vedením Richarda Rybnička a Františka Borovského, ktorí si z jedného z okruhov spravili profesionálne robený zábavný kanál. Z verejných zdrojov. Až potom prišla Markíza s licencovanými šou, seriálmi a profesionálne budovaným programom, pretože STV a neskôr Joj vytvárali čoraz väčší ekonomický tlak.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Markízu chcel pôvodne Mečiar, prispela k jeho pádu

Biznis na divokom východe

To najzaujímavejšie na dvadsaťročnej histórii Markízy je prvá polovica jej existencie, ktorá bude zrejme už navždy tvoriť väčšinu odsekov v historických učebniciach.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49UJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49UJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 952
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 780
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 772
  4. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 662
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 403
  6. Splnený sen 1 371
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 364
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 172
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 941
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 937

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

Neprehliadnite tiež

Účinný liek proti voľbám (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na piatok

KOMENTÁR MATÚŠA KRČMÁRIKA

O čom Babiš sníva?

Českej demokracii nehrozí rozklad, ten sa už dávno deje.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Kurzov kurz vo V4 a kto ovláda svet

Sto rokov po monarchii a stopäťdesiat po rakúsko-uhorskom vyrovnaní sa stredná Európa môže pripraviť na veľký „relaunch“ nacionálnych vášní

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Katalánsky konflikt si žiada rozhodcu

Madrid a Barcelona potrebujú pomoc, aby zliezli zo stromu nesúhlasu.