Markíza oslávi koncom augusta úctyhodných dvadsať rokov. Hoci časy najväčšej slávy, keď ju večer sledovalo aj vyše milión ľudí, má dávno za sebou, stále ide o trhového lídra. A to je pri konkurencii desiatok káblových staníc a internetu úctyhodný výsledok.
Markíza si na neexistujúcom televíznom trhu, ktorý ovládala iba (ro)zvrátená mečiarovská STV, za rekordne krátky čas vybudovala skalopevnú značku. A z nej ťaží dodnes.

Nikdy nežiarila
Markíza ale nikdy nebola obzvlášť dobrá televízia. Jej program tvorili v začiatkoch lacná zmes obstarožných hollywoodských recyklátov a neambicióznej slovenskej tvorby, pri ktorej sa dá dnes už len facepalmovať: Slávici na ulici, Cestoviny či Teleráno - ranná televízna kakofónia, ktorá mala byť pre tony skrytej reklamy už dávno zakázaná, no stále nie je.

Najväčšou hviezdou televízie sa stal Vilo Rozboril so šou niekde na hranici charitatívnej sociálnej publicistiky a cynického zneužívania ľudskej tragédie pre účely slzotvorného choroboporna. A jedným z najúspešnejších formátov sa stala Farma, ktorá je… vlastne bez komentára.
Hoci Markíza bola prvá skutočná súkromná televízia na našom trhu, v skutočnosti neurčila tvár moderného komerčného vysielania.
To sa podarilo až oveľa neskôr v roku 2004, paradoxne Slovenskej televízii pod vedením Richarda Rybnička a Františka Borovského, ktorí si z jedného z okruhov spravili profesionálne robený zábavný kanál. Z verejných zdrojov. Až potom prišla Markíza s licencovanými šou, seriálmi a profesionálne budovaným programom, pretože STV a neskôr Joj vytvárali čoraz väčší ekonomický tlak.

Biznis na divokom východe
To najzaujímavejšie na dvadsaťročnej histórii Markízy je prvá polovica jej existencie, ktorá bude zrejme už navždy tvoriť väčšinu odsekov v historických učebniciach.