Autorka pôsobí na Fakulte managementu UK v Bratislave, v rokoch 2004 – 2012 bola podpredsedníčkou PMÚ SR
Už v najbližšej budúcnosti sa bude rozhodovať o poste predsedu Protimonopolného úradu SR. Budú sa meniť aj lídri ďalších regulátorov.
Úrad má významné kompetencie smerujúce k posilňovaniu konkurenčných tlakov, sankcionovaniu kartelových dohôd, zneužívania dominantného postavenia a posudzovaniu koncentrácií.
Môže udeľovať relatívne vysoké sankcie až do výšky desať percent z obratu. Sú to aktivity v prospech spotrebiteľov, ale obavy z relatívne vysokých pokút môžu spôsobiť zvýšený záujem podnikateľov o to, ako sa obsadí tento post.
Podľa OECD nezávislosť je jedným z kľúčových predpokladov kvalitnej regulácie. Nezávislosť pritom znamená, že na rozhodnutia regulátora nemajú vplyv ani politici, ani podnikatelia.
Môžeme ju posudzovať na základe zákonov, v ktorých sú stanovené právomoci, povinnosti, systém vymenúvania a odvolávania lídra inštitúcie, dĺžka mandátu, možnosti opakovaného mandátu, spôsob financovania a pod.
Ako je to v Británii
Dostatočná formálna nezávislosť však ešte nezaručuje nezávislosť regulátora v každodennej praxi. De facto nezávislosť je veľmi ťažko merať, pretože by sme sa potrebovali pozrieť dovnútra inštitúcie.
Preto je dôležité, aby lídri inštitúcie dávali záruky nestranného, objektívneho, kompetentného a etického rozhodovania. A ich výberu treba venovať pozornosť.
Napríklad vo Veľkej Británii má súťažnú politiku na starosti súťažná autorita Competition and Markets Authority (CMA). Proces vymenovania do funkcie predsedu sa vykonáva podľa kódexu správania (Code of Conduct), ktorý vydáva Komisár pre dohľad nad vymenúvaním do verejných funkcií (Commissioner for Public Appointments). Jeho úrad je nezávislý od vlády a komisára vymenúva kráľovná.
Súčasným predsedom CMA je David Currie, britský profesor ekonómie, odborník na hospodársku súťaž a reguláciu. Do funkcie predsedu CMA bol navrhnutý v júli 2012. Zároveň odstúpil zo všetkých obchodných pozícií, aby tým zabránil podozreniu na konflikt záujmov. Funkčné obdobie predsedu je päť rokov bez možnosti opätovného znovuzvolenia.
Namiesto konkurzov politika?
Na Slovensku do roku 2001 dochádzalo na pozícii predsedu úradu k častým zmenám. Prijatím zákona č. 136/2001 Z. z. sa vytvorili základné poistky nezávislosti. Predseda úradu môže vykonávať funkciu dve funkčné obdobia. V roku 2001 sa výber predsedu uskutočnil cez otvorený konkurz.
Danica Paroulková prešla výberovým konaním, na ktorom sa zúčastnilo 21 kandidátov a výberovú komisiu tvorili experti z viacerých oblastí. Ale v roku 2011 sa už pri výbere predsedu nijaký konkurz nekonal a predseda bol vymenovaný vládou na základe dohôd koaličných strán. Ako to bude v roku 2016?
Príklad Slovenska potvrdzuje, že nastolenie legislatívneho rámca pre de iure nezávislosť, môže formálne obmedziť vplyv politikov na rozhodovanie, ale na druhej strane môže zvýšiť motiváciu dosadzovať na líderské pozície svojich spojencov.