KOMENTÁR TOMÁŠA CZWITKOVICSA

Príbeh Markízy - od slobody cez propagandu ku krvilačnej bezvýznamnosti

Experti na politickú komunikáciu už niekoľko rokov vedia, že budúcnosť ovplyvňovania verejnej mienky je na internete.

Pavol Rusko.(Zdroj: Archív TASR)

Markíza oslávi koncom augusta úctyhodných dvadsať rokov. Hoci časy najväčšej slávy, keď ju večer sledovalo aj vyše milión ľudí, má dávno za sebou, stále ide o trhového lídra. A to je pri konkurencii desiatok káblových staníc a internetu úctyhodný výsledok.

Markíza si na neexistujúcom televíznom trhu, ktorý ovládala iba (ro)zvrátená mečiarovská STV, za rekordne krátky čas vybudovala skalopevnú značku. A z nej ťaží dodnes.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Ako skončili známi Markizáci

Nikdy nežiarila

Markíza ale nikdy nebola obzvlášť dobrá televízia. Jej program tvorili v začiatkoch lacná zmes obstarožných hollywoodských recyklátov a neambicióznej slovenskej tvorby, pri ktorej sa dá dnes už len facepalmovať: Slávici na ulici, Cestoviny či Teleráno - ranná televízna kakofónia, ktorá mala byť pre tony skrytej reklamy už dávno zakázaná, no stále nie je.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Mediálny analytik: Televízie potrebujú zisk, bulváru sa nevyhnú

Najväčšou hviezdou televízie sa stal Vilo Rozboril so šou niekde na hranici charitatívnej sociálnej publicistiky a cynického zneužívania ľudskej tragédie pre účely slzotvorného choroboporna. A jedným z najúspešnejších formátov sa stala Farma, ktorá je… vlastne bez komentára.

Hoci Markíza bola prvá skutočná súkromná televízia na našom trhu, v skutočnosti neurčila tvár moderného komerčného vysielania.

To sa podarilo až oveľa neskôr v roku 2004, paradoxne Slovenskej televízii pod vedením Richarda Rybnička a Františka Borovského, ktorí si z jedného z okruhov spravili profesionálne robený zábavný kanál. Z verejných zdrojov. Až potom prišla Markíza s licencovanými šou, seriálmi a profesionálne budovaným programom, pretože STV a neskôr Joj vytvárali čoraz väčší ekonomický tlak.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Markízu chcel pôvodne Mečiar, prispela k jeho pádu

Biznis na divokom východe

To najzaujímavejšie na dvadsaťročnej histórii Markízy je prvá polovica jej existencie, ktorá bude zrejme už navždy tvoriť väčšinu odsekov v historických učebniciach.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 047
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 164
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 088
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 318
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 115
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 826
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 126
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 027
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 028

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

PÍŠE MIROSLAV KOCÚR

My sme Natálka

Príbeh popáleného rómskeho dievčatka ožíva na javisku ako apel proti nenávisti. Na prahu pôstu pred Veľkou nocou nám pripomína posolstvo Ježišovho príbehu.

DNES PÍŠE BEATA GRUNMANNOVÁ

Kartágo musí byť zničené

Problém je v nájdení hranice, kedy sa opakovanie tej istej myšlienky zošmykne z roviny burcovania na úroveň tragikomickú. Platí to aj pre vzťah Hollywoodu k Trumpovi.

Stĺpček Petra Schutza

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Dá sa takmer odprisahať, že aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop